Behöver lite råd ang foderstat!

M

miisen80

Har ett fyra årigt fullblod som nu ratar höet ganska rejält, det är ju godare med gräs!
Hon är fin i hullet nu jag men vill gärna ligga steget före då hon inte får gå ner i vikt.
Visst har hon gräs i hagen men det är inga mängder. Dessutom börjar hon komma igång rejält nu efter en skada i vintras.

Hon äter nu
ca 4 kg hö
0,8 kg havre
0,5 kg lusern
0,2 kg betfor
1 dl majsolja

Vad är bäst att öka på? Höet går ju tyvärr inte. Hur mycket olja kan man ge?

Sv: Behöver lite råd ang foderstat!

JAG tycker att man inte ger mer än 2 dl olja om dagen (helst inte mer än 1 dl), men det är min åsikt. Den baseras på MITT sunda förnuft. :)

Om du inte kan öka på höet så skulle jag öka på lusernet som också är ett grovfoder och lite snällare mot magen :D

Öka på både havre (0,8kg är ju "ingenting") och lucern. Du kan lugnt öka oljan till 2dl. Lycka till!

Ja, jag kan ju för all del öka lite på allt.
Har bara fått för mig att man kanske inte ska ge så mycket lusern på sommaren då det är mycket protein i gräset.

Får sätta mig o räkna lite på det i kväll.

Du kan öka på allt.
Lusern är ju grovfoder, betfor i stort sätt också. Oljan kan du också öka. Det är ju en stor häst så 1 dl är inte så mycket.
Havren beror ju på hur hästen reagerar på ökad giva men fixar hon det så varför inte.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 474
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 315
Senast: isafore
·
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 570
Senast: Smokey
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 537
Senast: BIMM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!