behöver hjälp NU

N

nikita2001

har haft 2 tjejer som har varit och provridit min häst, då jag är ute efter en medryttare. den första tjejen red jättebra, hade god hand om hästen osv MEN vägde antagligen ca 100 kilo.
problemet är att hästen inte är viktbärande och ännu väldigt omusklad.
den andra tjejen var en typisk ridskoleelev som red runt på fyrkanten utan att jobba henne, hon .sa inget, gav aldrig beröm och hästen var inte ens i närheten av att gå i form. denna tjej var normalviktig.
det jag är ute efter är en tjej som ska skogsrida mestadels då jag vill ha träningarna själv. kommer hästens ben ta stryk av att en så överviktig människa rider? hon hade passat min häst.

Sv: behöver hjälp NU

Hur stor är hästen?
Jag hade antagligen letat vidare, om hästen är omusklad är det ingen hit om den måste bära massor med vikt och ridskoletjejen kanske inte skulle klara av hästen ute i skogen? Eller är din häst superdupersnäll ute?

Jag tycker inte att någon av tjejerna verkar lämpa sig som medryttare för din häst. Nu vet jag inte hur din häst är i ridningen men det känns som att det vore bäst om du letade vidare.

Jättesvår fråga. Hästen är omusklad sa du och då är frågan; vilken ryttare kommer att bidra till att hästen sätter muskler? Den som kan rida hästen i rätt form men som väger lite för mycket eller den som inte kan får hästen att arbeta med ryggen men som å andra sidan inte är lika tung?

För min del vill jag hellre ha en ryttare som rider hästen väl än en som väger lite. Det är ju ett känsligt ämne att ta upp med ryttaren men kanske man får tillfälla att prata om just att den är lite omusklad o s v.

Jag tänker på de hästar som går världscupen och bär ryttare som Ludger Beerbaum t ex OCH hoppar 1.60. Även om han är smal så är han lång och väger säkert en del. Men han har god balans och kan rida hästarna i korrekt form så de håller.

hon är ca 160 cm. allt kändes så rätt med den "tjocka". skulle inte behöva oroa mig för fem öre om hon var ute och red. MEN jag vill ju inte ha en trasig häst.

Jag var i den viktklassen när jag köpte min kallblodstravare. Hon är 159 i mkh och var då relativt omusklad.
Idag, 9 år senare, bär hon mig fortfarande lika lätt även om jag fortfarande är tung. Hon har aldrig varit halt (förutom då hon hade fång) och har aldrig haft ont i ryggen. På kursen i söndags tog vi ett par fantastiskt fina piaffsteg.

Jag skulle leta vidare om jag var du tills du hittar en som passar både dig och din häst. Ingen ska behöva utsätta sig för varken framtida skada eller att det händer något med någon som är lite oerfaren.
Lycka till !

skulle det vara oförskämt av mig att fråga vad hon väger?

Beror ju oxå på rasen och inte bara höjden på hästen.

Jag är inte pinnsmal och hästen är 1.55, men ett kallblod så hon orkar utmärkt, medans sambons varmblodstravare på 1,60 kanske inte orkar lika mkt. Dock orkar han mej, men kanske inte mot 100 kg.

Jag skulle se hur hästen reagerar först och främst. Verkar det inte vara några problem, så kan ju en del markarbete vara bra oxå medans hästen musklar sig.

Om hästen är 1,60 hög, har rejäla ben och kort, kraftig rygg, ryttaren balanserad och rider kortare turer någon gång i veckan är det säkert inget problem, men å andra sidan kanske det går att hitta en lättare ryttare som fungerar lika bra med hästen? Du kanske kan prata lite försiktigt med henne om hon kan hoppa av då och då och leda hästen?

Det ÄR en känslig fråga att ta upp. Min kompis (som väger 100 kg+) ville prova rida en av mina hästar förut. Det är en välmusklad (en riktig body builder när hon är vältränad :love: ) d-ponny på 145 cm och hon har kort, stark rygg. Jag lät kompisen rida några varv på ridbanan och det såg INTE kul ut. Hästen är så otroligt snäll och gör alltid vad man ber henne om, och hon skrittade tappert runt ridbanan, men man såg att det var TUNGT! Så den kompisen har inte fått rida mer. Hon frågade en gång om hon fick rida igen, men jag sa att det är en ponny och att vuxna bara i undantagsfall kan rida ponnyer (som jag då som är 162 cm lång och väger 55 kg, hästen har aldrig känts minsta lilla besvärad när jag har ridit utan är tvärtom väldigt pigg och glad!). Och då blev hon nog ändå lite stött. Det är så jäkla svårt att säga sånt till folk och jag skulle aldrig drömma om att kommentera någons vikt i något annat fall, men självklart tänker man alltid på hästens bästa i första hand.

I det fallet var det emellertid solklart att det var för tungt, men man måste tänka på att även om hästen inte verkar besvärad kan det slita på hästen på lång sikt.

skulle det vara oförskämt av mig att fråga vad hon väger?

Jag frågar alltid medryttare vad de väger, eller sätt en maxvikt. Ofta kan en tjock person se ut att väga mer än de gör och en vältränad som ser "normal ut" väger mer än man tror.

Du ser ju på din häst om du tycker att den orkar bära upp ryttaren och om ekipaget i sig ser ok ut, eller om hon helt enkelt är för stor för just din häst.

Dock tror jag att en ryttare som rider lagom långa pass som hästen orkar i en bra form är mindre skadligt än en ryttare som inte är balanserad och inte kan få hästen i form.

har haft 2 tjejer som har varit och provridit min häst, då jag är ute efter en medryttare. den första tjejen red jättebra, hade god hand om hästen osv MEN vägde antagligen ca 100 kilo.
problemet är att hästen inte är viktbärande och ännu väldigt omusklad.
den andra tjejen var en typisk ridskoleelev som red runt på fyrkanten utan att jobba henne, hon .sa inget, gav aldrig beröm och hästen var inte ens i närheten av att gå i form. denna tjej var normalviktig.
det jag är ute efter är en tjej som ska skogsrida mestadels då jag vill ha träningarna själv. kommer hästens ben ta stryk av att en så överviktig människa rider? hon hade passat min häst.

Anser du att den första tjejen är för stor ska hon ju inte rida hästen just nu. Men om du rider hästen och den musklar sig kanske det går bra längre fram?

Jag skulle aldrig aldrig aldrig släppa ut en ridskoleryttare i skogen ensam på min häst. Hur bra dom än rider på banan så har dom ingen aning om hur man gör när man möter en bil på vägen eller vilka underlag som går att trava/gallopera på eller vart man får rida osv ov osv. Men kan du rida ut med tjejen ett tag och visa och lära henne så är ju problemet löst...

Jag skulle letat vidare.
Men om det nu inte finns något annat alternativ än dessa två så skulle jag valt tjockisen, lätt! ;)
Hästen kan lika gärna gå sönder av felridning.

Det är ganska tufft att provrida en häst, särskilt som ägaren vanligen står bredvid och utvärderar allt du gör. Kanske ridskoletjejen var redigt nervös och inte vågade rida på ordentligt - det är dessutom väldigt olika hur hästägare vill att deras häst ska ridas. Nu vet jag ju inte om hon var en riktigt katastrof som knappt kom upp i sadeln, eller om hon bara var lite spänd och osäker. Men om problemet var att hon inte "jobbade hästen" (uttrycket betyder väldigt olika saker) så kan det mycket väl bero på nervositet.

Rent generellt skulle jag valt den lite tyngre ryttaren, enbart utifrån din beskrivning. Men jag kan tycka att lite vänlighet och ödmjukhet inför nervösa småtjejer också är av godo.

Du skrev själv i ditt första inlägg att hästen inte var viktbärande, så i min värld är den stora tjejen utesluten av den anledningen, hur bra hon än rider. Och du tyckte inte den andra red bra.

Leta vidare, eller ge den andra tjejen en till chans och hjälp henne att förstå hur hästen ska ridas? Det kan vara att hon var nervös. Det är inte så lätt att sitta där och rida när ägaren står och ser på, det vet ju alla som varit med om en provridning :crazy:

KL

Leta vidare!

En omusklad och outbildad (?) häst ska varken ha en för tung eller för orutinerad ryttare på ryggen regelbundet.
Ingen av ryttarna kändes ju 100% så du kommer att oroa dig vilken av dom du än valde.

Om bara två har provridit måste det väl finnas en massor av andra ryttare därute som kan få chansen :)

Dock hade jag inte haft något emot att sätta en orutinerad ryttare som inte ställer krav på hästen om det bara handlade om lätt skogsridning och motion utan krav, sålänge inte ryttaren flängrider eller rider hästen direkt dåligt (sågar och drar etc).
En 100 kilosryttare hade jag inte satt upp på nån av mina hästar, tyvärr.

MEN, du kanske ska fråga vad hon väger, den stora? Jag tex ser ut att väga typ 10 kg mindre än vad jag egentligen väger och för många är det tvärtom...om hon kändes helt rätt i övrigt och det såg bra ut när hon red...

Senast ändrad av en moderator:

Om hästen bär upp henne och inte ser störd ut så ser jag inga problem.

Men tänk på att även om hästen inte ser störd ut kan det slita på den på lång sikt. En häst kan ju liksom inte avgöra vad som kommer att vara skadligt för den i det långa loppet, utan känner bara vad som känns tungt just där och då.

Jag skulle letat vidare om jag var du.
Som sagts innan i tråden ska en omusklad häst inte ridas av varesig för tunge eller outbildade personer.
Nej, jag tycker inte det är oförkämt att fråga om vikt, det är trots allt din häst som kommer att bära vikten på ryggen.

På skolan jag går har vi tom 90 kg gräns på hästarna.

Om hästen verkar nöjd och glad, det handlar om inte allt för långa turer och så, så hade jag satsat på den tyngre tjejen. Fråga vad hon väger och är det katastrofmycket så är det kanske inte det bästa men 90-100kg skulle jag inte tro är något större problem.

Hur ser hästen ut? Lång eller kort rygg? Generellt sett så är det ryggen som tar stryk före frambenen, av tunga ryttare (har jag läst några undersökningar om). Kan dessutom den tyngre ryttaren rida hästen i en korrekt form avlastas frambenen så mycket så om man jämför med den lättare som låter hästen lägga all vikt på frambenen borde det bli "lättare" med den tunga i detta fallet.

Liknande trådar

Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästmänniskan Admin får gärna flytta om tråden hamnade fel :p Vad harni för erfarenhet av att flytta iväg och jobba i stall? Jag känner att jag vill...
Svar
10
· Visningar
1 934
Senast: Tonto
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar