Behöver hon lägga på hullet? Hur i så fall?

rahl

Trådstartare
Hon behöver lägga på hullet, har jag rätt? Hon väger 9,2 kg och är troligtvis en blandras av en tax och en welsh corgi. Men hur gör man det på ett bästa sätt? Hon är kastrerad så hon kan lägga på sig med tiden. Numera äter hon vom och hundemat (det var första gång hon fick testa det hos mig så hon är inte van med den typen av mat) och torrfoder (james wellbeloved). Jag har funderat på att ge henne hemlagad mat (för hundar) någon gång i med att min andra hund är van med hemlagat ibland. Det som hon äter käkar hon långsamt och inte alltid allt (voh får hon ca 3%). Har ni några råd till oss?

IMG_3500.jpg

IMG_3487a.jpg

Sv: Behöver hon lägga på hullet? Hur i så fall?

Ja, jag tycker nog att ngt kilo till inte skulle skada.
Hur är hunden? Är den nervös/lättstressad? Detta kan göra att det är svårt för dom att lägga på sig. Är hon avmaskad?
I övrigt så är det ju ett foder rikt på fett och protein som gäller. Gärna koncentrerat så hon får i sig så mkt som möjligt på så lite mat som möjligt så att säga. Ge henne gärna fler mål om dagen. Träna och ge mat som belöning.
Jag skulle fodra på henne först och sedan hitta en balans i givan av mängd/sort.
Men fodra inte på för fort, man ska vara rädd om magen.

Ja, jag tycker nog att ngt kilo till inte skulle skada.
Hur är hunden? Är den nervös/lättstressad? Detta kan göra att det är svårt för dom att lägga på sig. Är hon avmaskad?
I övrigt så är det ju ett foder rikt på fett och protein som gäller. Gärna koncentrerat så hon får i sig så mkt som möjligt på så lite mat som möjligt så att säga. Ge henne gärna fler mål om dagen. Träna och ge mat som belöning.
Jag skulle fodra på henne först och sedan hitta en balans i givan av mängd/sort.
Men fodra inte på för fort, man ska vara rädd om magen.
Hon är lite osäker fast säker med varje dag som går. Hon är en omplaceringshund som kom från Polen med mig för lite mer än en vecka. Hon var avmaskad minst två gånger, men troligtvis en gång innan också.

Har du något torrfoder som du kan rekommendera? JWB funkar på min tax som lägger lätt på sig.

Det enda som syns på bilderna är att hunden har midja, vilket inte behöver vara fel.

Tycker inte du ska oroa dig så mycket för hullet så länge hunden verkar må bra. Satsa på att muskla upp den istället, bättre än extra fett :)
Men annars är ju VoH ett jättebra foder. Finns ingen anledning att experimentera med foder en massa, hitta en lagom giva och se hur hunden utvecklas. Det tar tid att bygga upp kroppen.

Det enda som syns på bilderna är att hunden har midja, vilket inte behöver vara fel.

Tycker inte du ska oroa dig så mycket för hullet så länge hunden verkar må bra. Satsa på att muskla upp den istället, bättre än extra fett :)
Men annars är ju VoH ett jättebra foder. Finns ingen anledning att experimentera med foder en massa, hitta en lagom giva och se hur hunden utvecklas. Det tar tid att bygga upp kroppen.
Det mest så att ryggrad, revben och höftben sticker mycket och syns mycket...

Hur övertygar man henne att färskfoder är bra? :bow: Vilken typ av dessa?

Kanske bättre bilder?
IMG_3506.jpg

IMG_3509.jpg

Jag ser fortfarande inget konstigt på bilderna, men kanske är pälsen som döljer.

Fortsätt ge VoH i små givor och låt bli att fodra med en massa annat. Hon äter ju nu, men inte så mycket som du vill?
Bättre hon får lära sig att hon ska äta när maten serveras, och att hon inte kan vänta för att det då kommer något "bättre".
VoH med lax är väldigt energitätt, brukar inte krävas så stora givor.

Jag ser fortfarande inget konstigt på bilderna, men kanske är pälsen som döljer.

Fortsätt ge VoH i små givor och låt bli att fodra med en massa annat. Hon äter ju nu, men inte så mycket som du vill?
Bättre hon får lära sig att hon ska äta när maten serveras, och att hon inte kan vänta för att det då kommer något "bättre".
VoH med lax är väldigt energitätt, brukar inte krävas så stora givor.
Ja det npg så, annars syns dem väldigt, bara jag inte kan fånga det på en bild.

Hon äter kanske 1/4 del av det som hon borde :(

Hm. Står hon väldigt snett på bilderna eller är hon ojämnt musklad bak?

Men ja, för att kommentera hullet.
Hon har nyss kommit hem till dig. Det är ju inte så konstigt om hon då inte är helt avslappnad eller har toppenbra aptit. Ge mat på bestämda tidpunkter, ordna trygga och bra rutiner och se till att hon får röra på sig ordentligt så kommer nog aptiten igång så småningom, förutsatt att hon inte har ont i halsen eller annat som en veterinär behöver hjälpa till med :)

Så länge hon är pigg, glad och verkar må bra av fodret så behöver du nog inte oroa dig.

Hm. Står hon väldigt snett på bilderna eller är hon ojämnt musklad bak?

Men ja, för att kommentera hullet.
Hon har nyss kommit hem till dig. Det är ju inte så konstigt om hon då inte är helt avslappnad eller har toppenbra aptit. Ge mat på bestämda tidpunkter, ordna trygga och bra rutiner och se till att hon får röra på sig ordentligt så kommer nog aptiten igång så småningom, förutsatt att hon inte har ont i halsen eller annat som en veterinär behöver hjälpa till med :)

Så länge hon är pigg, glad och verkar må bra av fodret så behöver du nog inte oroa dig.
Hon står snett, det är svårt att ta bilder så hon antingen rör sig, sätter sig eller går därifrån :angel:

Jag ger två gånger om dagen på morgon och kväll. Hon är inte rumsren så vi får gå ofta ute med henne. Så rutiner finns. Hon äter på sin plats, långt ifrån min tax som vill sno allt mat :D

Prova att ge lunch också, då kanske hon får i sig mer.

Men annars håller jag med R_C, håll fast vid rutinerna och ta det lite lugnt.

Liknande trådar

Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Hej hej Jag sökte på "barf" men jag hittade inte riktigt rätt, så jag tog mig friheten att skapa en ny tråd. Jag har en liten blandras...
Svar
8
· Visningar
2 195
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa I hushållet finns en tax som i dagsläget är 9 månader. Han är stereotypen för rasen, energisk och envis. Valptiden har gått bra...
Svar
6
· Visningar
1 736
Hundhälsa Hej! Jag undrar den där med spannmål, ett foder jag trivs med har det ganska mycket i deras foder (t.ex. Contains: Min 26% lamb, min 26%...
Svar
2
· Visningar
771
Senast: rahl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp