Behöver hjälp, tios och råd

zanque

Trådstartare
Jag har ett 7årig halvboldssto som jag funderar på att avliva om jag inte får någon ordning på problemen. Jag har bara haft henne i drygt ett år. Vi köpte henne med vetskapen om att hon hade problem med höger galopp men fungerade i övrigt. Hon är genomröntgad i rygg, nacke, halskotpelare samt alla fyra benen utan anmärkning. Vi köpte henne osedd, inte så smart men gjort är gjort. JAg var inte hemma dom första månaderna så min moster ordnade en kille som red henne. Det var katastrof hon bocka, sparka, stegra allt för att bli av med han. Då lät hon istället min förra ridlärare testa henne och det gick bra hon gick hela tiden o slog med svansen men det trodde hon bberodde på hennes temperament. Jag red henne några gånger under jul några bockar bjöd hon på men annars var hon snäll. I januari skicka vi henne på tillridning hos ridläraren och allt börja likna katastrof, vi lät en equiterapuet titta på henne. Jag var inte hemma så jag vet inte vad dom gjorde med henne men det blev ingen märkbar skillnad i mars kom jag hem och hämtade oxå hem hästen. Vi kolla upp henne på strömsholm de ända dom kunde konstatera var en liten hälta hf. I stället beslutade vi att betäcka henne så hon skulle få tid på sej att vila. Men nu går hon inte att hantera. Det går absolut inte att lyfta vänster bakben. Straxt innan jul så blev hon svullen i ådern på insidan av låret på vb vi tog ut en distriktare för att hela benet svullna upp och hon kunde inte stödja på det. Vi fick bara en pencilinkur på lymfangit för hon hade ingen aning om vad det kunde vara, veterinärer säger jag bara... Nu verkar hon stel i ryggen och bakbartiet, benet är fortarande lite svullet men hon är ohalt. Varje gång man knäppar tar bort bensnörena så reagerar hon och försöker sparka. Hon kommer antagligen bli värre ju längre gången hon blir. Någon som har något förslag vad det kan vara för fel? Jag har inget förtroende för veterinärer längre. Finns det något jag kan göra för henne, eller är det bara trapalanda som väntar? Känns inge kul o behöva ta bort henne när hon hat föl i magen och allt.

Sv: Behöver hjälp, tios och råd

Om det är ett sto kan du alltid testa att påverka hormonerna med Munkpeppar, det brukar fungera för PMS besvär. Troligen har hon oxå ont någonstans, ta ut en bra ET. Hur ser hon ut i övrigt, pälsen, kroppen mm. Verkar hon svullen över njurarna mm. Vi har nyligen fått lära oss att det skiljer mkt mellan olika veterinärer, olika ET mm och tror jag äntligen hittat en som funkar... Nu kör vi med örter och homeopatmedel (har använt munkpeppar i flera år) Skicka PM om var i landet du bor så kanske jag kan tipsa om namn på en som jag tror funkar...!
Förut var jag väldigt emot homeopater, ET - alla hokus pokus, men har verkligen ändrat inriktning där, bara man aktar sig för alla som tror sig veta!

hon blir. Någon som har något förslag vad det kan vara för fel? Jag har inget förtroende för veterinärer längre. Finns det något jag kan göra för henne, eller är det bara trapalanda som väntar? Känns inge kul o behöva ta bort henne när hon hat föl i magen och allt.

OBS - går nog inte att ge munkpeppar till ett dräktigt sto! MISSADE LITE DÄR! Hur som helst - jag har kontaktuppgifter till en som kanske kan hjälpa. Hon är skitduktig och utbildad - jobbar mkt med veterinärer!

Är hon fortfarande dräktig?

Mitt sto har blivit ömt över baken de sista månaderna av dräktigheten och sparkat efter bensnörena, något hon aldrig gör annars. Byt ut bensnörena mot en svansrem så löser sig det problemet. Det du beskriver om ditt stos ömhet låter som en reaktion på dräktigheten.

Jo med det betendet är det uppenbart att hon har ont, men frågan är var. Hon är fin i pälsen och väldigt rund, fet enligt min mening. Hur kan man märka om hon är svullen över njurarna? Den första ET som vi hade för ett år sedan sa att hon antagligen legat fast som liten och därför var stel i ryggen. Den andra människan vi var till i typ augusti sa att problemen var i bakknäna och att hon lägger all sin vikt på framdelen och därför är hon felbelastad i ryggen... Jag tycker att bådas teorier låter helt mysko...

Är hon fortfarande dräktig?

Mitt sto har blivit ömt över baken de sista månaderna av dräktigheten och sparkat efter bensnörena, något hon aldrig gör annars. Byt ut bensnörena mot en svansrem så löser sig det problemet. Det du beskriver om ditt stos ömhet låter som en reaktion på dräktigheten.

Ja hon är dräktig, vi kolla henne i julas. Men om hon är så öm nu hur ska hon då bli längre fram? Hon ska inte föla förens i juni.

Ston som är Dräktiga skall inte behandlas av Kiropraktor eller ET har jag fått lära mig. Mina ston som är Dräktiga har för det mesta inte täcken på sig ffa inte om dom har föl vid sidan. Har jag täcke vid ruskväder så är det Horseware täcken som inte har bensnören, endast maggjordar samt svansrem. Dom ligger bra på alla hästar och ger inte skav.

Hon kommer att bli ännu ömmare. Var försiktig med henne så att hon inte upplever hantering som ett hot så kanske hon lugnar ned sig lite. Sista tiden innan fölningen ville mitt sto bara bli kliad på över hela kroppen, även baken, trots att jag såg att hon stundtals var skeptisk till att jag rörde henne där.

Jag har precis som SeagirlM lärt mig att inte behandla dräktiga ston med kiropraktor eller ET så det skulle jag avstå ifrån. Använd tiden till att gosa med henne, bygg upp förtroendet, gå ut och gå med henne så att hon får röra på sig och få lite intryck.

Kom på en sak till, för flera år sen innan dräktigheter slog mitt sto också med svansen vid ridning. Vi var flera som red henne och på olika sätt men svansen gick. Då kläcke en kompis idén att hon kanske inte gillade att schabrak-kanten fladdrade så jag bytte till vojlock och nu har hon slutat slå med svansen!

Senast ändrad:

Okej så det är alltså helt normalt?

Jag vågar inte gå ut och gå med henne, hon rusar förbi mej o sen sparkar hon. Jag har ut henne och longerar lite ibland, bara i grimma och bara lite skritt och trav. Jag får ju borsta henne överallt och känna igenom henne då bryr hon sej inte.

Jag har ett 7årig halvboldssto som jag funderar på att avliva om jag inte får någon ordning på problemen. Jag har bara haft henne i drygt ett år. Vi köpte henne med vetskapen om att hon hade problem med höger galopp men fungerade i övrigt. Hon är genomröntgad i rygg, nacke, halskotpelare samt alla fyra benen utan anmärkning. Vi köpte henne osedd, inte så smart men gjort är gjort. JAg var inte hemma dom första månaderna så min moster ordnade en kille som red henne. Det var katastrof hon bocka, sparka, stegra allt för att bli av med han. Då lät hon istället min förra ridlärare testa henne och det gick bra hon gick hela tiden o slog med svansen men det trodde hon bberodde på hennes temperament. Jag red henne några gånger under jul några bockar bjöd hon på men annars var hon snäll. I januari skicka vi henne på tillridning hos ridläraren och allt börja likna katastrof, vi lät en equiterapuet titta på henne. Jag var inte hemma så jag vet inte vad dom gjorde med henne men det blev ingen märkbar skillnad i mars kom jag hem och hämtade oxå hem hästen. Vi kolla upp henne på strömsholm de ända dom kunde konstatera var en liten hälta hf. I stället beslutade vi att betäcka henne så hon skulle få tid på sej att vila. Men nu går hon inte att hantera. Det går absolut inte att lyfta vänster bakben. Straxt innan jul så blev hon svullen i ådern på insidan av låret på vb vi tog ut en distriktare för att hela benet svullna upp och hon kunde inte stödja på det. Vi fick bara en pencilinkur på lymfangit för hon hade ingen aning om vad det kunde vara, veterinärer säger jag bara... Nu verkar hon stel i ryggen och bakbartiet, benet är fortarande lite svullet men hon är ohalt. Varje gång man knäppar tar bort bensnörena så reagerar hon och försöker sparka. Hon kommer antagligen bli värre ju längre gången hon blir. Någon som har något förslag vad det kan vara för fel? Jag har inget förtroende för veterinärer längre. Finns det något jag kan göra för henne, eller är det bara trapalanda som väntar? Känns inge kul o behöva ta bort henne när hon hat föl i magen och allt.

Lite off topic men... jag undrar hur ni tänkte när ni betäckte henne? Ett sto som ni misstänker har något fysiskt fel och/eller knepigt temperament? Vad är det för gener hon för vidare?
Detta är inte direkt kritik utan jag vill veta hur folk resonerar. Tycker nämligen själv det känns fel att avla på de som inte bevisat att de håller för ridning och är trevliga att hantera.

Jo med det betendet är det uppenbart att hon har ont, men frågan är var. Hon är fin i pälsen och väldigt rund, fet enligt min mening. Hur kan man märka om hon är svullen över njurarna? Den första ET som vi hade för ett år sedan sa att hon antagligen legat fast som liten och därför var stel i ryggen. Den andra människan vi var till i typ augusti sa att problemen var i bakknäna och att hon lägger all sin vikt på framdelen och därför är hon felbelastad i ryggen... Jag tycker att bådas teorier låter helt mysko...

Bakknäna var just det jag kom att tänka på när jag läste ditt första inlägg. Knälederna visar inte alltid hälta vid ett böjprov och kan vara svåra att palpera. En skicklig veterinär bör dock kunna känna att bakknäet är dåligt men inte alltid. Smärta i knälederna gör ofta att hästen sparkar. Hästen blir stel och öm i ryggen och kan överbelasta framdelen. Ett sto som gått länge med smärta får ofta problem med humöret.

Mitt råd är att ta ett ultraljud på knälederna bak.

Lite off topic men... jag undrar hur ni tänkte när ni betäckte henne? Ett sto som ni misstänker har något fysiskt fel och/eller knepigt temperament? Vad är det för gener hon för vidare?
Detta är inte direkt kritik utan jag vill veta hur folk resonerar. Tycker nämligen själv det känns fel att avla på de som inte bevisat att de håller för ridning och är trevliga att hantera.

För alla (Veterinär, ET och tränare) föreslog att vi skulle betäcka henne.

Okej. Vad kan man få fram genom ultraljud? Men borde hon inte ha visat någon form av hälta medans jag red henne? Den ända gången hon skötte sej var när vi hoppa och de om något borde väl göra ont?

Lite funderingar i största allmänhet... Tycker det känns som två olika problem, ett att hon inte gick att rida innan hon betäcktes. Och så ett problem med hanteringen nu när hon är dräktig. Eller missförstår jag dig?

Vad var det som hände hos ridlärare? Och om hon visade tecken på att ha ont varför togs bara ET ut varför undersöktes hon inte på klinik? ET för också journal har du fått se den från det besöket?
Vad gjordes åt hältan fram? Kom ni fram till vad som kan ha orsakat den?
Hur är sadeln? Vissa typer av arbete som framkallar hennes reaktioner?

Sen hanteringen nu. Tänk själv hur det skulle vara att vara höggravid. Kroppen känns annorlunda, hormonerna är upp och ner, comfortzonen är betydligt mindre än annars. Förmodligen är det ungefär samma för en häst. Om hon inte gillar vissa saker och är öm, acceptera det och anpassa utrustning mm efter henne. Har hon dessutom ont i någon del av kroppen på grund av en skada så får du verkligen se till att underlätta för henne, det är ju trots allt du som valt att betäcka henne.

Att hon sen springer över dig låter som ett ledarskapsproblem. Ta tillfället i akt nu när hon är dräktig och öva på ledarskapet från marken.

Ett ultraljud kan visa saker som inte syns på en vanlig röntgen.

Vilket får mig in på nästa fråga... ;)
När ryggen röntgades, var det för att veterinärerna misstänkte att smärtan kom från ryggen? Om det var så, så skulle det nog vara bra att göra ett ul på ryggen med då det är väldigt svårt att se något på vanliga röntgenplåtar på ryggen.

Okej. Vad kan man få fram genom ultraljud? Men borde hon inte ha visat någon form av hälta medans jag red henne? Den ända gången hon skötte sej var när vi hoppa och de om något borde väl göra ont?

Ett ultraljud visar om det föreligger inflammation och du ser status på alla mjukdelar.
Knäledsinflammation ger sällan synbar hälta därför är det också så lätt att missa. Många gånger hittar man inte problem från bakknäna förräna man letat på alla andra ställen. Då har hästen i regel hunnit få väldigt ont på många ställen i kroppen.
En annan tänkbar orsak till hästens problem skulle kunna vara spatt eller andra symtom från hasen men jag tror mer på knälederna.

Ja, det är olika problem men hon började konstra i hanteringen redan på i somras. Hon var kollad på klinik röntgad och allt på hösten innan vi köpte henne. Dom valde att låta ET kolla på henne eftersom röntgen inte hade visat något då på hösten. När vi tog hem henne igen åkte vi till klinik för vi ville se om det kunde finnas någon förändring, men dom koncentrerade sej bara på hältan fram och vi fick inte svar på nånting blev hemskickade efter 8 timmar med Butta.
Sadeln ligger bra. Hon funkar i fri skrit, trav o galopp, försöker man samla, driva, övergångar eller svänga så protesterar hon.

Hon är ju bara halva tiden gången och hanteringsproblemen började i somras i samband med betäckningen. Jag accepterar att hennes kropp ställer om dej men jag tycker inte hon borde reagera så hårt så pass tidigt som hon har gjort, därför är jag rädd att det är något annat som felar...

Ett ultraljud kan visa saker som inte syns på en vanlig röntgen.

Vilket får mig in på nästa fråga... ;)
När ryggen röntgades, var det för att veterinärerna misstänkte att smärtan kom från ryggen? Om det var så, så skulle det nog vara bra att göra ett ul på ryggen med då det är väldigt svårt att se något på vanliga röntgenplåtar på ryggen.

Dom förra ägarna ville ha hela henne genom röntgad för att se om dom kunde hitta felet. Dom hade bara problem med höger galopp inget annat enligt dom själva.

Ett ultraljud visar om det föreligger inflammation och du ser status på alla mjukdelar.
Knäledsinflammation ger sällan synbar hälta därför är det också så lätt att missa. Många gånger hittar man inte problem från bakknäna förräna man letat på alla andra ställen. Då har hästen i regel hunnit få väldigt ont på många ställen i kroppen.
En annan tänkbar orsak till hästens problem skulle kunna vara spatt eller andra symtom från hasen men jag tror mer på knälederna.

Har du själv haft häst med problem mad bakknäna?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka