Behöver råd om problemhäst

Flavor

Trådstartare
Har en 7årig valack som är helt underbar, tills det kommer till hoppningen.
Vissa dagar är han helt fantastiks andra dagar går han inte på ett enda hinder, ute hoppar han jämt allt.
Han vägrar och springer åt sidan, och det är inte det att han är feg, det är han verkligen inte,
har tränat på att gå över läskiga saker (vattenmattor mm.) utan han dummar sig bara och vägrar mest
för att han tycker det är enklare så.
Jag själv är inte direkt världens tuffaste men jag försöker, när jag tränar för tränare säger tränarna
jämt att det jag gör är helt rätt och det är bara han som dummar sig. Jag har som ambiton att han ska bli en bra
tävlingshäst i främst hoppning han hoppar hus, går på hinder hur höga de än är, och har riktigt bra teknik.
Men han kan vara en riktig liten djävul.

Han är en urtrevlig häst på alla sättovis och tycker om att hoppa, det är bara det att han ibland tycker det är
mkt "roligare och enklare" att dumma sig.
Har börjat träna lite nh och det går verkligen super bra, han stannar, ryggar, gör framdelsvändningar mm med
enkla handföringar och kommandon, kan rida honom i endast grimma och han är verkligen en lättlärd och smart häst.

Nu vill jag ha lite råd och tips på övningar mm, dels för att höja mitt självförtroende
och för att försöka få honom att sluta upp med hans dumheter. Tacksam för alla svar jag kan tänkas få :)

/Amanda

Sv: Behöver råd om problemhäst

Alltid svår när man aldrig sett ekipaget i verkligheten, jag har ingen aning om hur det ser ut. Men här kommer några funderingar från mig.

Jag tycker det är konstigt att tränarna inte lyckats hjälpa dig komma till rätta med problemet. Hur länge har du tränat för denna/dessa? Kanske dags att byta tränare till någon bättre? Att de dessutom bara säger att hästen dummar sig men sen inte kommer med konkreta råd för hur du ska komma till rätta med problemen får mig bara mer övertygad om att tränarna inte är tillräckligt duktiga.

Min första tanke när jag läste ditt inlägg var att hästen kanske får ont emellanåt. Många hästar som krånglar ibland (även om de inte alltid gör det) gör så pga. något fel i kroppen. Men är det en 100% (efter div undersökningar) frisk häst och det faktiskt bara sitter i huvudet så ser jag två möjliga utgångar:

1. Det krävs mer arbete ihop med en duktig tränare som varje vecka ger dig konkreta råd och övningar samt att du fortsätter med NH-träning för att få hästen på DIN SIDA så att han VILL jobba med och för dig - inte emot dig. Detta gäller givetvis inte bara när du jobbar honom från marken utan då måste få det att fungera även från ryggen. Men låt det ta tid - tålamod, tålamod. Tänk på att rama in hästen ordentligt vid hoppningen. Korta tyglarna, höj händerna (sänk dem absolut inte!), sätt dig ner och driv med såväl säte som skänklar (du ska hålla om ordentligt med skänklarna). Gör du detta på rätt sätt så brukar inte hästen ha mkt till val än att hoppa.

2. Hästen tycker helt enkelt inte det är så jättekul som du kanske tror och alla hästar är inte menade att bli hopphästar bara för att de hoppar bra, har hoppstam m.m. Syrran har en häst som kan hoppa hus bara han vill, men för det mesta så VILL HAN INTE och beter sig då vad du kallar "dumt åt" genom att vägra etc. Det går knappt att få honom löshoppa. I skogen går dock allt an, men det tycker ju nästan alla hästar är roligt. Vi har lärt oss att det inte är någon idé. En häst som är frisk men osamarbetsvillig är inte värd att lägga tiden på. Man ska inte behöva tvinga en häst till att hoppa för då är något allvarligt fel.

I ditt fall hoppas jag givetvis att problemen löser sig.
Men jag tycker du allvarligt ska överväga att byta tränare.
LYCKA TILL! :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har tränat för min tränare i omkring ett år nu, så länge som jag har haft hästen.
Vill helst inte byta då jag verkligen gillar henne, rider dressyr varannan vecka och hopptränar varannan men ska nu under sommaren börja hoppträna 1gång i veckan förmodligen.
Har löshoppat honom rätt mkt och det tycker han är super kul klipper 140 hinder som om det inte var nått. Det är endast vid den uppsuttna hoppningen problemen startar.
Har själv funderat på om han har ont har kännt och klämt på honom överallt samt låtit en massör känna på han och vi kan inte hitta något, bytte nyligen sadel, hade tidigare en hoppsadel som inte låg kanon men red nästan aldrig i den utan fick glatt hoppa i dressyr sadel, har nu köpt en ny sadel och märker enorm skillnad på hästen.
Hoppade härom veckan och då höll han på att dumma sig igen, red på småhinder och han vägrade som en tok på ett pytte hinder på max 70cm, red an mot en annan serie som han hoppade som en klocka denna låg på 105, han kom lite långt trampade om perfekt och hoppade som en gud, kom då att tänka på vem vet, han kanske inte tycker det är kul att hoppa små hinder för varje gång jag hoppar lite högre runt 1m hoppar han perfekt och lyssnar på mig.
Ska höra med min tränare om hon har några tips på hur jag ska rida honom, hon tycker själv att jag ska rida långsamare än vad jag gör men gör jag det då stannar han lägger jag däremot upp tempot lite och låter han gasa på mer hoppar han i stort sett jätte bra mest av tiden. Det har gjort att jag funderar på att byta tränare då jag känner att hon inte förstår hästen så bra, i dressyren går han dock alltid som en klocka för henne ;)

Tack, ska fortsätta mitt nh tränande och se om jag märker något på honom vid hoppningen :D

Har en tjej i stallet som är en riktigt hoppryttare som klarar alla hästar, och jo han dummar sig fortfarande, visst efter ett tag ger han sig ju men han stannar alltid minst 1 gång på varje hinder sen hoppar han antingen glatt över eller vägra igen, precis som han gör med mig.
Ingrid Törnblom (om ni vet vem det är) har även testat honom under den tiden jag gjorde min praktik hoss dom och när jag red dummade han sig hur mkt som helst på ett hinder, fick honom över några gånger sen fick hon testa och jo han hoppade direkt, så visst är det kanske lite min orutin som bidrar till problemet men jag är ju den som ska rida hästen så behöver tips och råd på hur jag ska klura ut min lille buse :D

Har du provat med infångare? Löshoppning? :) Har ganska mycket erfarnhet av just porblemhästar så skriva gärna :) Blir så långt om man ska sitta här och skriva av sig alla tipps :)

Tycker dock inte att man ska säga att en häst dummar sig för hade den kunnat prata hade den ju sagt vad som gör att det inte vill hoppa :)

Har testat infångare och jo han stannar forfarande minst en gång sedan hoppar han. Löshoppningen fungerar kanon han går på allt och hoppar hur högt som helst.
Jo jag vet att det hade han nog sagt men det är just det han gör han bjuder jätte fint, öronen är spetsade känner hur han får spänstigare galopp, och sen tvärnit. Rider an igen och då hoppar han oftast :crazy:
Han har tyvärr en hovböld nu så har inte kunnat rida på ett bra tag har även varit bortrest så har inte kunnat hoppa honom på ca. 3veckor.

Sänk hinderhöjden radikalt. Ta 50-60 cm hinder ett tag så att det känns bra för er bägge. Han ska inte stanna först på varje hinder. När han hoppar dessa låga hinder beröm över hindret som om det vore jättehögt.

något har fått honom att tappa lusten låt honom få lusten tillbaka.

Ni kanske hoppar för ofta, han kanske tycker det blir tråkigt då....

Testa att rida en kort väg mot hindret, det brukar funka.. Om de brukar vägra på "ren dumhet" så slutar de oftast med det då, eftersom de helt enkelt inte hinner tänka ut några hyss :)

Liknande trådar

Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 716
Senast: Guldaskig
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 318
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 068
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag fick besked om att jag inte får byta ridgrupp till hösten, vilket orsakade en hel del besvikelse och satte igång tankar om vad jag...
Svar
0
· Visningar
518
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka