Behöver jag vänja av?

Fenestra

Trådstartare
Har ett stoföl som är 8 månader gammal.
Hon står fortfarande med sin mamma, äter massor av hö men diar också.
Mamma är i fint hull och trivs med sin bebis, ute får hon dia när det passar, har sett att hon blir nekad ibland dvs mamma flyttar sig så hon inte kommer åt. Mamma är ej dräktig..
Ute hänger hon mest med sin storebror och ponnyn.

Har varit så inställd på att vänja av nu vid 8 månaders ålder men tanken slog mig om det egentligen är nödvändigt så länge mamma är i gott hull och inte irriterad på sin dotter.
Ska betäckas om i vår men kan jag egentligen inte lika gärna vänta med avvänjning tills i vår istället alt betessläppet? Dvs separera dem innan mamma ska fara till stationen.
För mig känns det som det bästa för den lilla är att inte behöva sova ensam, i egen box, nattetid.

Hur skulle ni göra?

Sv: Behöver jag vänja av?

Det finns inga måsten, förutom möjligtvis att det inte är så lämpligt att låta ett hingstföl gå så länge att han betäcker sin mamma. Du känner dina hästar bäst själv. Följ din magkänsla. Jag delar alltid nattetid från ca sex månader, men inte dagtid förrän vid ca 11-12 månader om det fungerar. Årets stoföl tänker jag inte vänja av mer än så här alls. Hon är självständig så det räcker ändå och går utan problem att ta in själv. Annars är det många som anger just det som skäl till avvänjning (om nu stoet fortfarande håller hullet). Men det tycker jag man får bedöma från fall till fall.

Carina på Silver Arabians

Vi har bara haft hingstföl nämlígen så jag har planerat avvänjning i bara farten så att säga.
Men kom på att det kanske inte är nödvändigt iom att hon är en tjej.
Det kommer naturligt i vår då jag hoppas att hon ska "tjejkompis" och mamma kommer fara till seminstation.

Jag kommer inte att vänja av förrens i vår.. och då är mitt stoföl 8 ½ månad nu. Mamma har gott om hull, är inte trött på sin bebis eftersom hon hänger järnet med mitt andra dräktiga sto mest hela tiden. De kan verkligen konsten och leva rövare, tokspringer, stegrar, bockar.. superkul och se men det trodde jag inte om ett 10-årigt dräktigt sto!!!
Däremot är jag noga med att den självständiga lilla busungen och mamma får egentid med mig! Och det är definitivt något mammahäst uppskattar :)

Vårt stoföl böjade sova i boxen bredvid mamma vid ca 8 månader men har alltid gått ihop i hagen. Stoet betäcktes inte på våren igen men hon motade bort dottern ändå vid ca 1 år.
Hingstfölet fick dela box och hage vid ca 10 månader eftersom han blev alltför intresserad av mamman på "fel sätt".

Liknande trådar

Avel vad man kan göra i följande fall: Mitt halvblodssto fölade 9/5 2009 och gick med sitt stoföl till november 09.Vi började vänja av på...
Svar
5
· Visningar
1 194
Senast: ec-horses
·
Avel Det är nu dags att separera mitt sto och hennes 8-månaders hingstunge halva dygnet, för att om några veckor separera helt. Jag har haft...
2
Svar
28
· Visningar
2 402
Senast: Antiqua
·
Hästhantering Hästarna går i grunden ute 8 - 20 vintertid. Det kan bli 9 - 20 ibland, likväl som 9 - 21 eller för den delen 5 - 20 etc. 8 - 20 är...
Svar
17
· Visningar
1 819
Senast: Bonyana
·
Avel Hej!! Jag har hamnat i en lite knivig situation ang. avvänjningen av mitt föl som tyvärr inte alls kan bli som planerat. Jag vill...
Svar
15
· Visningar
1 367
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30