zanque
Trådstartare
Jag har ett 7årig halvboldssto som jag funderar på att avliva om jag inte får någon ordning på problemen. Jag har bara haft henne i drygt ett år. Vi köpte henne med vetskapen om att hon hade problem med höger galopp men fungerade i övrigt. Hon är genomröntgad i rygg, nacke, halskotpelare samt alla fyra benen utan anmärkning. Vi köpte henne osedd, inte så smart men gjort är gjort. JAg var inte hemma dom första månaderna så min moster ordnade en kille som red henne. Det var katastrof hon bocka, sparka, stegra allt för att bli av med han. Då lät hon istället min förra ridlärare testa henne och det gick bra hon gick hela tiden o slog med svansen men det trodde hon bberodde på hennes temperament. Jag red henne några gånger under jul några bockar bjöd hon på men annars var hon snäll. I januari skicka vi henne på tillridning hos ridläraren och allt börja likna katastrof, vi lät en equiterapuet titta på henne. Jag var inte hemma så jag vet inte vad dom gjorde med henne men det blev ingen märkbar skillnad i mars kom jag hem och hämtade oxå hem hästen. Vi kolla upp henne på strömsholm de ända dom kunde konstatera var en liten hälta hf. I stället beslutade vi att betäcka henne så hon skulle få tid på sej att vila. Men nu går hon inte att hantera. Det går absolut inte att lyfta vänster bakben. Straxt innan jul så blev hon svullen i ådern på insidan av låret på vb vi tog ut en distriktare för att hela benet svullna upp och hon kunde inte stödja på det. Vi fick bara en pencilinkur på lymfangit för hon hade ingen aning om vad det kunde vara, veterinärer säger jag bara... Nu verkar hon stel i ryggen och bakbartiet, benet är fortarande lite svullet men hon är ohalt. Varje gång man knäppar tar bort bensnörena så reagerar hon och försöker sparka. Hon kommer antagligen bli värre ju längre gången hon blir. Någon som har något förslag vad det kan vara för fel? Jag har inget förtroende för veterinärer längre. Finns det något jag kan göra för henne, eller är det bara trapalanda som väntar? Känns inge kul o behöva ta bort henne när hon hat föl i magen och allt.