Behöver hjälp med att få ner hästen på tygeln!

J

Johanna81

Hejsan! Jag håller på och rider på en ridskola. Just nu har jag fastnat och jag är lite förvirrad över hur jag ska få hästen att gå ner på tygeln och jobba i rätt form. Vi har precis börjat jobba med detta. Jag vet att man ska driva fram hästen med skänklen och plocka upp med handen. Men jag vet inte riktigt hur jag ska plocka upp med handen. Om man rider på en volt, ska man bara krama igenom med yttertygeln? Ska man röra på bettet med båda händerna, dock inte såga ner hästen!? Vad är skillnaden i arbetet med tyglarna på volt och på fyrkantsspår? Jag skulle vara tacksam för en bra och förstålig beskrivning av handarbetet!!

Tack på förhand! :)

Sv: Behöver hjälp med att få ner hästen på tygeln!

När hästen är på tygeln har inget med handarbete att göra, förrutom KÄNSLAN i ryttarens hand. När hästen du rider accepterar din hand och skänkel så kommer den automatiskt att kröka på nacken, och det är det automatiska du vill åt, inte att du lirkar dit det.

Eftersom du rider på lektion har du inte så mycket utrymme att jobba som du kanske känner att du skulle behöva, men här kommer några tips du kan göra även om du måste rida samma väg som alla andra:

När du skrittar fram, vänd innanför (eller om du har plats där du är) och gör halt med så små hjälper som möjligt, se till att du verkligen bara ger ett förhållande tygeltag och sen direkt ger efter, stannar inte hästen så upprepar du, kanske lite kraftigare, men alltid släppa direkt. Sätt igång och hästen ska reagera direkt för skänkeln, halt igen, igång igen. Här är det meningen att du ska "stämma av" dina hjälper och hästen så ni förstår varandra. Även när du vänder ska du se till att hästen reagerar direkt.

Kan du vända, stanna och sätta igång utan att hästen tvekar så är du en god bit på väg sen när det är dax att börja trava. När ni travar så övar du på att minska och öka och att hästen verkligen vänder för dina hjälper och inte för att det kommer en vägg. Du behöver inte öka och minska mycket, bara så att du känner att du får en reaktion.

Utöver att du vill ha reaktion på dina hjälper så gör du inget annat som kan störa hästen. Inget plocka eller pilla! Det krävs tålamod och att du verkligen är konsekvent så hästen kan lita på dig.

Madick skrev:
När hästen är på tygeln har inget med handarbete att göra, förrutom KÄNSLAN i ryttarens hand. När hästen du rider accepterar din hand och skänkel så kommer den automatiskt att kröka på nacken, och det är det automatiska du vill åt, inte att du lirkar dit det.

Eftersom du rider på lektion har du inte så mycket utrymme att jobba som du kanske känner att du skulle behöva, men här kommer några tips du kan göra även om du måste rida samma väg som alla andra:

När du skrittar fram, vänd innanför (eller om du har plats där du är) och gör halt med så små hjälper som möjligt, se till att du verkligen bara ger ett förhållande tygeltag och sen direkt ger efter, stannar inte hästen så upprepar du, kanske lite kraftigare, men alltid släppa direkt. Sätt igång och hästen ska reagera direkt för skänkeln, halt igen, igång igen. Här är det meningen att du ska "stämma av" dina hjälper och hästen så ni förstår varandra. Även när du vänder ska du se till att hästen reagerar direkt.

Kan du vända, stanna och sätta igång utan att hästen tvekar så är du en god bit på väg sen när det är dax att börja trava. När ni travar så övar du på att minska och öka och att hästen verkligen vänder för dina hjälper och inte för att det kommer en vägg. Du behöver inte öka och minska mycket, bara så att du känner att du får en reaktion.

Utöver att du vill ha reaktion på dina hjälper så gör du inget annat som kan störa hästen. Inget plocka eller pilla! Det krävs tålamod och att du verkligen är konsekvent så hästen kan lita på dig.

Håller helt med, om du vill få hästen mjukare och att den av sig själv börjar jobba rätt, så rid mkt lydnad tempoväxlingar, serpentiner, halet osv, det du också kan göra för att få hästen att släppa till lite när du rider på volt är att ta tygeltag med inre handen, hål stadigt på ytter och för in handen rakt in mot mitten sedan snabbt tillbaxa igen, gör så ca 4 gånger åh se om hästen lättar och börjar sänka sig. :)

Instämmer i ovan. Jag har också börjat min bana på en ridskola och det finns några saker som jag tycker har varit viktiga för att just hitta rätt och få hästen till att gå i form. Hästen kan det ju oftast, det gäller bara att bli tillräckligt skicklig och få rätt hjälp.
Nummer ett var att inse att det inte duger att harva runt fyrkantsspåret, när man får rida fri ridning och kan variera mellan varven, volter, rakspår, halter, sidvärtsrörelser, ryggning och olika gångarter blir det så mycket lättare att få hästen uppmärksam. Inte allt på en gång förstås men att variera får särkilt en ridskolehäst att vakna till.
Nummer två är att man som ryttare hittar till en tillräcklig snabbhet och säkerhet i hjälperna. Snabb eftergift vid rätt tillfälle och snabba hjälper gör underverk. Generellt så är vi människor långsammare än hästen. För att komma dit krävs träning och åter träning... Det hjälper ju inte att vara snabb om man ger fel hjälper, så i början måste det gå lite långsammare.
Det underlättar dessutom i detta läge om ridskolan tillåter att man rider samma häst ett antal gånger i rad så man lär sig hitta knapparna, annars kan det vara svårt att komma vidare. I vilket fall som helst tar det längre tid.
Själv tycker jag gott att du kan begära av instruktören att hon går med bredvid din häst och hjälper dig handgripligen till rätt form så att du hittar känslan. Förmodligen kryper hästen i början ur formen när instruktören "lämnar" dig, men då är det bara att leta efter samma känsla. Det är förbaskat svårt att hitta något om man aldrig får känna vad man letar efter. Lycka till!

Jag har oxå mest ridit på ridskola och eftersom jag sällan lyckas få hästen att gå fint, är jag väl egentligen ingen expert på området. Dock tycker jag att det känns som att poletten håller på att ramla ner och några gånger på sista tiden känns det som att jag lyckats få hästen att gå på tygel. Härlig känsla.

Några saker som har jag tycker har hjälpt mig att hitta känslan är:

1) jag läste någonstans att man ska tänka sig att tyglarna är tunna silkestrådar! Kan låta fånigt men jag har alltid undrat exakt HUR tyglarna ska kännas i handen, hur hårt man ska hålla sas, och när jag läste denna liknelse så fattade jag direkt och jag tycker att det ger resultat på hästens form att ha denna liknelse i tanken.

2) Att verkligen tänka på att man ska vara ett med hästen, inte kämpa emot den. Tycker lätt det kan bli så på ridlektioner att det blir en kamp att få hästen att göra det ridläraren vill att man ska göra, särskilt när man själv känner att man inte riktigt är med på noterna och skulle vilja fortsätta att jobba med något mer grundläggande moment t ex. Men alltså att medvetet försöka låta bli att hamna i denna fälla och istället slappna av, andas och jobba med å inte mot hästen.

3) Har några gånger ridit en häst på min ridskola som inte varit i närheten av att gå på tygeln. Så fick jag tipset av ridläraren att hålla händerna ganska långt isär, så att hästen kan "arbeta mellan händerna" som hon uttryckte det. När jag löd rådet dröjde det inte länge förrän hästen gick jättefint!

4) Göra många halvhalter å böja och ställa i varje hörn.

Vet inte om dessa tips hjälper så mycket, kanske sånt som du redan tänkt på... jag skulle väl också behöva ha fler tips på samma ämne egentligen så jag tycker den här tråden är en jättebra idé :)

På den ridskolan där jag precis börjat så är kravet att vi i varje gångart ska rida i samma takt allihop. Vi får inte öka eller minska. Ok, lägga en volt eller två får vi. Å sen är det lirka lirka lirka och hitta dragläge. Vilket jäkla dragläge (låter som att man får formen genom att dra i tyglarna) Åh längtar tillbaka till Harplingeridskola. Försöker så gott jag kan att få hästen att gå bra, lyckas emellanåt också men inte genom lirka lirka lirka utan genom att försöka ge ett stöd i tygeln och liksom "sitta ihop" hästen Låter den få ganska mycket frihet var den vill ha huvudet. Enligt ridläraren så är huvudet i lodplan viktigt. Förmodligen så är det lite fnurr på kommunikationen. Men jag känner att det inte fungerar så bra för mig som det är nu.

Senast ändrad:

Johanna81 skrev:
Hejsan! Jag håller på och rider på en ridskola. Just nu har jag fastnat och jag är lite förvirrad över hur jag ska få hästen att gå ner på tygeln och jobba i rätt form. Vi har precis börjat jobba med detta. Jag vet att man ska driva fram hästen med skänklen och plocka upp med handen. Men jag vet inte riktigt hur jag ska plocka upp med handen. Om man rider på en volt, ska man bara krama igenom med yttertygeln? Ska man röra på bettet med båda händerna, dock inte såga ner hästen!? Vad är skillnaden i arbetet med tyglarna på volt och på fyrkantsspår? Jag skulle vara tacksam för en bra och förstålig beskrivning av handarbetet!!

Tack på förhand! :)

Jag tycker att arbetet med handen är ganska oviktigt i jämförelse med sitsens inverkan. Mitt bästa tips är: se till att hästen går fram VARJE gång du driver med sätet, annars smackning och om inte det hjälper gå över till spö strax bakom skänkeln nästan samtidigt som drivningen. Efter ett tag brukar hästen gå fram för en lagom hjälp (man ska inte behöva vara röd och svettig!). Då börjar halvhalterna. Var alltid mjuk i handen. Driv med sätet, ta ett LITET tag med tyglarna, OM det behövs, släpp efter till utgångsläget så fort hästen minskar det allra minsta.

Samma på både volt och raksträckor, men det är lite lättare för hästen att trampa under sig på böjt spår, varför vet jag inte.. Men man kan "visa vägen" med ledande tygeltag på volten och kanske är det därför man inte blir lika stum och kanske går lättare därför?

Konsekvens är det som gäller! Och att liksom "lirka" ned hästen "på tygeln" tycker jag bara gör att man sedan knappt vågar röra sig för att man är rädd att förstöra det....Det är en annan känsla när hästen själmant och frivilligt bär upp sig och inte får huvudet nedböjt.

Kanske skulle du försöka få hästen att gå UPP på tygeln? Att lyfta upp huvudet en liten bit och behålla mjuk kontakt med munnen?

Äh, jag vet inte...hoppas du kanske kan ha nytta av nåt....:crazy:

Alla har skrivit så bra svar, men jag vill bara lägga till lite.

"Handarbetet" är ditt eget arbete med att vara följsam och stabil i din hand. Alltså inget rörande på händerna eller att störa hästen i munnen. Men du ska heller inte vara stum.

Koncentrera dig istället i första hand på att få hästen "hos" dig. Driv mycket, sitt "tillbaka", halvhalter (många).

Våga hålla i hästen när du driver utan att för den sakens skull bli hård i handen. Passa på i hörnpasseringarna! Ställ hästen, och på väg ut ur hörnpasseringen, stöd på yttertygel och driv på, kanske smacka lite. Men tappa inte tygeln helt utan håll kvar, som att du säger till hästen "här är jag, stanna hos mig".
Så fort hästen slappnar av i steget och ger efter i nacken, då ska du ge eftergift.

Men i det stora hela är det ridning som gäller. Experimentera lite (inte på hästens bekostnad) och testa dig fram. Skaffa dig erfarenheter, helt enkelt.

På den ridskolan där jag precis börjat så är kravet att vi i varje gångart ska rida i samma takt allihop. Vi får inte öka eller minska. Ok, lägga en volt eller två får vi.

Och det betalar du för...

Madick skrev:
Och det betalar du för...

Har inte ridit där särskilt länge, men ja jag betalar för det, har betalt in för halva terminen. Sen så tänker jag sluta för det fungerar inte för mig. verkade bra de första lektionerna, men ju mer jag rider för denne lärare desto mer irriterad blir jag. Alla dressyrlektioner är upplagda på exakt samma vis. Ingen fantasi, inget tänka själv.

Skritt runt fyrkantspåret några varv,byta varv, skritta några varv Några varv i trav, sakta byta varv, trava några varv. In på volterna, fatta galopp, gallopera några varv, byta varv, galloppera några varv i andra galloppen. Är sååå trååååkiiiigt.

Vad tråkigt att du hamnat på en så oengagerad ridskola! Men se om du inte kan hitta en snäll läromästare att bli medryttare på istället, det ger så mycket mer! Rida för instruktör kan du ju för det mesta göra ändå.

Poetry_princess skrev:
Vad tråkigt att du hamnat på en så oengagerad ridskola! Men se om du inte kan hitta en snäll läromästare att bli medryttare på istället, det ger så mycket mer! Rida för instruktör kan du ju för det mesta göra ändå.

Är medryttare, tänkte rida lektion som komplement och för att ibland få rida någon annan häst.
Men eftersom det inte riktigt fungerar så får jag väl rida privatlektion på medisen istället. Måste hitta en trevlig tränare dock. Har ett nr till en några andra i stallet brukar träna för. Ska nog ringa och höra när hon har tid nästa gång.

Kan du inte fråga ridläraren vad syftet är med att tvingas hålla samma tempo hela tiden. Fråga om personen själv rider så när hon rider fritt.

Syftet är att vi ska lära oss hålla tempot medan vi får hästen "på tygeln"

Antar att mycket av min tristess beror på att jag vant mig vid att bestämma själv och kunna göra lite volter, skänkelvikningar, serpentiner osv. göra det jag (och hästen) känner för. Jag rider lektion för att lära mig och om jag känner att det inte fungerar för mig så blir jag less.

Men för att få hästen på tygeln lär man ju behöva ändra tempot!

Jag har ALDRIG sett någon dressyrryttare på högre nivå sitta och kämpa för samma tempo vare sig när de tränar eller rider fram till tävling. Varför ska då mindre duktiga ryttare göra det? Kan man inte påverka tempot uppåt och neråt lär man ju inte heller kunna hålla tempot när det behövs.

Fråga efter syftet med att hålla tempot. Och be också din ridlärare definiera "på tygeln".

Ja, vi får se ifall jag orkar fråga. Inte som att det finns så stor chans att fråga, rider sista lektionen så efteråt finns ingen tid (stallet stänger) och innan har ridläraren en annan grupp. Under lektionen finns bara tid för jätte korta frågor och kommentarer. Vad jag skulle behövt är ju ett förklarandesamtal på kanske fem min öga mot öga. Är inte i det stallet annat än inför min lektion
Har ju redan bestämt mig för att inte fortsätta där andra halvan av terminen. Rider klart den här halvan och sen får det vara.

Nä nu ska jag baske mig ta bussen ut och rida medisen lite. Tror det blir en tur till manegen :) Ev. om jag orkar sätta upp ett litet skutt (finns sånna där "sockerbitar" där inne)

Senast ändrad:

Smulu skrev:
Åh längtar tillbaka till Harplingeridskola.

Harplinge utanför Halmstad? Om det är det så, hur länge red du där?

Amandla skrev:
Harplinge utanför Halmstad? Om det är det så, hur länge red du där?

Jepp, utanför Halmstad Ett par år bara, våren 2003-våren 2005 om jag kommerihåg rätt.

Smulu skrev:
Jepp, utanför Halmstad Ett par år bara, våren 2003-våren 2005 om jag kommerihåg rätt.

Hm, minns du om det fanns ett fuxsto där då som hette Sunflower?

Senast ändrad av en moderator:

tempoväxlingar e ju viktiga..sen när hästen är i bra balanserad form o så så ska den ju kunna hålla bra jämt tempo..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 927
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 500
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama