Behöver råd om lösdrift!

A

annicasegen

Kommer ev äntligen att kunna starta egen lösdrift, och har självklart en massa frågor till alla er kunniga ute i landet!

1. Vad kan arrende av mark kosta i Stockholm?
2. Vad kan det kosta om även befintlig ligghall ska ingå?
3. Kan man räkna 7 kvm per D-ponny utrymmesmässigt i ligghall?
4. Hur mycket mark rekommenderas per häst i lösdrift?
5. Måste man ha bygglov för att uppföra en ligghall med cementerade hörnstolpar, plankväggar och plåttak?
6. Har läst om "grovfoder" hör. Vad menas med det? Halm?? :confused: Ger idag ensilage + kraft.
7. Om man gör en bra bädd med kalk, strö som vattnats + halm - hur ofta behövs det mockas om man har 5 hästar, eller rättare sagt hur myclat? Där jag står nu är bädden usel, och vi tar ut 2-5 kärror varje dag.... :(

Tacksam för alla svar, råd och synpunkter!!!

Sv: Behöver råd om lösdrift!

Nej, faktiskt inte! Det är därför jag frågar! :smirk:

Jag är en av dem som inte vet allt ännu - men jag vill jättegärna lära mig! :)

OK, men försök lära dig lite mer INNAN du börjar. :smirk:

1. Beror på läget / betet.
2. Beror på läget / betet.
3. Vet inte om det finns några bestämmelser / rekommendationer om det. Det beror också på hur många hästar det gäller. Gäller det bara 1 häst så skulle jag vilja ha 15 kvm.
4. Det finns nog inga rekommendationer, men jag skulle ha minst 1,5 ha/häst och uppdelat på minst 2 hagar.
5. Det är beroende hur bygglovsplikten är i det område du ska bygga.
6. Som grovfoder räknas hö, hösilage, ensilage osv.
7. Mocka bör du göra varje dag. Hur mycket det blir beror ju på hur mycket hästarna skiter i ligghallen.

1. Ingen aning.
2. Mer
3. Det finns bestämmelser om mått, läs här. Jag skulle rekomendera att ha dubbelt så stort utrymme mot vad som står där. Ha helst två öppningar. Stallägaren har märkt att när man har bara tre väggar går hästarna/korna in där mindre än om man har öppningar.
4. Beror lite på vad det är för beskaffenhet på marken, men 1-2 ha per häst.
5. Vet inte, men jag skulle gissa det, beror nog på hur många hästar man tänkt ha där och hur stor den blir i slutändan.
6. Som sagt; hö, ensilage, lucernhack etc.
7. I vår (stallägaren har 6 hästar och 3 inhyrda) lösdrift är det halmbädd. Inget tas ut under uppstallade tiden (allt mockas ut med traktor på våren/sommaren), men en ny rundbal med bra halm strös ut i ligghallen (100-150 kvm) 1-2 ggr/vecka (vid behov).

Liknande trådar

S
Ekonomi & Juridik Jag har en liten lösdrift där endast min häst och en annan häst går. Det funkar jättebra och de trivs tillsammans (de trivs med att inte...
Svar
9
· Visningar
2 203
Senast: bambi82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama