Behöver lite hjälp...

Sidney

Trådstartare
Hej! Min häst har skadat sig på ballen. Hon är normal i temp. Och är inte öm eller halt. Tvättat just nu med vatten och lägger sedan på en speciell kompress som är grön som ska "binda alla dåliga bakterier" eller något. Sean lindar jag med vetflex, hade bomull under först också men lindan gled bara av så jag slutade använda bomull. Det är världens dummaste ställe att få sår, blir lätt smutsigt och lindan glider av hur lätt som helst. Promenerar henne , hon är lite varm längst upp där hov och hud möts. Ho är något svullen och känns lite "vattnig" dock är hon vattnig i lederna sen innan så vet inte om det beror på det. Gör jag rätt? Något annat jag kan göra?

Sv: Behöver lite hjälp...

Så länge hon inte visar tecken på infektion så tycker jag att du bara ska hålla rent, rent och rent. Tvätta två ggr om dagen med koksalt. Jag brukar ibland sätta på klorhexidinspray efter tvätten, på sår jag vet kan utsättas för bajs för att ta död på elaka bakterier.
Hästar är duktiga på att självläka, så blanda dig inte för mycket mer än att hålla rent i den mån det går. :)

Sv: Behöver lite hjälp...

Jag brukar tvätta med saltlösning eller klorhexidin, lägg sen en kompress mot ballen, linda med bommuls linda så kompressen hålls på plats. Lägg sen ett galopp bandage med vetflex.(eller hovbandage om balltrampet sitter för långt ner).

Är det dock torrt och fint ute och såret inte är djupt, så tvättar jag bara och sprayar med lila spray.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka