Behöver lite tips.. ;)

S

smiling_girl

Jag och min häst har börjat lära känna varann bättre i traven nu för innan kunde jag inte sitta ner men nu har jag fått tips och han börjar få me sig bakdelen och börjar bära upp sig mera men han drar ut tyglarna ur händerna på mig i traven och "tar" bettet. Förra ägaren har sagt att jag måste skänkla igång rumpan så att han får me sig den och samtidigt bromsa på yttertygel för att han nt ska dra iväg.. tycker själv att jag måste bromsa han väldigt mycket för att han sticker iväg i traven. Rider nu på ett 3-delat bett men har köpt ett rakt bett som jag ska prova på han tänkte jag..Men har ni här på buke några bra tips som ni kan ge mig på hur han inte ska "ta" bettet och sticka..?

Sv: Behöver lite tips.. ;)

Min häst har precis samma "problem" och jag fåttt lära mig att leva med det. Alla hästar har sina svaga sidor, och även om min häst är väldigt pigg, så tyckar han att det är Så jobbigt att träna, så han springer iväg lite grann då och då, som en protest. Jag börja träna för tränare och även om han fortfarande springer iväg, så har jag lärt mig att lungna ner honom ganska snabbt.

Som den förra ägaren sa så måste du använda benen, speciellt innner-skänkeln, och den jobbar mot ytter-tygel. Då menar jag inte bromsa, utan bara ha en jämn kontakt med munnen. Min häst reagera väldigt snabbt på det här och slutar dra nästan direkt. Vad som också är viktigt är att du INTE dra honom i tyglarna när han springer, låta honom istaället spring på med samma kontakt i tyglarna, vänd in på volt, och gör upprepade halv-halter.

skulle nog försöka rida mer med sätet, brukar bara bli dragkamp annars och tar de väl betet så brukar despringa tills de själv vill mer eller mindre :grin: verkar som att din häst inte har muskler för att rka jobba i riktig form i traven, jobba mer med formen i skritt eller prova att tömköra. För att få hästen att gå iform måstre du ha den mellan alla skänklar och tyglar, sen kankse man måste peta och krama lite mer på vissa ställen men du får inte glömma av de nadra sidorna.

skulle nog försöka rida mer med sätet, brukar bara bli dragkamp annars och tar de väl betet så brukar despringa tills de själv vill mer eller mindre :grin: verkar som att din häst inte har muskler för att rka jobba i riktig form i traven, jobba mer med formen i skritt eller prova att tömköra. För att få hästen att gå iform måstre du ha den mellan alla skänklar och tyglar, sen kankse man måste peta och krama lite mer på vissa ställen men du får inte glömma av de nadra sidorna.

Han har muskler men förra ägaren sa att jag måste jobba han i rätt form och med att få upp ryggen för att han ska få muskler och han orkar men hon sa att jag inte kan rida längr i form utan stunder och skritta lite och sen lite till os.v..

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 557
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama