Behöver lite hjälp när det gäller selen!

Rosen

Trådstartare
Har en sele med däckel, draglinor och baksele. Jag undrar några saker som kanske någon här kan svara på:
1. Hur mycket ska svängeln röra sig när hästen går?Om man spänner draglinorna för hårt så trycks skaklerna framåt och det kan inte vara meningen.
2. Hur hårt ska jag spänna bakselen? Jag vet att många säger en hand ska rymmas mellan baken och bakselen. Försöker spänna ungefär så men när jag kör i brant nedförsbacka ska då bakselen vara mycket spänd så att hästen sätter sig i bakselen? Jag ser att när jag kör i nedförsbacke så finns det ett litet glapp mellan bakselen och hästens bakdel. Har jag spänt den för dåligt?
3. Däckelen. Ska den ligga med lite lutning så att däckelet upptill ligger lite längre bak och nertill ungefär där sadelgjordsläget är? Såg det på en bild. Vad är anledningen till att man selar så i så fall?

Sv: Behöver lite hjälp när det gäller selen!

När det gäller svängeln kan jag inte svara, har ingen än :o

Bakselen ska ju fånga upp vikten av vagn/kärra i nedförsbacke och/eller vid inbromsning, så det ska inte vara något glapp då. På min nordsvensk har jag en handsbredd, har du en mindre häst kan det kanske vara något mindre.
Men, kan det ha med draglinornas spänning kontra skackelns "frigång" att göra? Där är jag ute och spånar lite, eftersom jag inte har draglinor. Säkert kan någon annan se det bättre framför sig, och förklara.

Om däckeln lutar - eller snarare kanske uppehållsremmarna, som går från däckeln ner mot dragringen - framåt kanske bilden var tagen vid en halt. När hästen är i drag dras dragringen bakåt, och då ser det annorlunda ut på en gång!

Blev du nå´ klokare :confused:

Lotta

Sv: Behöver lite hjälp när det gäller selen!

Draglinorna är lagom spända när skakelhållaren hänger mitt på däckeln när hästen drar. Om dom hamnar framför däckeln så är draglinorna för korta och om den hamnar bakom däckeln så är dom för långa. När du spänner för så kan du skjuta vagnen bakåt så draglinorna spänns för att se att dom är lagom.

Bakselen ska i nedförsbacke ligga tajt mot hästens bakdel annars är den för lös. Utgångsläge när hästen drar vagnen är att det ska vara en handsbredd, så bakselen inte skaver när hästen rör sig.

Ang däckeln så ska den INTE luta bakåt utan ligga rakt. Däcklar som är smala tenderar dok ofta till att luta vilket inte är att föredra. Det blir bättre om man lägger dit ett stadigt underlägg.

Hoppas du fick svar!
/M

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 050
Senast: Brille
·
Körning Är just nu uppe och dansar bland de rosa molnen och känner mig helt överlycklig! Fick för några dagar sedan frågan om jag ville få en...
Svar
1
· Visningar
880
Senast: Pinkilly
·
Körning Skulle gärna vilja ha lite råd angående selen på bilderna. Jag har (som synes) en shettis. Hon är 7 år och färdigväxt men dock...
2
Svar
24
· Visningar
6 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka