Behöver nog alla råd jag kan få!

pannis

Trådstartare
Har en häst med ett elakt sår på höger bakknä och det är omöjligt att komma åt och tvätta, tyvärr behöver det tvättas ganska ordentligt för det ser inte alls fint ut.

Hur gör man med en häst som knappt står still när veterinären kommer och ger lugnande spruta?
Har provat med lugnande man lägger under tungan och då gick det lite halvt bara, om man var riktigt snabb kunde man spruta rent lite grann i taget, men samtidigt är jag lite rädd att han ska ramla för han står inte still men ändå är borta i skallen.

Ska prova och bremsa ordentligt idag, har haft en "tång" innan men han har liten mule så jag ska prova med snara sen.

Kan man ge lugnande och bremsa samtidigt eller märken han inte bremsen då?
Man får knappt ens klappa och klia honom på höger sida längre:(

Sv: Behöver nog alla råd jag kan få!

Trist situation :-( Brems funkar ju på många hästar, det har jag använt med ett besvärlig sårficka på ett ben som skulle tvättas två gånger per dag, och sedan blev det svallkött så det skulle etsas...

Att hålla upp ett ben kan funka, det är väl det klassiska sättet att komma åt att tvätta. En del hästar ger sig då, medans andra glatt hoppar runt, reser sig, sparkar eller går omkull.

Försök ta det lugnt, muta med godis, tvätta lite i taget så att hästen inte blir mer och mer övertygad om att ni ska döda honom ;-)

Mildare lugnande som Vetranquil kan ju funka, men annars är det väl att gräva i plånboken och ringa ut en vet som får ge lugnande och titta på det. Ring och fråga, då kan man ju få tips.

Och om det inte ser bra ut, och du är osäker, så ring vet iallafall, det är bättre att ta ut vet en gång för mycket än för lite.

Kan säga att jag nästan känner mig lite dum nu, för det funkade hur bra som helst att bremsa. Bättre än när veterinären var ute och gav lugnande:crazy:
Trodde aldrig i min vildaste fantasi att det skulle funka så bra med brems men jag är glad att jag hade fel.

Kallas det sårficka när såret är liksom själva öppningen och sen sträcker sig inåt/åt sidan en bit under skinnet? För i så fall har han det och det är säkert 10 cm djupt. Hoppas innerligt att inga leder eller grejer har blivit skadade men det kunde inte veterinären se.

Vad bra att bremsen funkade!

Sårficka kallar jag det när man inte ser hela såret, utan att det fortsätter in under huden/musklerna. Det är risk att smuts osv kommer in men inte ut ur såret, och det är svårt att tvätta rent, man får ofta ha en gammal avmaskningsspruta och spruta in koksaltlösning med när man tvättar.

Det låter som om du måste åka in på klinik pronto och röntga/undersöka mera hur stor skadan är? 10 cm låter rejält djupt. Gick det inte att sy?

Det var inte så stort från början, gick fint att sy och vi fick order från vet. att i stort sett låta det vara, sedan bet hästen bort stygnen och när nästa veterinär kom så var såret inte alls fint längre:( Och då hade det blivit en "ficka", och han fick troligtvis överbelastningsfång på de andra tre benen också stackarn.

Men det funkade att bremsa idag också, känns lite mer hoppfullt när det åtminstone går att tvätta såret. Det var inte 10 cm rakt in men åt sidan typ.

Alltså, jag är lite förvånad över att en veterinär vill sy ett sår som har en fick som går 10 cm nedåt. Det är ju som gjort att det ska finnas bakterier där som gror och växer.

Jag gissar att hästen fick pencillin och att det hjälper för om det är en infektion där som inte läker ut så kan du hamna i samma läge som jag för ett tag sen, hästen måste opereras.

Alltså, jag är lite förvånad över att en veterinär vill sy ett sår som har en fick som går 10 cm nedåt. Det är ju som gjort att det ska finnas bakterier där som gror och växer.

Jag gissar att hästen fick pencillin och att det hjälper för om det är en infektion där som inte läker ut så kan du hamna i samma läge som jag för ett tag sen, hästen måste opereras.

Det var nog ingen ficka från början, enligt den första veterinären var inte såret så farligt, han sydde ihop det och så fick hästen penicillin i några dagar.
Den veterinären som upptäckte fickan sydde inte igen såret sen.

Hästen får pencillin både spruta och smörja i såret, och så sputar vi in en massa koksaltlösning i såret när vi rengör. Hoppas verkligen inte han behöver opereras! Hur gick det med din?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 161
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv