Behöver hjälp med mått på rockard

J

JennyK

Jag tänkte börja bygga om min rockard nu, jag vill bla få upp sätet så jag inte bara ser en stor hästrumpa när jag kör...;)
Försökte ta bilder förut, men det var för mörkt i lagår´n så det blev inget, ska prova imorgon igen. Men vad jag undrar är iallafall; hur högt bör sätet vara om man mäter från marken? Min pålla är en liten fjording på 139 cm. Hur högt ryggstöd behöver man ha för att det ska vara bekvämt att åka nån längre stund? Hur långa ska skaklarna vara? Nu är de 225 cm långa och jag tycker det låter mycket? Måste man ha sparkskydd? Var på skaklarna ska jag sätta fästena för bakselen? Kan jag fästa svängeln i samma "balk" som skaklarna sitter i? Hur lång ska svängeln vara?
Rockarden är i övrigt ett hemmabygge på bilaxel, men ändå ganska rejäl och med fjädring.

Sv: Behöver hjälp med mått på rockard

Hej!

Alla väntar med spänning på bilder :D
Ta kort när du har hästen förspänd så ser man hur rockarden passar hästen!

Jo vi andra har stall men du har lagård? :rofl:
Tror många faktiskt har lagård - fast de är ombyggt till stall! :)

Jag tror att om man har händerna i hästens mankhöjd (man sitter då ungefär 30-40 cm längre ner) ger en bra höjd på sätet?
Om du bara ska åka efter hästen lär du ant behöva ryggstöd.
Om man däremot kör aktivt/tränar körning stödjer man sig sällan mot ryggstödet! Utan man använder kuskkil att sitta på samt tar stöd mot golvet med fötterna för att hålla god balans. Men det brukar finnas ett ryggstöd på en runt 20-40 cm ungefär. Hur tycker du själv - det är ju du som ska sitta där! :)
225 cm långa skaklar låter lite mycket!?
Sparkskydd är bra men långt ifrån alla har det :angel: .
Svängeln ska ha en stadig fästanordning - det är ju med den hästen drar rockarden!
Svängel kan vara bred det ger fördelar så länge den inte tar i vagnen. Normalt bör den vara 60-65 cm till häst. Men 5-10 kortare än vagnen/skaklar går utmärkt.

/Lisa

_L_ skrev:
Hej!

Alla väntar med spänning på bilder :D
Ta kort när du har hästen förspänd så ser man hur rockarden passar hästen!

Jo vi andra har stall men du har lagård? :rofl:
Tror många faktiskt har lagård - fast de är ombyggt till stall! :)
/Lisa

Okej, bilderna kommer förhoppningsvis imorgon, var borta hela dagen idag och när jag kom hem var det mörkt igen...:mad:

Ocj jo, jag har faktiskt lagård!:D Som är ombyggd till stall.. ;) Men rockarden står faktiskt inne på logen om vi ska vara petiga!;)

Tack för övriga svar iaf, Lisa!:bow: Och jag ska absolut försöka fixa bilderna imorgon om det nu är det alla väntar på!:D

Här kommer bilderna äntligen! Slå nu era kloka huvuden ihop och hjälp mej med råd om hur och om det ens är möjligt att bygga om den här rockarden!:bow:
Tyärr blev det inte mer närbilder än så här för batteriet på kameran dog...:mad: Och hästen ser sur, svettig och smutsig ut - vi hade precis kommit tillbaka från en 1,5 timmarstur i leran i skogen och hon undrade om inte matte var riktigt klok som gick och hämtade slen och rockarden när hon precis fått av sadeln..:smirk:

Rockard.jpg

Här är det som ska bli svängeln och så är det nya skakelfästen till skaklarna, ca 20 cm - kan det vara lagom?

Svngel.jpg

Sambon har för sig att han ska kunna höja upp sitsen till samma höjd som ryggstödspinnarna slutar på nu, då blir sitsen ca 1 m hög. Jag skulle tro att det är ca 1 m mellan hästrumpan och rockarden så jag antar att skaklarna måste kortas - dom är som sagt 225 cm långa nu.

Senast ändrad av en moderator:

Hej. Jag har lite tankar o idéer.

Svängeln är lite för böjd ser det ut som. Det räcker om svängrummet är 15 cm, mer rör sig inte en fast svängel. Ska du ha draglinor som sitter fast med ex kedja så gör det ju inget om ni har den som den ser ut nu. Sen är det ju svårt utifrån en bild med mått så du får ursäkta om jag helt missbedömt den!

Skakelringarna ser bra ut!

Sitsen blir helt ok om du höjer den till 1 meter. Kolla så det inte blir bakvikt i rockarden bara. 5-10 kilo i skaklarna ska det ju va.

Om du mäter från där svängeln är som närmast hästen, så ska det hålla 50-60 cm till hasen när den står rakt upp och ner. Kan tänka mig att 190 långa skaklar blir bra. Då passar den ändå stor häst.

Har du planer på att skilja skaklarna från dragringen? Det skulle vara det bästa för att få maximalt ut av svängel och svängbarhet. Enklare att få till en snygg draglinje.

Tänk på att din svängel måste sättas lågt för att lokselen ska komma till sin rätt, som jag ser det på bilden blir det så långt ner du kan komma att fästa något.

Sen ser det ut som att du inte har något skydd framför dina ben, försök svetsa fast nät, eller hel plåt alternativt trä där. Stenskott, snökokor, och risk att falla igenom annars.
På min vagn har jag ett stänkskydd som sitter ganska högt, lika högt som du ska höja din sits nu bör du ha ett stänkskydd. Annars kan det bli otrevligt att trava på grusväg :)

Ni ser ut som ett trevligt ekipage trots den sura minen :) Hästar är så komiska!

/jenny

Håller med föregående om att svängeln ser ut att vara onödigt mycket bockad. Dessutom ser den ut att vara i vekaste laget. Hästen ska dra mycket vikt med svängeln, så det behöver vara rejält material.
Tänk på att du även behöver höja golvet om du höjer sätet. Ev. kanske det går att bygga på ett sparkskydd som du kan ta stöd mot med fötterna, men det måste vara bekvämt. Viktigt att man får en bra körställning, så att man kan ta stöd. Framsida på vagnen som redan påpekats är ju att rekommendera. Sätt gärna dit armstöd också, en säkerhets (och bekvämlighetsgrej).
Till en normalstor fjording räcker det oftast med skacklar som är 170-180 cm långa. Går ju att ha längre om man vill, men inte nödvändigt.
Lycka till med bygget!

Senast ändrad:

hej

vi har påbörjat renovering av en gammal rockard
den skall höjjas i sitsen
måttet tog vi av denna vagn

vagn2.JPG

Fin rockard, tänk dig ett par stora järnhjul på den! Notera hur mycket det gör med snirkliga armstöd. Något att lägga på minnet.

/jenny

Tack för komplimangen men det är inte jag på bilden utan min lilla mamma som får hålla tömmarna medan jag knäpper kort!:) Och hästan visar sig verkligen inte från sin bästa sida, som hon står ser det bara ut som om hon har en jättemage, medan hon i själva verket är en utmärglad stackare som fölis har diat ur fullständigt.. :crazy: Hon är jättefin i vanliga fall - men inte nu.

Tack för tipsen, jag tänkte inte på att svängeln kunde vara för böjd, men det är klart att den kan - man ska ju kunna fästa draglinorna också utan att dom glider av.. Jag har gjort en annan tråd om selen, men visst ska jag fästa skaklarna längre upp om det går.

Tror du att svängeln är för vek, verkligen? Jag får mäta hur tjock den är, men jag tyckte den såg bra ut.
Golvet ska också höjas, tanken är att allt ska sågas loss från axeln, sen ska extra järn svetsas fast som håller uppe det hela med, om ni fattar.;) Och så är det min sambo som sagt att han ska göra det också, så det är inte säkert att det blir klart närmsta halvåret precis..:angel:
Min fjording är inte mer än 139 cm hög så hon är inte så stor, skaklar på 170-180 cm borde alltså räcka då?

Ja, 170-180 cm skacklar räcker. Då får du troligtvis ca 60-70cm mellan vagn och häst.
Själv tycker jag att svängeln ser vek ut, men man ser ju inte godstjockleken. Jag säger inte att det inte går, men vid en ev. olycka kan den nog ge vika, (fast det kan ju i vissa fall vara bra också), det kan även bli svårt för återfallslinor i läder att sluta åt ordentligt runt svängeln när den är så smal, men det är ju i och för sig inte hela världen.

Hittade den här tråden o visst, den är stenåldersgammal men... den är ändå aktuell (för mig)!:angel:

Ni som har byggt om rockarder o höjt dem kan ni inte komma med lite bilder?:banana:

Liknande trådar

F
Körning Jag har 2 problem med min rockard.. Suck!! Det är ett hemmabygge, har flyttat upp skaklarna och höjt sitsen, o följande är fel för...
Svar
9
· Visningar
2 511
T
Körning Jag har massor med häst-o ridvana men är novis inom körning. Har tömkört i dressyrsyfte i många år men ej vågat att spänna för. Vill nu...
Svar
17
· Visningar
3 221
Senast: agtatoon
·
Körning Har äntligen köpt en rockard efter att ha letat i över ett år :banana: Men jag skulle vilja förbättra den lite och behöver därför...
Svar
3
· Visningar
961
Senast: Snyggve
·
Körning Min fästman ska bygga en rockard åt mig på jobbet. Men då jag inte är så insatt i det här med körning ännu så skulle jag behöva er...
Svar
15
· Visningar
1 710
Senast: Bellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka