Behöver lite hjälp av er med juridiskt kunnande

simpan

Trådstartare
Jag och sambon köpte ett hus förra året den här tiden, ägaren lovade att gödselstacken skulle tömmas.

Det blev inte innan överlåtelsedagen men överenskommelse gjordes att det skulle tas till hösten. Hösten kom och gösdeln blev kvar pga att bonden inte vill eköra ut på markerna eftersom det var så blött. Vi kom överens om att det var OK att ta det till våren och jag tillade att då skulle även vinterns gödselproduktion tas med.

Nu är det vår och dags för hämtning och plötsligt ska människan bara hämta "sin" del av gödselstacken och vägrar betala för bortförseln av "mitt" som vi sa i höstas.

Försökte ringa idag och påtala vår överenskommelse och fick kalla handen, slutade med att människan lade på i örat på mig. Hade hållit mig ganska lugn så det var inte pga någon hysterisk varelse i andra änden. :crazy:

I och med det, att hon bara slängde på i örat på mig, blev jag riktigt förbannad. Ringde upp och tänkte att vi skulle kunna lösa detta men kände att nu satte hon spiken i sin egen kista.

Tänker då istället göra så att hon får betala för förvaring av gödseln om hon inte kan hålla sin del i avtalet. Det går ju inte lägga på en hyra i efterhand flör tid som förflutit så jag har tänkt att det är från och med 1 maj denna avgift gäller, kommer att delge henne via sms ikväll och även skicka ett REK brev.
Frågan är bara om det är ett juridiskt korrekt förfarande? Får jag lägga på avgiften med så kort varsel? Dröjer jag längre så är det ingen mening, då kommer hon att skaffa bort "sin" del av gödseln innan det hunnit börja att gälla och jag får fortfarande ingen kompensation för det brutna avtalet och måste alltså själv betala för bortförseln av "min "del.
Något som jag inte var helt främmande till att göra när jag ringde upp idag, men jag ändrade mig snabbt när hon betedde sig så illa...

Senast ändrad:
Sv: Behöver lite hjälp av er med juridiskt kunnande

Det beror mycket på hur det första avtalet är utformat, om det är satt något sista datum för när gödseln ska vara borta eller inte. Finns det inget datum för det så blir det svårt att så här plötsligt ändra reglerna.

Tror det bästa alternativet är att ni själv beställer och betalar för bortforslingen och sedan skickar e räkning till f d ägaren. Då blir det också lättare att driva det vidare rent juridiskt och du har inte brutit något avtal heller på det viset.

Sv: Behöver lite hjälp av er med juridiskt kunnande

Jag håller med om det Masse skriver se till att själv få bort gödslet och skicka fakturan till vederbörande .

Mvh Mia

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 859
Ekonomi & Juridik Nu kommer min långa historia..... Jag flyttade till hösten nu till nytt stall, på en 4H gård dessutom. Pga av att jag redan efter...
Svar
10
· Visningar
2 277
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?