Behöver hjälp med tömmkörning.

R

Rosie

Jag har en häst som har råkat ut för två kotledsinfl. på kort tid och vet. misstänker att hon kan vara svag i sina framben, det i kombination med att hon är "svårstartad i bakkärran". Trots mycket noggran igångsättning efter första kotledsinfl. åkte hon dit igen.

Hästen skall nu vila i ca 4 mån. Vet. rek. därför tömmkörning när hon sätts igång för att belasta hennes framben så lite som möjligt.
Vet ni någon som har kurser eller tar emot hästar för tömmkörning i Göteborgstrakten? Litteratur, videoband?? behöver all info jag kan få. Läste i en Stallmagasinet från 2002 om Cinderellas utbildningsstall, som tydligen höll på med tömmkörning bla med konvalecenter.

MVH Rosie :confused:

Sv: Behöver hjälp med tömmkörning.

Min häst åkte på korledsinflamation fram, ett år efter varandra, som 6 åring och som 7 åring.
Men sedan dess har hon inte varit halt.
Min pålle är överbyggd bak och lågstäld fram, så du kan bara gissa hur mkt tyngd hon har lagt på sina framben!

Så här gjorde jag!
Jag såg till att hon blev skodd ofta, och byttade även senare hovslagare. Då den nya hovslagaren alltid kunde komma när jag behövde honom, samt att han skor underbart....

Den andra punkten var att jag la om ridningen, förutom långa stärkande skritt promenader så la jag om min ridning helt!
Började med att bli inspirerad av AR, och fick där många nyttiga tips för att kunna stärka min häst så att hon började bära upp sig själva bättre. Och där hade jag mkt nytta av tömkörningen, då jag kunde kontrollera varje steg hon tog. Och det blev så mkt lättare att få hon att trampa under sig och lätta upp fram.

Hon hade fina muskler innan jag lade om hennes träning, men det är stor skilnad i henes muskler efter omläggningen av min träning, bla mkt finare överlinje, starkare rumpa, mer lätthet. Och allt det här märks framförallt i hennes hoppning!

Jag rekomenderar dig att leta upp en som kan lära dig att tömköra, för det är inte helt lätt kan jag lova dig. Själv så gick jag på tömkörningsträning med pållen ovan, mellan åren när hon var 2-4 år gammal.
Själv så tycker jag det är superkul att tömköra, jag tömkör mer än vad jag rider...

Ja jag hoppas verkligen att tömmkörningen kan hjälpa oss. Jag kan ju säga att jag var extremt noggrann och försiktig när jag satte igång henne sista ggn. mycket skritt, gå i skogen, bemödade mig verkligen att hon skulle gå i form så hon inte belastade frambenen igen. Har tränat AR när hon inte varit halt och det är ju bra sätt att stärka bakkärran. Men jag vill inte sätta igång med tömmkörning utan kunnig hjälp så frågan kvarstår; finns det någon kunnig i Gbg.trakten???
Det var roligt och inger hopp att höra om din häst som har blivit helt bra. En fråga bara, på vilket sätt la du om din ridning?

MVH Rosie

det finns både filmer och böcker av Anders Eriksson tror jag det är...kolla på hööks eller någon annan hästsportbutik, kan inte vara så svårt att få tag på. Sen är det bara och träna och träna så lär du dig själv ganska bra! Om det inte finns någon tränare kan du ju bara ta hjälp av någon som brukar tömköra sin häst. Det mesta tror jag faktiskt är lite småknep, olika för varje häst, som man måste hitta för att få till det! Lycka till!

Om du är intresserad av att lära dig tömköra riktigt så försök att få komma på nån kurs till Anders Eriksson. Han är jättebra!! Har varit på kurser med honom.

Innan så fuskade min häst enromt mkt, hon gick i "trevlig form" eller vad man ska säga, men utan att jobba med bak och sätta under sig. Samt så har hon haft väldigt, väldigt svårt att lätta upp fram och jobba mer med bak och rygg, pga av sin byggnad.

Men jag la om min ridning genom att rida andra övningar, tömköra mer, och verkligen få igenom att hon släppte under sina bakben och fick upp sin rygg. Samt att jag fick många bra tisp av en AR ryttare, vilket hjälpte till min ridning och få min häst att börja jobba rätt!

Jag har faktiskt letat efter böcker o video av Anders men inte hittat dom. Ska kolla på Hööks hemsida. Tack för tipset!

MVH Rosie

Hade ju varit toppen att gå på kurs för honom, men det är långt till Rockelstad :( Ingen som vet om han är på gång hit ner??

MVH Rosie

Pållan är ju inte precis byggd i uppförsbacke, hon är nog mera rak i ryggen och visst har hon gärna försökt smita ifrån att jobba med bakkärran. Kan inte minnas att hon var så svårstartad förr. Men det är väl bara att kavla upp ärmarna och ta nya tag, skam den som ger sig :devil:

MVH Rosie

Jag vet ett par ställen han ska vara o ha kurser på här nere, men vet ej vart du bor ju....

Känns lite långt, vill helst ha det närmare. Men tack ändå!
MVH Rosie

Hmm... Han lär säkert komma däråt snart. Ska på kurs för honom i december, men den är full som det ser ut nu... Synd, men det kanske är lite långt iaf... Kolla almanackan här på buke... det brukar ju stå en hel del i den... Lycka till!!

Tack tack, jag hoppas att han kommer "i krokarna" till våren någon gång. Det hade varit värdefullt att gå på hans kurser.

MVH Rosie

Någon nämde att Eriksson skulle komma till småland!!! När? Var? Hur?
Finns det någon länk där man kan läsa mer?
Är i mycket stort behov av att få hjälp med tömkörningen på min WMponny.

MVH
Katarina

Kommer till Hjo/Karlsborg snart! :smirk:

Han var i Jönköping förra fredagen tror jag... Synd att du missade det! ;)

Hej!
Tack för länken, hans 3 böcker om tömkörning/körning har jag, men jag skulle behöva veta vem som anordnar tex kursen i Jönköping. Jönköping ligger inom räckvidd för mig, men vem vet han kanske är i trakterna fler gånger?! Man kan ju alltid hoppas!!

Tyvärr var Ericssons hemsida inte så uppdaterad, inte heller så specificerad.

Finns det några körklubbar i Småland? eller har ni andra tips på tränare? (Bor utanför Värnamo)

MVH
Katarina

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Borstning av tänder

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka