Behöver hjälp att välja, snabbt!

wizo

Trådstartare
Jag tänkte köpa ett sele från börjes. Kan inte bestämma mig för finselet eller maratonselet. Finselet tycker jag ser snyggast ut då det är helt svart. Maratonselet har brun stoppning i bröstan. Mindre fint.
Men maratonselet ska va lite kraftigare står det. Ser doch ingen större skillnad på dom?
Men vad tror ni det bärsta är om jag tar. Jag ska ju mest köra hemma ute på grusvägarna.
Och sen tävla lite grann i både dressyr och maraton. Vilket sele passar best att använda till de båda grenarna? Kan man köra dressyren i ett maratonsele eller får man nedslag för det?

Sv: Behöver hjälp att välja, snabbt!

Maratonselen har du mest nytta av samt är den ergonomsikt bättre för hästen.
Du skriver själv att den är stoppad/fodrad och det är bara bra.
Se till att du får rätt storlek och att du får hjälp av en rutinerad kusk som hjälper dig att prova in och viktigast först mäta din häst så att selen inte blir för stor eller liten.
En maraton sele kan du tävla med upp till MSv klass även Svår klass i körning, allt beror på hur du hanterar och underhåller selen. Tävlat själv i svår klass med maratonsele och inte fått avdrag i dressyren.
Rekomenderar att du köper märket Ideal Harness Maraton, den är av bra kvalitet till rätt pris.
Lycka till

ok, tack. Köper nog den fast den andra var snyggare. Man vill ju ha den som är bäst både för hästen och i hållbarhetssynpunkt:)

Vi var i samma sits som du och valde maraton modellen men med facit i hand skulle vi valt finselen. Vi har hästar (halvblod, nordsvenskar) som inte riktigt har plats för den breda maratonbröstan. Jag hade hellre köpt finselen och sen köpt till en svängd maratonbrösta som passat våra hästar bättre. På spannkontrollen har vi ofta fått kommentaren att bröstan är för bred.

Ja vad jag förstått från andra så är det den bredare bröstan som kan vara lite ivägen.
(Finns fler trådar ang selarna) maratonmodellen e ju mera förstärkt och inte mkt dyrare, men tävlar/kör du inte väldigt mkt/hårt tror jag finselen duger minst lika gott och att då bröstan inte är lika bred.

Väldigt få hästar har ett gott utrymme mellan strupe och bogspetsar...

Men så du skriver, jag blev tokig av att läsa, men klart alla säjjer å skriver lite olika;)
Tycker de ser så konstigt ut att skriva selet ist för sele, selen:angel:;)
Go fortsättning:)

Luftstrupen på hästen ligger långt in under muskulaturen och även med kallblod eller annan häst med kortare ansatt hals och rätt anpassad sele så hamnar den inte på luft eller matstrupen. Skillnad vore om dessa organ låg ytligt och i så fall skulle man inte kunna använda täcken heller då hästarna konstant går med nosen i marken.2 fingrar ovanför bogspetsen skall den ligga.
I så fall är en loksele det som är bäst lämpat för ett kallblod med tanke på anläggningsytan då naturligtvis vid tungt arbete. Vid dressyrarbete blir naturligvis lokorna helt fel och hindrar hästens rörelsefrihet i halsen.

Tipsar dig om att maila till:jsr569@hotmail.com, tjejen heter Jannicke Riis och bor i Göteborgstrakten. Tel +47 90044566. Bra pris och skickar selen hem till dörren, passar den inte byter hon direkt.
Hon har ergonomiskt utformade bröstor, har själv köpt 2 st vis olika tillfällen Det finns både som dressyr och maratonmodell.
Hälsningar från en kallblodskusk med maratonbröstor.

Jag har Ideals maratonsele till min shirekille. Gillar selen jättemycket. Har dock inte sett finselen så jag kan inte komma med en jämförelse där.

Det jag däremot ville säga var att min sele är helt svart. Vet inte om det går att få dem helsvarta nu men hör med Gunilla på www.selar.se så kan hon kolla det åt dig. Hon säljer Ideals selar hon också. Eller kika på hemsidan så kanske det framgår där.

Lycka till med körningen och kom tillbaks med bilder sedan!

Nu blir jag lite osäker. Jag har en islandshäst och bröstan kanske blir för bred för henne om den är för bred för vissa halvblod?
Men ska kolla med den där tjejen i göteborg oxå. Svängda bröstor verkar ju väldigt bra!

Hm, på selar.se kallar dom samma sele som börjes kallar "Finsele" för Maratonsele...Då borde det inte skilja så mycket på dom.

Finselen!!!!

Jag har haft maratonselen och den är tung och otymplig och alldeles för grov för vad man behöver, speciellt en för bred brösta som redan nämnts. Finselen fungerar gott och väl att köra maraton med, speciellt med ponny. Jag har nu en häst som ligger på rätt bra i maraton och den kör jag med en nättare sele, pfiff senator, och jag är inte ett dugg orolig att den inte ska hålla. Jag tycker absolut du ska köpa finselen om det är dom du väljer mellan.

Håller med Nora. Maratonmodellen är klumpig :) har sett den på noras förra häst och några till.

Har själv idealen och till en islandshäst räcker finselen hur långt som helst. Se bara till att när du får hem den gå igenom den, då jag vet folk som fått dåliga exemplar med matt läder och lite pappersaktigt ytläder.

De är stora i strl, så mät och be selar.se hjälpa dig med strl.

Luftstrupen på hästen ligger långt in under muskulaturen och även med kallblod eller annan häst med kortare ansatt hals och rätt anpassad sele så hamnar den inte på luft eller matstrupen. Skillnad vore om dessa organ låg ytligt och i så fall skulle man inte kunna använda täcken heller då hästarna konstant går med nosen i marken.2 fingrar ovanför bogspetsen skall den ligga.
I så fall är en loksele det som är bäst lämpat för ett kallblod med tanke på anläggningsytan då naturligtvis vid tungt arbete. Vid dressyrarbete blir naturligvis lokorna helt fel och hindrar hästens rörelsefrihet i halsen

Jag tycker väl inte du ska påstå "lokorna helt fel och hindrar hästens rörelsefrihet i halsen" detta är ju upp till varje häst, finns många hästar som går bättre med lokor, ja även vid dressyr;)
Finns många olika sorters lokor oxå!;)

Ja nu kanske jag uttalar mig luddigt ang bröstan trycker på strupen, men det är inte behagligt för hästen att dra en vagn med halsmusklerna heller...:angel:
Täcken är en annan sak, finns inte de "tryck" man menar när hästen drar vagn:)

Det går bra att beställa en helsvart maratonsele från Börjes, det har jag gjort flera ggr. Likaså har jag bett om att få andra draglinor än dem som ingår.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 067
Körning Jag lovar - jag har använt sökfunktionen och jag har lärt mig åtskilligt om både bakselar och vagnar! Men har ändå några funderingar...
Svar
5
· Visningar
1 241
Senast: moiran
·
Utrustning Matchningsfreak hej :D Jag har ett i-landsproblem :angel: Min häst väntar på operation och ska stå rätt länge och jag har gott om tid...
Svar
4
· Visningar
2 259
Senast: ajax85
·
I
Körning Sen en tid tillbaks har jag en varmblodig travare. Hon är körd både som travare och som hobbyhäst. Alltså inkörd på nytt som 4 åring för...
2
Svar
22
· Visningar
2 844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka