Behöver musklas, men det går inte så bra som det borde

pernilla_s

Trådstartare
Moderatorn får gärna flytta tråden om den är lagd fel. Jag var osäker.

Jag har haft min flicka sedan slutet av oktober. Hon har gått som fölsto i 2-3 år. Hon har haft minst 2 föl kan ha haft 3. Hon blir 7 i år och har aldrig varit riden eller tränad. Hon är även dräktig i år med och ska föla i juli.

När hon kom var hon rätt smal och har blivit gödd nu. Nu har hon normalhull, men överlinjen är inte ett dugg fin.

Hon går i en hage som är väldigt fin, men både bra och svår terräng, med bland annat en brant backe som hon går upp och nerför flera gånger varje dag. Det borde ha musklat henne en hel del. Jag vet att jag inte haft henne, så det kanske är så att hon behöver längre tid på sig.

Jag har tänkt börja tömköra henne för att muskla henne mer, nu när hon ska komma hem efter att ha stått hos min mamma. Jag funderar på om jag borde ge henne lite kraftfoder för att hon ska kunna sätta mer muskler.

Hon äter ca 8-10kg hö per dag. Hon är en liten islandshäst.

Jag behöver så mycket tips jag kan få för att få henne fin.

nyabilder2079.jpg

Framifrån ser hon bättre ut.

nyabilder2082.jpg

Sv: Behöver musklas, men det går inte så bra som det borde

Ger du henne sojamjöl el annat protein? Jag ger min sojamjöl för att lättare bygga upp honom. Funkar bra för mig!

Ger du henne sojamjöl el annat protein? Jag ger min sojamjöl för att lättare bygga upp honom. Funkar bra för mig!

Hon har bara fått hö, men jag har insett att nu när hon ska hem så måste hon ha något tillskott.

Jag gav henne mineraler innan hon åkte till mamma i form av pellets, jag har även provat ett kratfoder jag hade till min andra häst innan. Men hon är ganska kräsen... :mad: Så jag måste hitta ett mycket gott kraftfoder med mycket protein i.

Tror inte jag får i henne något sojamjöl, men det kanske inte smakar någonting?

Jag vill ju att hon ska vara i hyfsad form inför högdräktigheten och fölningen så att hennes kropp klarar det bättre.

Senast ändrad:

ge lusern, det innehåller mkt protein, proteinet är ju väldigt viktigt när din häst är dräktig!

Det verkar inte som om du vet värdena på ditt hö?
Jag hade först gjort analys på grovfodret. Absolut eftersom hon är dräktig.
Beroende på grovfodret så får du lägga till ett proteinfoder. Det kanske räcker med lusern nu när hon är lågdräktig.
Hippo grow alfa är ett bra krafftfoder om du vill ha det. Behövs det mycket protein finns soja och Krafft protein.
// Linda

Ett tips kan vara att ge E-vitamin som främjar muskelsättning, det ger jag min häst då han var väldigt tunn och omusklad när jag fick honom...har gjort en jättestor skillnad och inte så dyrt heller.

Får hon Tokosel? annars hade jag börjat ge det med en gång.
Soja brukar de flesta hästar tycka om, om hon gillar betfor så blanda sojan med någon dl betfor.

Har du någon analys på hö/hösilaget? Kanske har hon behov av en högre kvot så att hon verkligen behöver sojan?

Soja är ganska billigt fodermedel, jag ger 146 kr för 15 kilo och det räcker i evigheter eftersom mina bara får 600 gram om dagen ihop.

Din häst ser ju bukig ut på kortet så även om du inte har analys så hade jag lagt till några dl om dagen, tänk på att vänja in sakta och att man inte ska ge mer än 100 gram/100 kg häst per utfodrings tillfälle.
Min stora (ca 150 cm höga) islandskorsning väger mellan 400-450 kg och hon får 3 dl om dagen.
Showhorse mineraler brukar de flesta hästar tycka om, de smakar äpple:d

Det verkar inte som om du vet värdena på ditt hö?
Jag hade först gjort analys på grovfodret. Absolut eftersom hon är dräktig.
Beroende på grovfodret så får du lägga till ett proteinfoder. Det kanske räcker med lusern nu när hon är lågdräktig.
Hippo grow alfa är ett bra krafftfoder om du vill ha det. Behövs det mycket protein finns soja och Krafft protein.
// Linda

Jag har ju bara stått temporärt hos mamma och ska flytta på fredag, så det känns inte meningsfullt. Jag vet inte om de analyserat grovfodret på nya stället. Jag får kolla efter.

Får hon Tokosel? annars hade jag börjat ge det med en gång.
Soja brukar de flesta hästar tycka om, om hon gillar betfor så blanda sojan med någon dl betfor.

Har du någon analys på hö/hösilaget? Kanske har hon behov av en högre kvot så att hon verkligen behöver sojan?

Soja är ganska billigt fodermedel, jag ger 146 kr för 15 kilo och det räcker i evigheter eftersom mina bara får 600 gram om dagen ihop.

Din häst ser ju bukig ut på kortet så även om du inte har analys så hade jag lagt till några dl om dagen, tänk på att vänja in sakta och att man inte ska ge mer än 100 gram/100 kg häst per utfodrings tillfälle.
Min stora (ca 150 cm höga) islandskorsning väger mellan 400-450 kg och hon får 3 dl om dagen.
Showhorse mineraler brukar de flesta hästar tycka om, de smakar äpple:d

Finns sojamjöl i en vanlig ridsportaffär med foder eller det är på något speciellt ställe?

Hon har inte fått tokosel. Mineraler har jag, som ska börja ges igen nu när hon kommer hem.

Tycker du hon ser bukig ut? Jag trodde det var fölingen, men det är det kanske inte. :o

Nej, det är inte fölningen som gör att hon ser ut som hon gör, utan jag tycker det ser ut som att hon har proteinbrist. DET brukar också vara orsaken till att de inte musklar sig, trots rätt arbete. För det går inte att bygga muskler om det inte finns några byggstenar (proteiner) att bygga musklerna med.

Jag tycker inte att du ska pytsa i henne soja på vinst och förlust. Se i stället till att få grovfodret analyserat så att du kan lägga till rätt mängder av rätt foder för att få i henne det hon behöver. De pengar analysen kostar kan du få igen eftersom du inte behöver gissa vad du ska ge henne, utan kan lägga till det som behövs direkt.

om du inte har analys på fodret så tycker inte jag att du ska våga dig på att ge soja. Använd dig istället utav lucern som räknas som grovfoder. Lucern kan du inte fodra för mycket med. Det innehåller mycket proteion som hjälper till att bygga muskler.

Kraftfoder är en början. Utan kraftfoder är det svårt att bygga muskler, det är min erfarenhet i a f.

Tror inte du behöver "krångla" så mycket med specialtillskott utan börja helt enkelt att vänja in henne på ett lämpligt kraftfoder. Dodson&Horrel har ju en hel del väldigt bra helfoder, Spillers müsli Youngstock&Stud är också ett mkt bra foder som du inte behöver ge några stora mängder av. Grovfoder är förstås basen men enbart grovfoder funkar inte på fölston, unghästar och arbetande hästar som ska sätta muskler.

Finns sojamjöl i en vanlig ridsportaffär med foder eller det är på något speciellt ställe?

Hon har inte fått tokosel. Mineraler har jag, som ska börja ges igen nu när hon kommer hem.

Tycker du hon ser bukig ut? Jag trodde det var fölingen, men det är det kanske inte. :o

Jag köper mitt soja mjöl på den lokala kvarnen, det är absolut billigast där.

Alla hästar behöver ju selen och har man inte tillräckligt i övrigt foder så ska det tillsättas, särskilt till dräktiga ston. Förr fanns det oftast tillräckligt i grovfodret men eftersom marken är så urlakad nu så behövs det tillsättas. Kolla hur mycket dina mineraler innehåller.

Jo hon ser bukig ut, typisk proteinbrist mage.

Jag håller helt klart med ameo att det bästa är att ha analys. En analys kostar ca 500 kr och även om man får betala den själv (jag gör det varje år) så lönar det sig att veta istället för att gissa.
I år hade mina hästar haft proteinbrist så att det skrek om det om jag inte gjort analys eftersom kvoten hamnade på 2.9:crazy: hö´t är taget på samma ställe och ser likadant ut som förra gången då kvoten var över 6.

Kraftfoder är en början. Utan kraftfoder är det svårt att bygga muskler, det är min erfarenhet i a f.

Tror inte du behöver "krångla" så mycket med specialtillskott utan börja helt enkelt att vänja in henne på ett lämpligt kraftfoder. Dodson&Horrel har ju en hel del väldigt bra helfoder, Spillers müsli Youngstock&Stud är också ett mkt bra foder som du inte behöver ge några stora mängder av. Grovfoder är förstås basen men enbart grovfoder funkar inte på fölston, unghästar och arbetande hästar som ska sätta muskler.

Och då undrar jag varför man ska krångla med en massa färdigfoder som innehåller ting som hästen inte behöver? Är det inte bättre att ge rena fodermedel istället så att foder staten blir perfekt.
Fölston, unghästar och tävlingshästar kan mycket väl klara sig utmärkt på "bara" hö, allt beror ju på vad hö´t innehåller.

jag håller med tinywiny, varför tillsätta ett kraftfoder som till större delen innehåller något hästen inte behöver? Det är både bättre och billigare att tillsätta det hästen är i behov av istället för att kasta ut pengar på ett färdigblandat fullfoder. Dessa brukar var ganska dyra dessutom!

Det är ungefär som att säga att alla hundägare borde stå och koka kött, morötter, hjärta, lever, ris etc - mixa det - frysa in det alt stå o koka varje dag. Det gjorde min mamma till sina hundar; idag finns det utmärkta färdigfoder, fullfoder som de allra flesta hundägare/kattägare använder.

Tycker att ett BRA helfoder till hästar sparar mkt tid och många gånger är betydligt mer balanserat och genomtänkt än alla dessa "hemmahopkok" av örter, sojamjöl, oljor etc etc. Sen att det finns mindre bra helfoder och kanonbra helfoder till häst det är en annan femma. En nackdel kan vara ett det är dyrt om man har många hästar men har man bara en eller ett par så förstår jag inte vitsen med att stå och fixa o trixa ihop en massa själv.

För övrigt anser jag personligen att det har gått helt överstyr med den här tron att hästar, arbetande hästar, växande hästar och fölston alltid kan klara sig på enbart grovfoder. Jag tycker man ser alltfler muskelfattiga och bukiga hästar nuförtiden. Man frågar sig varför hästen inte musklar sig, säger att den inte kan äta kraftfoder för att den blir "galen" då etc etc - jag tycker det är nonsens. Det är långt ifrån alla hästar som klarar av att peta i sig såna mängder av grovfoder som en del rek att man ska ge istället för att kombinera med kraftfoder.

Det är min åsikt - du har din.

Håller INTE med om ovanstående. Jag har just nu ett mycket bra hö med toppen värden. Som gör att ingen av mina hästar behöver något annat än hö och tokosel. Detta trots att båda tränas och motioneras. Har även räknat med dessa värden om de skulle gå hårdare, eller om de vägde mer (alltså om jag hade en större häst tex) och detta hö skulle räcka jätte bra!

Till TS: Försök få till en analys på grovfodret om det inte redan finns, och vill du utan att ha gjort det börja med något annat foder omgående så tycker jag du ska börja med lusern, i väntan på analys.

Jag ska höra med den nya stallägaren om hon har analys, annars kanske jag kan få ta en om jag betalar det själv.

Jag har sagt till min mamma att att det hade varit bra med en analys. Tyvärr är hon inte intresserad.

Det bästa hade varit eggersmanns foder till henne då jag har en som säljer det nära mig. De borde väl ha någon sort som skulle passa henne? Lucern ska även köpas.

Vad tycker ni om de andra hästarna? Bukiga? Shettisen är jag tämligen säker på att han är bukig.

nyabilder2094.jpg

Man ser kanske inte så mycket på denna bilden, men det är den enda jag hade på mammas största häst.

nyabilder2088.jpg

Jag har sett bilder på henne från förra året och då såg hon likadan ut. Frågan är om det är så att hon faller ut, när hon diar? I så fall kanske jag bör vara beredd att fodra upp henne nu.

De andra hästarna ser okej ut, det är din häst som är tunn. Och det är högst sannolikt en rest från proteinbrist redan vid digivningen, hon har helt enkelt inte fått en chans att fylla depåerna.
Kom ihåg att när de ger som mest di så är energibehovet det dubbla och proteinbehovet det TREDUBBLA jämfört med normalt underhållsbehov.

På din sista fråga är svaret JA, du bör fodra upp henne ordentligt nu, inför högdräktighet och kommande digivning. Annars kommer du hamna i samma läge igen, nästa vinter. Det är betydligt bättre om hon har en buffert att ta av och dessutom får tillskottsfoder så att hon aldrig faller ur sådär mycket igen.

Hade den hästen hamnat i mitt stall idag så hade jag fortsatt med samma högiva (som förmodligen kanske täcker hennes underhållsbehov, men som inte ger det hon behöver extra för att fylla ut de av proteinbrist förminskade musklerna), sen hade jag lagt till några kg lusern också, 3-4 eller nåt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 099
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: miumiu
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd