Behöver Hjälp med galoppen !!

Lina123

Trådstartare
hejsan!

Jag rider ett kallblod som förut gick trav. Han har lite svårt med galoppen, han förstår galoppfattning och "kan" galloppera. Men han måste galoppera ganska snabbt för att inte avbryta till trav. hur tränar jag honom för att kunna gå i samlad galopp? Någon har erfarenhet och tips ? Några speciella övningar?

För övrigt är han jätte fin i traven och skritten, går fint i form osv. Men som sagt i galoppen är det svårare att få honom kort.

tack! / Lina

Sv: Behöver Hjälp med galoppen !!

Bara att träna på - han springer för att han inte orkar.
Rid korta sträckor i galopp, bara så långa bitar som han orkar med i sitt mest lugna tempo för tillfället.
Öva mkt fattningar och övergångar, för att stärka honom ännu mer.

Sv: Behöver Hjälp med galoppen !!

håller med den andra tjejen! Sedan är korta galopper i backar bra med, de stärker lite i bak om man gör det på rätt sätt! För samlad galopp krävs hyfsade muskler.

Ett tips jag fick för många år sen, var att jag skulle tänka som om jag skulle bryta av till trav, för då sitter man ju till några steg innan man vill byta gångarten, och då samlar faktiskt hästen ihop sig. beröm direkt som du märker att hästen saktar in och låt honom antingen bryta av eller också om du låter honom springa på igen en bit, beror på vad hästen ser som beröm. Men överdriv inte, utan låt det ta några månader att ge resultat! Lycka till :)

Liknande trådar

Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 764
Senast: banani
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 978
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat