Behöver hjälp allt hitta hingst till mitt sto !

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Starlightxx
  • Startdatum Startdatum
S

Starlightxx

Förslag på hingst till ett sto med e:Swift
690 ue: Alpen Fürst och uue:Corso 305

Vill gärna ha bort stoets "fullblods inslaget" i tredje & fjärde ledet.

Motivera gärna varför du rekommenderar just den hingsten du tycker!

Sv: Behöver hjälp allt hitta hingst till mitt sto !

1. Vad i hela friden menar du med att vilja ha bort fullblodsinslaget:confused:
En hingst med 0 % fullblod?

2. Vad vill du med avkomman?

3. Vad är stoets starka respektive svaga sifdr.

1. Menar mer att man lätt ser fullblods inslaget i hennes temperament.
Och vill ha en mer stabil , lugnt temperament. Visserligen stoet är mer av den gamla typen av halvblod, grov , liten , ca 153 cm mankhöjd. ( Ser ut som en ardenner på sommaren efter sommarbetet)

2. Vill ha avkomman i mer allround, gärna mot hopp.

3.
Bra sidan: Hopp
Dåliga sidan: Är då temperamentet lite, dressyren

Då förstår jag vad du menar!

Irco Marco blod brukar ge bra temperament och ridbarhet plus att de hoppar bra. Näckdelen brukar vara typen. Jag har sett flera väldigt trevliga e Hip Hop som är relativt lätta i typen och även kan röra sig. Kanske skulle han vara något för ditt sto?

Hip hop ser ju fin ut !
Dock så ser jag att det finns utrillo blod i 3:dje ledet hos hip hop. . Mitt sto har också utrillo i blodet, som morfar nämligen.
Annars hade Hip hop varit bra

Utrillo är morfarsfar till ditt sto eftersom Alpen Fürst var Utrillo - Jovial.

Det finns många hästar med Utrillo flera gånger i stammen, på en avkomma mellan ditt sto och Hip Hop skulle det bli två gånger i fjärde led plus en gång i sjätte led men det är så långt bak att det betyder inte. Farfars morfar och mormors farfar. Briar har Utrillo till farfars far och morfars farfar. Flera gånger Utrillo i stammen har gett många bra hästar.

Ska också tillägga att det blir två gånger Jovial, farmors mormors far och mormors farmors far.

Jovial och Utrillo är ihop med Hip Hops farfar Irco Marco några av de bästa hingstar som stått i Sverige under 1900-talet!

Senast ändrad:

Då kanske man ska titta närmare på Hip Hop :) Men hittade ingen sida om vart han står osv. Om han finns tillgänglig i aveln .
Vet du någon sida?

Alla hingstar som har löst licens för i år hittar du här http://www.sprangrulla.se/cover_reports
på hans faktablad kan du se vilka villkor som gällde under årets betäckningssäsong. Just nu fick jag inte upp det, kanske för att årets säsong är över. Man får inte länka till privata hemsidor här men mitt tips är att hans ägare bor på en gård som heter Möllerup;)

Ok, då är det väl för att betäckningssäsongen är över och informationen är inaktuell.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·
Kropp & Själ Jag har matproblem som jag inte kommer tillrätta med själv, och är så urbota less på det. Jag behöver alltså hjälp med detta men behöver...
Svar
5
· Visningar
1 656
Senast: Skjøldur
·
Avel Behöver hjälp med att hitta en grövre hingst till ett halvblodssto e: casa grande ue: Landlord. Min vän är inne på att betäcka sitt sto...
Svar
10
· Visningar
1 505
Senast: tabac
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka