Sv: Behöver hjälp med ett beslut!
Ååå jag förstår dig precis, jag är i en liknande sits!
Har en kallblodstravare på 9 år som jag har haft i tre år nu. Jag älskar, älskar hästskrället och under tiden jag har haft henne har hon gjort enorma framsteg, hon är jättefin att hantera från marken, börjar allt mer jobba i en bra form, kan öppna, sluta, skänkelvikningar, sidepass, fram- o bakdelsvändning och det roligaste är att jag har ridit in henne själv (med tränarhjälp). MEN vi har vissa jättejobbiga problem:
- Hon är extremt nervös och lättstressad av sig. Hon har blivit bättre under de här tre åren men fortfarande taktar hon OFTA på ridturerna (trots TRILJONERS BILJONERS MILJONER one rein stops, halter, backningar, svängar runt träd). Hon försöker ofta trava iväg trots att jag ALDRIG har låtit henne trava när hon har börjat göra det självmant. När vi galopperar är det ungefär bara att klamra sig fast o be för sitt liv.
- När hon blir rädd för något eller bara inte vill gå åt något håll eller tycker att det är jobbigt eller tråkigt stegrar hon sig. Högt som fan och många gånger. Jag får henne alltid att lyda efter ett tag MEN det är jobbigt att hon alltid ska "bråka". Har nu börjat ta en tygel jättekort och drämma på med skänklarna så hon får kuta runt på en liten cirkel, det funkar faktiskt bra. Hon verkar inse att det bara blir jobbigare när hon stegrar.
- Hon blir EXTREMT brunstig många många gånger om året. Då skiter hon i allt annat och vill bara ha ett föl på fläcken.
Jag vill ju inte sälja henne eftersom jag älskar henne. Mig gör det inget om det skulle ta fem år till innan hon är en vettig häst men jag skulle bara vilja veta på nåt sätt att det verkligen kommer att bli bra. Jag vill inte sitta där om fem år och känna att jag har slösat bort min tid och att min häst är lika jobbig fortfarande. Om jag hade lagt ner allt jobb, pengar, tid o tålamod som jag bokstavligt talat har slösat med på henne, på en lugn häst istället skulle jag fan tävla i VM nu
Ibland tänker jag på hur mycket hennes nervositet hindrar oss. Tänk vad kul jag skulle kunna ha med en lugn häst. Jag skulle rida på långritter, tävla, hoppa banor i skogen, åka på westernträningar, ridläger, vara med i luciatåg.. Jag har inte värsta tävlingsambitionerna men nån liten tävling nån gång skulle va så otroligt kul!
Vad tusan ska jag göra???
Ursäkta för lite trådkap
Ville bara säga att jag vet precis hur det känns! Vad du än gör, tänk dig för noga o följ ditt hjärta