Behöver hjälp med ett beslut!

T

Treasure86

Jag har en maxad d-ponny, en underbar tinker som jag rider western med. men jag har haft tankarna att sälja och skaffa en quater istället... nu har jag hittat ett fint quater sto på hästnet som de kan tänkas byta mot en dponny. jag ska åka och provrida henne i januari om hon fortfarande finns kvar.
vill egentligen har nått lite större än tinkern och nått jag kan komma lite längre på...
har inte råd att ha två hästar, annars skulle jag aldrig sälja tinkern. så fort jag träffar honom och rider honom får jag besluts ångest, men känner att jag vill ha min drömhäst...
någon som känner igen sig eller har lite goda råd och tips?:bump:

Sv: Behöver hjälp med ett beslut!

Man ska följa det som känns rätt.
Känner man att man nått till en viss punkt och inte kommer längre, ska man givet gåvidare. Enligt mig..

Tack för tipsen. jag kan komma längre på tinkern och har inte börjat tävla ännu, men vill ha nått lite högre och vill bli duktig och satsa...:confused:

jag har oxå en tinker som jag rider western på, jag sitter väl oxå o tittar på häst anonnserna på de "riktiga" raserna ganska ofta.
Nu är min häst bara sex år till våren så han är ung och utbildas hela tiden. Självklart så skulle de va roligt med en riktig quarter, men för min del så finns det inte att sälja min häst och köpa en ny.
Sen känns det ju kanske roligt när vi ändå är med och placerar oss bland quartrarna på tävlingarna,iof bara på D-C nivå-det är kvittot för mig att jag aldrig skulle sälja min häst. Sen beror de ju helt på vad man vill komma,för min del så är jag nöjd o va på wras tävlingar o se hur långt vi kan komma där,,
Fast jag tycker att du ska verkligen känna efter själv, för det kanske är så att du vill vidare o utvecklas och det är ju en begränsad möjlighet att göra det med en tinker.
Åk o provrid stoet o känn hur det känns,, o hoppas du hittar rätt:laugh:
Du måste berätta hur de gick för oss,,

Har varit i samma sits som dig. Hade en maxad c-ponny som var son till min b-ponny. Vi var som hund och katt, han var världens underbaraste i hagen men ridmässigt hade han sina begränsningar, och hade inte världens vilja till arbete heller. Hade hittat "min" ras men hade inga pengar till att köpa men visste att det bästa var att sälja min lille Apollo. Tog nästan ett år att riktigt komma fram till beslutet, även om jag undermedvetet bestämt mig. Hade fått nys om ett riktigt fint sto i tyskland som de skulle ha för mycket pengar för men slängde ut Apollo på annons. Sålde honom till en norsk familj och köpte stoet osett på prutat pris en vecka senare. Jag har ALDRIG ångrat mig!!! Hon var knappt hanterad, kunde inte lyfta hovar, promenerade iväg från mig, blod, svett och tårar har vi gått igenom under det första halvåret men jag litar idag på henne så pass mycket att jag slängde upp min 72-åriga farmor och red en runda i skogen i allehanda gångarter i somras (jag själv red den galna 18-åringen) Hon är min häst och jag är verkligen hennes människa. Så var det aldrig med Apollo, han var självsäker och sket fullständigt i mig, den enda han hade riktig respekt för var min mamma (som också uppfostrat honom - jag var bara 11 när han föddes). Jag kunde lika gärna dragit en nitlott men det blev bara så bra. Lycka till, hur du än gör!

Ernst: Din häst är superduktig.. Men det vet du redan att jag tycker.. :D Sen vet du väl att det bara är att låna min lilla barbie om du vill rida RIKTIG häst :rofl:

Nu när hon är friskare än någonsin :banana:

Hej! Här är en till i samma sits! Jag har bestämt mig för att sälja mitt fullblod. Han är en riktigt rolig tävlingskompis men kräver mycket träning för att han ska må bra. Ingen häst som man bara kan lufsa i skogen med ibland om man vill, det nöjer han sig inte med. =) Men det är otroligt svårt att bestämma sig. Velar fram och tillbaka varje dag. Dessutom är det så att jag är gravid och kommer inte att kunna rida många veckor till och jag vet hur olycklig han blir om man ställer av honom. Så jag har beslutat att för både hans och min skull är det nog bäst att sälja. Har länge velat ha en quarter och nu tror jag att jag är modig nog att både byta häst och inriktning. Har hittat en jättefin unghäst som blir lagom att rida in till sommaren.

Sålde en häst för tre år sedan som jag hade haft i 10 år sedan hon var föl. Det var så jobbigt att sälja henne och framförallt att ta det beslutet. Men nu i efterhand så har jag inte ångrat mig en dag. Hon fick det jättebra hos sin nya ägare. Man vill ju gärna tro att ens häst aldrig kommer att få det så bra som hos en själv men det finns väldigt många bra köpare. Man måste bara känna att det känns rätt innan man säljer. =)

Tack o bock,,:o
Ja men visst jag kommer ju som på beställning när jag vill rida prinsessan på ärten,,:bump:

Ååå jag förstår dig precis, jag är i en liknande sits!

Har en kallblodstravare på 9 år som jag har haft i tre år nu. Jag älskar, älskar hästskrället och under tiden jag har haft henne har hon gjort enorma framsteg, hon är jättefin att hantera från marken, börjar allt mer jobba i en bra form, kan öppna, sluta, skänkelvikningar, sidepass, fram- o bakdelsvändning och det roligaste är att jag har ridit in henne själv (med tränarhjälp). MEN vi har vissa jättejobbiga problem:
- Hon är extremt nervös och lättstressad av sig. Hon har blivit bättre under de här tre åren men fortfarande taktar hon OFTA på ridturerna (trots TRILJONERS BILJONERS MILJONER one rein stops, halter, backningar, svängar runt träd). Hon försöker ofta trava iväg trots att jag ALDRIG har låtit henne trava när hon har börjat göra det självmant. När vi galopperar är det ungefär bara att klamra sig fast o be för sitt liv.
- När hon blir rädd för något eller bara inte vill gå åt något håll eller tycker att det är jobbigt eller tråkigt stegrar hon sig. Högt som fan och många gånger. Jag får henne alltid att lyda efter ett tag MEN det är jobbigt att hon alltid ska "bråka". Har nu börjat ta en tygel jättekort och drämma på med skänklarna så hon får kuta runt på en liten cirkel, det funkar faktiskt bra. Hon verkar inse att det bara blir jobbigare när hon stegrar.
- Hon blir EXTREMT brunstig många många gånger om året. Då skiter hon i allt annat och vill bara ha ett föl på fläcken.

Jag vill ju inte sälja henne eftersom jag älskar henne. Mig gör det inget om det skulle ta fem år till innan hon är en vettig häst men jag skulle bara vilja veta på nåt sätt att det verkligen kommer att bli bra. Jag vill inte sitta där om fem år och känna att jag har slösat bort min tid och att min häst är lika jobbig fortfarande. Om jag hade lagt ner allt jobb, pengar, tid o tålamod som jag bokstavligt talat har slösat med på henne, på en lugn häst istället skulle jag fan tävla i VM nu :crazy:
Ibland tänker jag på hur mycket hennes nervositet hindrar oss. Tänk vad kul jag skulle kunna ha med en lugn häst. Jag skulle rida på långritter, tävla, hoppa banor i skogen, åka på westernträningar, ridläger, vara med i luciatåg.. Jag har inte värsta tävlingsambitionerna men nån liten tävling nån gång skulle va så otroligt kul!
Vad tusan ska jag göra???
Ursäkta för lite trådkap ;) Ville bara säga att jag vet precis hur det känns! Vad du än gör, tänk dig för noga o följ ditt hjärta :)

Jag har varit i samma tankar som du några gånger. Jag har en travarvalack som jag tävlar litegrann på WRAS-tävlingar, och jag har känt många gånger att jag vill ha en bättre häst som jag kan utvecklas mer med.
Men han är mitt allt, så jag har egentligen aldrig velat göra mig av med honom även om jag har försökt hitta fodervärd några gånger.
Det löste sig ändå så jag kunde köpa en quarter och ha kvar min valack. Quartern är en blivande 2-åring, så jag har inte börjat rida henne än, och då känns det bra att ändå ha en häst att rida.

Jag tycker att du ska göra det som känns rätt. Å ena sidan har man ju lättare att nå till en högre nivå med en quarter, men samtidigt kan det ju vara roligt att lyckas bra med en häst som kanske inte har riktigt samma förutsättningar.
Om du inte vill sälja din häst nu kanske du kan låna ut den på foder för att känna hur det känns.

Psst, tänk vad tråkigt ändå med en häst utan egen vilja? ;) Säger jag som mer än gärna föredrar krutburkar framför trögbockar. Men jag fattar hur det känns, min ponny var sån som alltid gjorde det svårare för sig än det behövde vara från början. Nu har jag en med egen vilja men som är klok och smart ändå - och har framåtbjudningen inbyggd. :D

Och jag beundrar dig som kämpar!

Psst, tänk vad tråkigt ändå med en häst utan egen vilja? ;) Säger jag som mer än gärna föredrar krutburkar framför trögbockar. Men jag fattar hur det känns, min ponny var sån som alltid gjorde det svårare för sig än det behövde vara från början. Nu har jag en med egen vilja men som är klok och smart ändå - och har framåtbjudningen inbyggd. :D
Håller verkligen med! Skulle aldrig vilja ha en robot! Det jag älskar med min häst är egentligen just det jag hatar också - att hon är så himla känslig o rörlig av sig, och när hon vill o fattar ger hon ALLT!! men sen är det ju alla jäkla gånger man har grinat, varit förtvivlad o varit så sjukt jäkla förbannad när man kämpar o kämpar i timmar men inget verkar gå fram.. ja du fattar nog eftersom du har en sån häst själv :)
Åhh kan jag få hästen du har nu :angel:

Och jag beundrar dig som kämpar!
Du anar inte hur mycket de där värmde :love: jag är typ nere på botten just nu o undrar va fan jag håller på med.. kanske borde börja med broderi elle nåt istället :p

Jag fattar precis! Den där känslan av tvivel är så tradig! Men sen när det vänder, och allt bara går som på räls så bara känner man att det är minsjäl värt allt slit!

Min häst jag har nu har inte alltid varit såhär, det tog ett tag innan vi hittade varandras språk (hon var i princip helt ohanterad när jag fick henne som 2½-åring, trodde att människor bara gick ut på att få mat av) men jag visste att det fanns där. Och nu är det bara :love: och massa glädje! Mycket trevlig att rida, väldigt framåt men skulle aldrig få för sig att stegra eller bocka, isåfall springer hon hellre och det går att få stopp på. ;)

Jag fattar precis! Den där känslan av tvivel är så tradig! Men sen när det vänder, och allt bara går som på räls så bara känner man att det är minsjäl värt allt slit!

Min häst jag har nu har inte alltid varit såhär, det tog ett tag innan vi hittade varandras språk (hon var i princip helt ohanterad när jag fick henne som 2½-åring, trodde att människor bara gick ut på att få mat av) men jag visste att det fanns där. Och nu är det bara :love: och massa glädje! Mycket trevlig att rida, väldigt framåt men skulle aldrig få för sig att stegra eller bocka, isåfall springer hon hellre och det går att få stopp på. ;)

Åååhh vad underbart de måste va när det lossnar o man börjar förstå varann!! :love: Jag känner igen mig i så mycket du skriver, jag köpte också min häst väldigt lite hanterad o oinriden (fast hon va 7 år då :o ) och känner också att det finns ju där! Hon har kroppen o intelligensen att kunna göra vad som helst, bara hon kan lugna ner sig...

Senast ändrad:

glöm aldrig att det är ryttaren som gör hästen o inte tvärtom. De du inte kan göra med din tinker kan du inte göra med någon annan häst heller. Skillnaden är ju att du kan få bättre poäng på en tävling för att domaren gilla qu hästar. Titta på rhc 08 i pleasuren de 12 första ekipagen var quartrar. Men följ din dröm, men det finns inga genvägar, bara hårt arbete.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 359
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 900
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 650
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Adoptivhund vägrar gå ut
  • reservdelar till klösträd
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat