behöver hjälp NU

Sv: behöver hjälp NU

min medryttare var en sk "ridskole tjej":crazy: men efter några ridlektioner, och (jag följer med på uteritter) så går det faktiskt bra. hon kan ju ha varit nervös.
(dock var inte min medryttare så dålig att hon inte visste vilka underlag att galoppera på ;)) annars tycker jag du ska leta vidare :angel:

KL

man brukar rent generellt röra sig med viktgränsen 1/6 av hästens vikt, som acceptabel och maxgräns för vad hästen ska bära. en bra måttstock som dessutom inte pushar gränserna utan håller sig inom det realistiska, samtidigt som det inte bottnar i folks personliga känsla för vad som normalt i deras ögon anses som många kilon att bära : )

sen beror det ju som någon klok redan sagt, på vad för arbete hästen ombedes utföra, och hur balanserad och avvägd ryttaren är i sina hjälper.
skulle generellt sett, så länge det inte är någon otroligt extrem vikt vi pratar om, ha en tyngre ryttare som rider hästen korrekt, än en lättare ryttare som far runt och är obalanserad och inte kan låta hästen jobba ergonomiskt.

Tänk på att även om en ryttare är duktig på att rida så kräver det mycket mer styrka av hästen att bära upp en tung ryttare än en lätt.
Jag ser det mao som ungefär likvärdigt med en ryttare som knappt inverkar alls (skillnad om denne inverkar negativt, ex. sitter och sågar i munnen eller är väldigt obalanserad) och en ryttare som inverkar, men som en omusklad häst inte har en suck i världen att kunna bära upp ordentligt. Bara 10 kg skillnad mot ordinarie ryttare brukar kunna se mycket tyngre ut, för omusklade hästar som sagt. Skillnad med en stadigt byggd häst som redan är stark i överlinje och bärande muskulatur.

Sen är det ju uteritter det är frågan om. Då hade det varit intressant att veta om det är en lättsam häst eller en som testar eller kan bli skrajsen/otrygg. Är det en lättsam häst skulle jag absolut välja den mindre ryttaren. Är det en lite svårare häst kanske jag skulle vara glad att hitta någon som klarar av den öht.. :angel:

Å andra sidan tycker jag det låter jättemycket med en 1.60 ryttare som väger 100kg. "Bara" 80kg ser väldigt plufsigt ut om ryttaren är kort så jag tror man kan bli lurad av längden. Är det en liten häst eller allmänt ranglig häst så skulle längden iaf vara till ryttarens fördel. Hellre en kort än en lång (mer "flaggstångseffekt" förutom vikten att hålla koll på med lång ryttare).

*kl*

Jag skulle lätt valt den "större" tjejen.

Får många år sedan skulle jag sälja en av mina hästar, en ganska ädel häst. Det var många spekulanter, men ingen som kändes bra... Förutom en. Och den tjejen var ordentligt överviktig... Men jättetrevlig och jätteduktig + att det klickade med hästen. Jag kände mig jättedum eftersom jag tvekade ordentligt att sälja till denna pga hennes övervikt... Jag ringde runt lite till bla min veterinär, och ställde frågan om vikten eftersom jag själv var så osäker :crazy:... Jag trodde att hästen skulle reagera kraftigt, själv väger jag under 50 kilo, och denna tjejen vägde 100++... Men hästen såg oberörd ut :)
Efter många om och men så sålde jag hästen till henne. Det är nu 10 år sedan, hästen står fortfarande kvar hos tjejen och det har aldrig varit några problem med rygg eller ben osv :) Hästen fick ett kanonhem :)

Liknande trådar

Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästmänniskan Admin får gärna flytta om tråden hamnade fel :p Vad harni för erfarenhet av att flytta iväg och jobba i stall? Jag känner att jag vill...
Svar
10
· Visningar
1 934
Senast: Tonto
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar