*Behöver lite råd*

Frida_90

Trådstartare
Hej alla buke människor ;) Det var så här när jag kom till stallet igår så såg jag att en kedja hängde på Shadows box.Jag frågade då Carina hon som äger stallet och sköter in- och utsläppen,om han hade varit bråkig att ta ut och in.Då svarade hon att han hade bara trampat rakt över henne typ fyra gånger med vanligt grimskaft. Och även henns man som är stor och stark.Så då satte dom på han kedja.Han hade tydligen varit för j*vlig att ta in också,sprungit över hennes man fast dom hade kedja.Det känns inget bra för mig att veta att han är sjövild.Jag menar med mig så gör han ju inte så ?

När jag sen skulle släppa ut honom så tog jag på kedjan ifall något skulle hända.Men som vanligt så gick han jätte snällt brevid mig som ett lamm.Dock var han lite piggare att ta in.Hoppade rakt upp i luften,kastade sig framåt typ 2-3 gånger,steppade åt sidan och jag vet inte vad....:mad:

Hur kommer det sig att han har börjat blivit så knäpp helt plötsligt ? Jag vet att det kan bero på att det har blivit kallare och då blir dom lite piggare och sådant.Men han ska väl kunna gå något normalt i alla fall eller ?

Vad har ni för tips ?

M.v.h /Frida och Shadow
 
Sv: *Behöver lite råd*

har egentligen inget bra förslag men ett tips är väl att se över foderstaten och motionen. kan det vara så att hästen har överskottsenergi?
har själv en häst som är väldigt känslig, står för tillfället på vila pga skada och promeneras bara nån gång/vecka. ger nästan inget kraftfoder, mest bara för att han ska få nåt när övriga hästar får, men han är ändå oerhört pigg/busig att leda till och från hagen. Tar hand om mina hästar helt själv och det är inte bara en gång jag fått kämpa för att få han att gå och inte trava eller steppa fram. Kan jämföras med att när han reds regelbundet kunde man oftast leda han med slakande grimskaft och han gick lugnt och avspänt.
 
Sv: *Behöver lite råd*

han kanske är understimulerad och har fått för mycket foder??? hur gammal är han?? kanske är så att han helt enkelt testar er...du kanske blir tvungen att hantera honom själv i fortsättningen en del hästar kan ju bli "bråkiga" av att det är för många olika människor som sköter om dom..lycka till!!
 
Sv: *Behöver lite råd*

Kyla och blåst kan göra stor skillnad... Till och med mina shettisar hoppar och busar mer nu än för några veckor sen när jag går ut med dem, det är som om blåsten åker in i öronen på dem och snurrar runt där inne eller nåt... :) Man får ta det lite lugnare själv bara.
 
Sv: *Behöver lite råd*

Våra hästar har också blivit lite småvilda nu när kylan kommit. Det är precis som om att det kniper i pälsen på dom eller något. Men dom brukar lugna ner sig efter ett tag.
 
Sv: *Behöver lite råd*

Min annars så tråkiga ponny att leda har blivit lite tokig nu när kylan kommit. Dom brukar lugna sig när dom vant sig lite :idea:
 
Sv: *Behöver lite råd*

va samma för mig...har kedja för att han äte rupp grimmskaftet om du inte har hel koll på han :angel:
men idag när ja kom had edom tagit in han me kedjan under hakan?! å tydligen är han bockig å dan när dom släpper honom när han ska ut..
ingen som klagat eller så men uindrar bara varför han intek an visa lite av de när ja är där.... för oftast brukar ja funderap å om han nite bgorde gå på ridskola för så lugn är han :rofl:
 
Sv: *Behöver lite råd*

Jaa han hade varit lungare idag tack och lov :) Så dom behövde inte ha kedja på honom.Och han var mycket lungnare idag med mig me :D Dock var ju vädret lungnare också men men...jag får ju bara hoppas att han sköter sig i fortsättningen :angel:
 
Sv: *Behöver lite råd*

Men som vanligt så gick han jätte snällt brevid mig som ett lamm.Dock var han lite piggare att ta in.Hoppade rakt upp i luften,kastade sig framåt typ 2-3 gånger,steppade åt sidan och jag vet inte vad....

M.v.h /Frida och Shadow

ehh. Gick han snällt eller var han stökig?
/P Döben
 
Sv: *Behöver lite råd*

han kanske är understimulerad och har fått för mycket foder??? hur gammal är han?? kanske är så att han helt enkelt testar er...du kanske blir tvungen att hantera honom själv i fortsättningen en del hästar kan ju bli "bråkiga" av att det är för många olika människor som sköter om dom..lycka till!!

Foder får han verkligen inte för mycket av ! Snarare tvärtom...Han är tre blir fyra nästa år.Men det konstiga är på vårt förra stall så höll han aldrig på såhär. Och det var flera olika personer som hanterade han där också...Men han hade tydligen varit mycket lungnare idag.Dom behövde inte ha kedja på honom tack och lov :banana: Och han gjorde inget när jag skulle släppa ut och ta in han idag så det är ju bra :D
 
Sv: *Behöver lite råd*

ehh. Gick han snällt eller var han stökig?
/P Döben


Han var hur snäll som helst att ta ut men höll på sådär när jag skulle ta in honom.Men IDAG när jag släppte ut och tog in han så gjorde han ingenting.Var hur snäll som helst...:D
 
Sv: *Behöver lite råd*

Jag tror inte du behöver bekymra dig så mycket! Jag tror att din pålle fått en sk köldknäpp helt enkelt!! Hos oss fick vi årets första snö igår och hästarna var helt stolliga!! Kyla inverkar mer än man tror på dem....
 
Sv: *Behöver lite råd*

Ok.
Blåsiga dagar blir många hästar hoppiga.
Det har blåst rätt bra några dagar.

/P Döben
 
Sv: *Behöver lite råd*

Jag tror inte du behöver bekymra dig så mycket! Jag tror att din pålle fått en sk köldknäpp helt enkelt!! Hos oss fick vi årets första snö igår och hästarna var helt stolliga!! Kyla inverkar mer än man tror på dem....

Jaaa det har nog ganska mycket inverkan :p Jag tror nog att han höll på sådär för att det var snöstorm.Det var inte det idag och då gjorde han ju ingenting :D
 
Sv: *Behöver lite råd*

Ok.
Blåsiga dagar blir många hästar hoppiga.
Det har blåst rätt bra några dagar.

/P Döben

japp det har ju det.Tror nog att han höll på sådär just för att det var snöstorm ute.Idag var det inte snöstorm och då gjorde han ju ingenting :D
 
Sv: *Behöver lite råd*

Mitt sto har också blivit lite kansig att ta ut på morogn.
Hoppar och skuttar och har sig:D

Spec igår när det blåste ute, då var hon mer i luften än på marken:rofl: Hon är ju jättesnäll eg så jag låter henne hållas och bara skrattar åt henne:D

Dessutom tror jag hon tycker det är roligt och skutta runt.

Vet inte vad du ska göra med Shadow men tror absolut du har rätt i att det har med kylan att göra.
Moses var jättepigg och knasig idag på promenaden, och det är ju kallt idag så
 
Sv: *Behöver lite råd*

Mitt sto har också blivit lite kansig att ta ut på morogn.
Hoppar och skuttar och har sig:D

Spec igår när det blåste ute, då var hon mer i luften än på marken:rofl: Hon är ju jättesnäll eg så jag låter henne hållas och bara skrattar åt henne:D

Dessutom tror jag hon tycker det är roligt och skutta runt.

Vet inte vad du ska göra med Shadow men tror absolut du har rätt i att det har med kylan att göra.
Moses var jättepigg och knasig idag på promenaden, och det är ju kallt idag så


hehe låter som att hon har haft det roligt din lilla pålla :p Jaa det är väl bara och vänta och höra om han har skött sig eller inte :p
 

Liknande trådar

Hästhantering En svamlig tråd, men jag måste ventilera lite då jag börjar ge upp hoppet och se sklat som sista utvägen. Jag googlade lite på ev...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 233
Senast: sirpa40
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp