Behöver hjälp!

E

Elennn

Min ponny bockar.. Hon har snart bockat i 3 år, hon började bocka efter andra året jag hade tävlat henne, hon började helt enkelt protestera.. Vi var till veterinären med henne och hon reagerade på böjprovet och blev sprutad i framknäna. Men vi röntgade dock inte ryggen på henne

Idag då man rider henne så fungerar hon stundvis och stundvis protesterar hon, hon bara står och hänger fasst man klämmer henne med all kraft på ryggen.. hon är inte halt och har ALDRIG varit, hon har inte svårt med någon gångart, utom att hon bockar då man ska galoppera henne men ibland kan hon galoppera, men hon skrittar och travar helt okej, galopperar gör hon också bra i terräng och ibland i padocken. men somsagt stundvis bra och stundvis dålig.

Vad kan detta vara ?
hon hade en opassande sadel i början men det var 3 år sedan, sen efter två års vila så började jag rida barbacka i hagen igen, men hon bockade fortfarande..

en period så red jag henne regelbundet med spö och hon började fungera sen så skulle vi på en hoppträning men hon började direkt bocka då jag skulle galoppera i ridhuset, ibland får man den uppfattningen att hon bara är hårdhuvad och vill inte arbeta och ibland att hon har ont och ibland att hon är bra..

snälla hjälp mig.. :confused::)

Sv: Behöver hjälp!

Jag har två erfarenheter:
Ponny 1 hade en dålit passande sadel och bockade så fort man satte foten i stigbygeln. Det fortsatte i många år, ända tills vi bytte till westernsadel. Efter det bockade hon bara av glädje när vi hade galopprace över stubbåkrarna.

Ponny 2 hade en perfekt utprovad sadel, dressyrtränades för tränare regelbundet och var en mycket duktig häst. En dag började hon "skutta" fram. Hon gicks igenom av massörer o dylikt som hittade lite låsningar och annat. Sadeln kollades den med. Inne på klinik upptäckte de kotledinflammation båda fram, sprutade och skickade hem oss. Problemet fortsatte. Ett par år senare åkte vi in igen. Kotledsinflammation igen, och röntgade bakkärran. Det visade sig att hästen hade spatt, så gott som fullt utläkt! Hon hade haft ap-ont i flera år utan att ägare eller ryttare gjorde något.

Så mitt tips;
Kolla upp hästen ordentligt!

Sv: Behöver hjälp!

Min ponny bockar.. Hon har snart bockat i 3 år, hon började bocka efter andra året jag hade tävlat henne, hon började helt enkelt protestera.. Vi var till veterinären med henne och hon reagerade på böjprovet och blev sprutad i framknäna. Men vi röntgade dock inte ryggen på henne

Idag då man rider henne så fungerar hon stundvis och stundvis protesterar hon, hon bara står och hänger fasst man klämmer henne med all kraft på ryggen.. hon är inte halt och har ALDRIG varit, hon har inte svårt med någon gångart, utom att hon bockar då man ska galoppera henne men ibland kan hon galoppera, men hon skrittar och travar helt okej, galopperar gör hon också bra i terräng och ibland i padocken. men somsagt stundvis bra och stundvis dålig.

Vad kan detta vara ?
hon hade en opassande sadel i början men det var 3 år sedan, sen efter två års vila så började jag rida barbacka i hagen igen, men hon bockade fortfarande..

en period så red jag henne regelbundet med spö och hon började fungera sen så skulle vi på en hoppträning men hon började direkt bocka då jag skulle galoppera i ridhuset, ibland får man den uppfattningen att hon bara är hårdhuvad och vill inte arbeta och ibland att hon har ont och ibland att hon är bra..

snälla hjälp mig.. :confused::)

Den var ju uppenbarligen "halt" när den reagerade på böjprov på kliniken och sedan behandlades.... Håller med föregående, kolla upp hästen ordentligt, helst både veterinär och kiropraktor. Att hon inte vill galoppera låter som nåt som kan komma bakifrån.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Mitt 16-åriga sto blev behandlad i halskotpelaren för 3,5 månader sedan, då hon visade sig ha måttliga pålagringar mellan 3 kotor...
2
Svar
29
· Visningar
7 373
Senast: Zevzan
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
4 030
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 952
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025