Behöver hjälp med problem vid utsläpp (långt)

F

funlight

Har sökt på forumet ang problem vid utsläpp, men det verkar bara som en del har problem vid insläpp av hästar istället så jag frågar nu här. Till problemet : I juni förra året fick jag hem min foderhäst allt var relativt lugnt och fungerade någorlunda (han är dock mkt speciell och skall helst vara med och bestämma). Men ngt som ej har funkat helt och hållet är utsläppet till hagen, då han redan på väg ut börjar att "tuppa" sig, dock i måttliga former men ändå!!!
När jag skall släppa ut honom genom grinden så laddar han och skjuter som en kanon ut i hagen :crazy: För det mesta så kastar han runt precis när han kommit in och stannar tills jag tagit av honom grimman, så det är inte det han han drar iväg rakt ut. Jag har försökt på/och med konstens alla regler provat snart allt.
Under sommaren blev han bättre, riktigt harmoniskt att släppa ut honom då han hade varit inne, men nu är vi åter igen tillbaka på ruta ett :confused: :confused: Vill tillägga att han blev installad för en dryg vecka sedan från betet och alltså står inne nattetid, och han har inte hos sina ägare blivit ledd till/från hagen då de hade stallet i hagen så de bara öppnade stalldörren när hästarna skulle in.
Har någon något bra tips som kan hjälpa oss att komma över detta dilemma, då jag har försökt så många saker hittills, så fram med alla råd och tips nu!!!!

Tack på förhand

Sv: Behöver hjälp med problem vid utsläpp (långt)

I ett stall jag förut hade min häst uppstallad, så lyckades de som hanterade honom få honom att ha samma beteende som din häst har.
I ditt fall beror det ju inte på att ngn klåpare hanterar hästen, du verkar ju veta vad du gör. Men resultatet blir ju detsamma.

Min häst vande jag av med det genom att avdramatisera utsläppet helt. Jag var en gång tvungen att ta honom i kedja, för han var värre, han bara drog iväg i full fräs strax innan grinden.
Men en gång med kedja och hålla kvar räckte ju för att han inte skulle sticka ngt mer.
Men han var ju fortfarande väldigt stressad, vilket jag tyckte kändes fel att han skulle behöva vara.

Så jag tog helt enkelt och gjorde ngt HELT annat än släppte honom där strax innanför grinden!
Första gångerna var han väldigt "på", men bara efter några ggr var han helt lugn, och gick sedan att släppa helt normalt och avspänt!

Med "ngt helt annat" så gjorde jag helt enkelt så att jag började kela med honom i stället för att släppa honom direkt. Jollrade och kliade på ställen jag vet han gillar. Tills jag såg att han slutade vara "på" och vilja dra järnet iväg.
Eftersom han är kelsjuk, så efter ett par ggr så tyckte han det var rätt mysigt att gosa där en stund! :D
Och när jag släppte så knallade han lugnt iväg.

Det värsta man kan göra i de lägena tycker jag är att skynda sig att släppa! För då kommer hästen börja tidigare och tidigare att bli "på" i stället för att lugna ner sig.

Tack, provade faktiskt i morse med lite mutor i fickan :angel: som han fick smaka på när vi promenerade mot hagen, då var han i alla fall mer intresserad av mutorna än av att ladda på. Men jag vill ju inte att han skall bli nafsig utav att få mutor varje gång så jag provar vidare alla tips och råd som jag får :banana:

Tack igen !!!

Med en sån häst skulle jag nog testa att släppa med grimman på i hagen, har den alltid av annars.

Då kan jag gå in i hagen med hästen och fortsätta promenera runt lite i hagen för att sedan utan förvarning släppa lös hästen. Då är det bra att ha knäppt loss hästen redan och bara ha grimskaftet löpande i grimman så hästen inte märker när den släpps. När man släppt hästen kan man fortsätta gå runt en stund för att slutligen slinka iväg bortåt.

Har aldrig provat det, men det var min första tanke på problemlösning.

Min häst har varit precis likadan..och han blir det fotfarande om han blir uppstressad. Råd från min sidan är:
Stäng av elen (en del hästar bli super stressad av tickandet)
Släpp ut honom först. Se till att grinden hänger 'av' så du slipper tänka på den också. Gå emot grinden och föreställ dig att han INTE klabbar. Gör han det så gå ur hagen och gå in i igen..så fort han går in bättre berömm och ge något gott. (beror på om han är en lurig sak som vet att han SKA ha godis, är han en sådan som utnyttjar så räcker det med beröm)
Fortsätt så varje dag, gå ut och in i hagen tills han slutar upp.
Lycka till!

Jag har själv varit förtvivlad över samma problem med min häst! Sprängda grindar, halkande häst och brända händer var nästan vardagsmat ett tag... :(
Provade mutor, lugn, hjälp med grindöppningen, göra om och om och om osv, men inget funkade.

Till sist tog jag ett kedjegrimskaft över nosen och ledde henne mot grinden, helt lugnt med slakt grimskaft så länge hon inte visade tendenser till att vilja dra iväg före mig. Så fort hon kom upp för långt förbi mig (nosen förbi axeln) stannade jag och gick inte förrän hon lugnt accepterat att stå still. Började sedan att gå, totalt lugnt, med slakt grimskaft igen.

När vi kom fram till grinden så var det bara att vara stenhård på att hon skulle stå lugnt och inte röra en fena förrän jag bad om det. Kedjegrimskaften lägger här lite extra "tyngd i min auktoritet" och får inte missbrukas med ryck och slit!! Det gäller också att verkligen låta hästen vara helt ifred så länge den står still, men vara oerhört lyhörd på om den tänker gå iväg och agera blixtsnabbt då.

Till sist kunde hon hålla sig i skinnet såpass länge att jag i lugn och ro fick öppna båda grindhandtagen och låta henne gå in. Slängde hon sig in gick jag ut med henne, stängde grinden och började om helt från början.

Efter bara ett par dagar av oändligt tålamod och total konsekvens var hon (och är fortfarande!) hur lugnt och fin som helst att leda genom grinden. Man kan t.o.m. ta av henne grimman innan man släpper iväg henne, och leran skvätter inte så många meter längre. :love:

Medryttaren har dock fortfarande lite problem, och vi får se hur det går för stallägaren i vinter... :o

Travaren i stallet drar järnet ut i hagen så jag går alltid ut i hagen med honom. Går genom grinden och en bit ut tills det liksom blir stort omkring honom och där släpper jag honom. Då har han ingen anledning att dra eftersom han redan är ute i hagen.

Tack för tipsen. :bow: :bow: :bow:
Jag kämpar på och är konsekvent, så vi får väl hoppas att araben börjar uppföra sig vid utsläppet.

Har du kollat så att det inte är ström i "backen" vid ingången till hagen. Det är tyvärr ett vanligt förekommande fenomen. Man kan förstå att dom rusar igenom då.

Ja, jag har kollat strömmen, dessutom har vi gjort nya hagar innan betet nu i vår så ingen ström på överhuvudtaget vid utsläpp. Kollade detta extra noga då han beter sig lite som om att det skulle vara farligt att gå igenom ledet.
Har nu kört med att han får gå ut allra först på morgonen och att ledet är helt öppet utan att jag behöver hålla i det med när jag går igenom grinden. Så nu går vi bara rakt ut och det fungerar faktiskt skapligt :bump: i alla fall men jag jobbar fortfarande på det.

Tack i alla fall :bow:

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 599
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma som jag aldrig ställts inför förut. Jag känner mig irriterad och förvirrad då det som är bäst för min häst...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 101
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar