behöver hjälp med biktminskning av kastreard hane

R

rrmatte

Hej hej, är ny i detta forum. Tänkte höra om ngn har ngt tips hur jag kan få ner min hane i vikt, jag har en rhodesian ridgeback på 6år kastrerad sen 2år, sen 2månader tillbaks har han ökat 2kg i vikt, han får samma foder som innan vilket är ca 550gr färskfoder per dag, lika mkt motion dvs 3tim/dag, ca 2dl max godis per dag.
Vad ska jag göra han fortsätter bara öka.
Hjälp..
Tack på förhand :bump:

Sv: behöver hjälp med biktminskning av kastreard hane

det finns redan ett par trådar om ämnet. när det gäller färskfoder kan du ge minsta möjliga giva och sedan tillsätta lite mixade grönsaker som bukfylla, eller som jag gjorde, ge mindre än rekommenderad mängd, och tillsätta både ett komplett vitamin- och mineraltilskott (man får räkna på hur mycket som ska tillsättas) och grönsaker. ett annat alternativ är att gå över till ett mindre energirikt torrfoder.

Dessutom, minska på godiset! Måste du proppa i honom 2 dl?
En köttbulle kan räcka jättelångt om du bara nyper av en pytteliten liten bit åt gången. Kan du belöna med något annat?
Du skriver inte vad dessa 3 timmars motion består av. Cyklar du med honom? Sen är det väl kanske så att äldre hundar behöver mindre mat än yngre. Åtminstone har det varit så med mina fastän de har fått hålla igång lika mycket som när de var yngre.

ja eller så få de prestera en hel del för att få den åtråvärda hela köttbullen. konstant godisregn är det bara när nya saker lärs in, och det gör man väl inte varje dag?

Min hund äter 1 kg färskfoder om dagen, ibland 1½ kg och han går inte upp i vikt. Vad är det för dundermärke ni ger? :o

vi har normala hundar ;) mina fick 600 resp 400 g/dag + grönsaker och vitaminer för att jag skulle kunna hålla vikten under kontroll. egentligen skulle de väl ha 1000 resp 800 g/dag (nordic special).

Läste på nått annat forum om glutenfri leverpastej. Den är fri från lök också. Jag är inte så förtjust i köttbullar med all lök.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
780
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 707
Senast: Milosari
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 552
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 162
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama