Behöver lite råd...

B

**BORTTAGEN**

Hej alla glada!
Jag har en liten fråga som gnager på mitt samvete..
Det e såhär:
Jag har en snart 11-årig travare som jag rider. Hon är dräktig skall föla 2 juni.
Hennes tidigare liv har ju varit hektiskt å stressigt. Nu har hon äntligen kommit till ro hos mig och stormtrivs.
Nu vill jag ha ärlig kritik på detta:
Jag hinner ibland inte rida mer än 3 max 4 dagar i veckan då jag jobbar så dumma tider.
Det kommer bli bättre snart å kan då rida 4 dagar minst. Vad säger ni om detta???
Hon springer i stora hagar på dagarna med sina kompisar så det e ingen liten rasthage el så. Dom står inne under nätterna men e ute runt 12 timmar varje dag.
Hennes päls blänker utan pälsglans å hon äter som en häst ;)
Vad tycker ni? E jag taskig? :confused:

Det beror ju helt på HUR du rider dessa 3-4 dgr. Rider du "skiten" ur hästen så ska du ha dåligt samvete tycker jag.

Men rider du henne utefter det hon klarar av på alla sätt och vis så ska du INTE ha dåligt samvete.
Man behöver inte rida varje dag, då är det viktigare med variationen anser jag.
De dgr. du har kort om tid varför inte bara ut på promenad, longera eller markträna lite, det tar ju inga tider och så en eller två dgr. vila. Eller rid två av dagarna i lämpligt tempo och med lämpliga krav och träna annat de andra variationerna kan vara många.

MVH/

Du behöver inte alls ha dåligt samvete för att du inte rider varje dag!!
Hästen har inte tråkigt! Många verkar tro att hästen har någon slags fysiologiskt behov av att motioneras, men har de möjlighet att röra sig i hage motionerar de sig utmärk själva.
Inom travet är det ju vanligt att man bara jobbar hästarna varannan dag, om jag inte har fått det hela om bakfoten.

Om man ska ha dåligt samvete för att man "bara" rider 4 dagar i veckan, så borde jag inte våga visa mig ute. Rider min pålle 1-2 ggr i veckan då jag pluggar på anna ort och bara är hemma på helgerna, och det finns ingen hemma som kan rida i veckorna.
Men han och kompisen busar runt mycket i hagen (går ute dygnet runt), så han verkar klara sig. Sen rider jag ju inte hårt heller, utan tar det ganska lugnt när jag är ute. Vill ju inte att han ska bli skadad.

Hej!
När jag rider är det mest skogspromenader men även lite dressyr ibland så hon inte blir så hetsig...Jag rider inte alls hårt. TACK för era svar!
MVH
Jenny "Nöjd" :banana:

förstår inte varför du skulle vara taskig emot henne, är du dum emot henne på något sätt eller är det för att hon är dräktig? Hon kan ju ridas ett rätt bra tag till innan du bör läga av pga av dräktigheten om man kollar i böcker.

Jag mena taskig i den bemärkelsen att jag inte alltid hinner med henne..Självklart får hon alltid mat å mockat m.m men min tid får hon inte alltid

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 951
Senast: Trissa
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 605
Senast: LelleLilla
·
Hästmänniskan Jag skulle vara tacksam för lite tankar och tips från andra hästmänniskor då jag är lite rådvill. Bakgrunden är att jag sedan i våras...
Svar
17
· Visningar
1 599
Senast: Dandylinn
·
Övr. Hund Jag har blivit med valp igen... Nåja, bara en dagvalp, och bara tre halvdagar i veckan, men ändå. Min egen hund är en 20 månader...
Svar
0
· Visningar
1 125
Senast: Viveka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur