behöver hjälp med att förstå vad som är "fel"

karolinakempe

Trådstartare
Hej!

Jag kan börja med att säga att jag rider för tränare men inte gjort det nu med p.g.a all snö (inget ridhus )samt att jag ska träffa henne i morgon och diskutera detta.

Men jag tänkte kolla med alla duktiga bukisar om någon har en teori

När jag jobbar min häst i högervarv och försöker få igenom ställningen till höger, flyter han iväg åt vänster och flyttar över mig på vänster sida. om jag stänger yttersidan så stannar han eller börjar trippa och gå emot skänkeln.

Jag försöker att få igenom honom genom att ha honom i förvänd sluta i högervarv samt i vänstervarv med ledande tygeltag åt vänster men jag känner mig förvirrad om vilket bak ben det är som inte gör sitt jobb. Höger eller vänster???
Allt detta gör jag i skritt.

Någon som har en ide?

Sv: behöver hjälp med att förstå vad som är "fel"

om den trippar och går mot skänkeln i skritt, så rid inte i skritt. det viktigaste för att få hästen lösgjord, som den uppenbarligen inte är, är att den ska bjuda framåt ha takt och lika stöd i tyglarna. om du jobbar den och den svarar på då helt fel sätt, du ber väl inte om att den ska gå emot, så ändra taktik.

du säger att ha sjuter över dig till vänster och sen flyter iväg åt vänster... ja? det är väl naturligt. låt han inte skjuta över dig. ner på höger sitt ben med dig!

Jag vet inte vad "stänger yttersidan " betyder?

menar du att du rider honom rundad kring din vänster skänkel i höger varv, när du nämner förvänd sluta?
när du rider i höger varv skall hästen böja sig kring din högerskänkel och vara högerställd.

jag tolkar detta som att hästen är svagare i sitt vänster bakben och inte vill spåra. han placerar sitt högra bakben mer centriskt under sin kropp och det vänstra lite till vänster.

Jag får oxå detta till att det är vä bak som hästen inte vill sätta under sig som föregående har skrivit är det framåt som gäller. Även om du bara skrittar måste det vara en energisk skritt! Öppnor och slutor som lösgör och många övergångar! Kräv att hästen går rakt fram på rakt spår!!

tack för svaret.
Varför jag har honom i skritt är för att det har kännts som att jag velat ta det lugnt och inte öka takten om inte problemet är löst. men jag ska pröva att ändra taktik.
Jag menar att jag ha honom i förvänd sluta för vänster skänkel.
Prövade även att fatta galopp i vänstervarv ur flyttning för vänster skänkel och det är inget problem utan han centrerar vänster bak fint under sig det är därför jag blir så förvirrad. jag har också tänkt i dina banor höger centrerat och vänster utanför men jag vet inte:confused:.
jag försöker sitta till på höger sittben men det är fruktansvärt svårt när han puttar och puttar.
han flyter iväg innan han börjar lägga över mig, annars hade jag självklart varit med.

Min teori har varit vänster men de jag frågat tror höger men men idag på träningen får jag hjälp.

jag funderar på att det kan vara att vi plockat upp honom i formen och krävt mer takt och kvickhet bak.

Det är svårt att rida :D

Ett bra tips när hästen sätter över mig jag fick en gång är att.

Vid voltarbete vända in axelpartiet och blicken i mitten av volten därab följer axlarna med.
Slappna av i inner skänkel och känn efter ditt inre sittben. Sitter du i den positionen så har du lättare att känna båda sittbenen och även en mer avslappnad och balanserad överkropp som följer rörelserikningen.

Hästen lyckas inte lika lätt skjuta över dig, du kommer iallfall hinna känna det hända och koncentrera dig extra på sitsen i det ögonblicket.

Lycka till med tränandet!

hej tack för tipset.
igår tränade jag och det är inte lätt att hitta vad som inte stämmer då det inte syns från backen utan känns mer men detta kom vi fram till at det är en kombination av båda men vänsters bärighet och högers rörlighet sidleds så nu har vi fått övningar:D hoppas det hjälper.

Fast ibland är det ryttaren som rider åt ett annat håll än den ber hästen gå:o

Dvs själv sitter mera som om hästen gick i motsatt varv, utan att tänka på det. Jag tycker tränare är dåliga överlag på att se att det är det som händer, kanske inte just din, men ofta letar man fel hos hästen när det kanske är ryttaren eller en kombination. Prova som miagi sa för då känner du också om det är du som suttit lite "felriktad" svårt att märka ibland, detär ju omedvetet.

Och mitt tips är precis det motsatta, vänd blicken UT från volten, titta över din yttre axel, då får du lättare över vikten inåt. Om man lutar axlarna åt ett håll, hamnar höfterna åt det andra och det är där du har din vikt.

Jag förstod som att miagi menade vända med (vrida) axlarna på volten, inte luta axlarna inåt, för då blir det ju galet precis som du säger.

Men om ryttaren tänker på att vrida med axlarna i vändningen så undviker man att ryttaren sitter så att den påverkar hästen att gå rakt fram eller åt vänster t o m fasat man rider på en högervolt. Eg handlar det mest om att vända blicken, som hon skrev.:idea: Att rida med hästen i rörelseriktningen, för om man inte gör det så måste hästen parera för att kunna vända in på volten, tänker jag. Då hamnar ryttaren snett.

Men annars är det du skriver med vika i midjan nog det allra vanligaste till att ryttaren hamnar snett, inte att hästen gör si eller så, hästar kan ju flytta över ryttare men oftast bidrar ju ryttaren omedvetet själv:)

- I vissa fall kan det bli så att innertygeln fungerar trängande. Dvs höger tygel kräver att hästen går utåt åt vänster i ditt fall. Det handlar oftast om timing då.
För att testa - rid volten med enbart innertygel, öka och minska volten. Då blir det rätt snabbt tydligt hur hästen svarar på hjälperna.

tack för alla svar.:D
snurrigt snurrigt med alla bud men jag ska pröva allt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 677
Senast: Karamello30
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Islandshäst Det börjar bli dags för att töltsätta unghästen. Eftersom jag aldrig gjort det förut ska jag självklart ta hjälp. När jag köpte henne...
Svar
1
· Visningar
1 211
Senast: Silkisif
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka