Behöver råd och tips!(första hund)

Z

Zarah.Q.

För två veckor sedan hämtade jag min första (egna) hund. En flat tik på 6 månader som är jätte mysig. Men problemet eller vad man ska säga är att hon har varit på kennel hela tiden med massa andra hundar ända tills nu. Så därför är hon jätte feg och osäker av sig. Men har tytt sig till mig på engång, följer mig överallt och är jätte lätt lärt och redan ganska lydig.

Men jag skulle därför vilja ha råd av er hur jag ska bete mig med henne. Kan jag börja miljö anpassa henne redan eller ska hon bara vara hemma? Jag vill ju att hon ska kunna vara med på det mesta så småningom eftersom jag är aktiv person som flänger runt överallt. Hon tycker inte om att åka bil, hur ofta ska jag träna det? (åka korta svängar). Sen tänkte jag självklart gå valpkurs eller unghundskurs, när tycker ni det är läge att anmäla sig till det? Hon är väldigt osäker när det kommer till främmande hundar också.

Jag förstår att det är svåra frågor att svara på när man inte ser hur hunden beter sig, men generellt kan ni väl svara så jag blir lite klokare, när man är en osäker första hunds ägare! :confused: :smirk:
 
Sv: Behöver råd och tips!(första hund)

gör så här ha hunden bara hemma en tid tills den känner en stor tillit till dig som förare och att ni skapar ett bra band i mellan er , hon ska lita helt på dig. Att hon är rädd blir inte sämre hemma som det är nu. Men sen när hon känner sig trygg hos dig då börjar du åka området du rör dig i kring, men viktigt o tänka på är att du känner dig trygg o skapa inga lägen där du fegar blir hon rädd fortsätt bara o gå som inget har hänt, då med tiden komemr hon lära sig att det var inte farligt matte våga o jag med då stärker det henne. Men stannar du upp o försöker hjälpa hunden då visar du bara hur farligt allt är o det blir en negativ upplevelse för hunden.

Om hon inte gillar andra hunden då är det ju en enkel uppgift o följa låt henne inte träffa andra hundar det är ju inte dom hon ska tycka är roliga utan dig själv.
 
Sv: Behöver råd och tips!(första hund)

Ta med henne när du känner att hon är mogen på utflykter och inte så mycket på en gång....bilen tar du bara till roliga platser så förknippar du den med att nåt kul kommer att hända, de flesta hundar älskar bilen men kan bli lite åksjuka ibörjan.
Åk till brukshundsklubben och bara va publik eller gå med korta stunder utan krav i början ( om det funkar så där...på vår klubb kan man bara "gå med" )
Vet du nån som har en snäll hund i närheten kan du ju introducera henne med den först.

Var inte orolig själv utan var en matte hunden kan lita på i alla väder och förstärk inte hennes osäkerhet med att tycka synd om henne

Lycka till :D
 
Sv: Behöver råd och tips!(första hund)

Tack för era svar! Det låter som kloka råd att vara hemma med henne tills hon blir tuffare av sig och litar mer på mig. Men om jag måste åka nånstans (har ju 3 hästar som ska tränas oxå! :smirk: ) är det då bättre att låta henne vara hemma själv ett litet tag, eller bättre att ta med henne till mina föräldrar?

En till grej; nu har hon fått för sig att inte vilja följa med mig på promenad utanför gården, speciellt när hon är kopplad. I början gick det bättre men nu är det sämre. Inne på gården går det bra, hon känner sig säkert tryggare där. Hon bara sätter sig ner och drar i kopplet. Jag försöker locka med godis och leksaker. Det går några meter, sen är det lika igen. Vad ska jag göra? Låta henne bara vara på gården eller fortsätta locka henne med mig?

Man blir ju lätt orolig och osäker när det är första hunden, man vill ju så gärna inte göra nåt fel.
 
Sv: Behöver råd och tips!(första hund)

HAr du möjlighet att ha henne hos dina föräldrar så skulle jag hellre han henne där...3 hästar tar ju sin tid och det kanske blir för länge ensam.
Hon kanske inte är riktigt koppelvan om hon varit på kennel tidigare och då beter hon sig så när hon börjar bli osäker...

Det allra viktigaste är att du INTE visar osäkerhet...du är hennes ledstjärna och har du bestämt att ni ska gå utanför gården så ska du inte gäcka på det...Hon måste kunna lita på dig eftersom hon inte litar på sig själv...TÄNK bara att - Nu går vi.Klappa o beröm men inte överdrivet.

Tänk dig själv om du är osäker och den som förväntas "leda" dig är lika osäker...kontra en som du känner tillit för o litar på...Precis så är det :D
 

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 920
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 242
Senast: Sesca
·
Hundträning Nu har jag äntligen hittat min valp (Isländsk fårhund) och om allt går som det ska flyttar hon in om 3 veckor 💖 Finns ju många erfarna...
Svar
3
· Visningar
1 275
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
5 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp