Behöver goda råd!!

a_c72

Trådstartare
I mitten av augusti försvinner den häst som gått som sällskap till Big Money Pellini hela sommaren:cry:Hade en liten förhoppning om att hon skulle få stanna kvar men det blir inte så..

Så.. Hur gör jag?? Jag har INTE energi att hålla igång mer än Pelle.
Vad tror ni om att låna en shettis och kanske köra några dagar i veckan eller ta på släp om jag skrittar med Pelle..
Goda råd emottages tacksamt..
Mina främsta krav.. En häst som INTE äter 20 kg hö och 4-5 kg kraftfoder om dagen och kräver en massa pyssel med trasiga hovar/ ben eller så..
Helt enkelt okomplicerad. trygg nog att kunna acceptera mitt rörelsehinder och med det kommer det.. dimp i backen lite oväntat på stallgolvet och gårdsplan..

Som dessutom INTE mår dåligt av att få gå i hagen mer än den jobbas regelbundet...
Jag VET att hästar är otroliga individer och vad det gäller mitt rörelsehinder så brukar de kunna anpassa sig rätt fort.. Första tiden hos mig är det mycket gå och stanna träning som gäller det har det varit för "alla hästar" som jag haft. Bara för att jag ska kunna ta tid på mig att få med mig mina ben upp i vagnen/ klättra upp på hästryggen..
Bollplank hitåt tack
Anna-Carin

Sv: Behöver goda råd!!

En pensionerad shettis kan ju vara en idé, men har du ingen i din närhet som kanske skulle tycka det va roligt att rida med ut ibland? Isf kan man ju skaffa en äldre trygg fjording (t.ex.), dom äter inte så mycket (behöver inte äta så mycket iaf) plus att dom är trygga och viktbärande. Bara ett förslag :)

De finns inga fjordingar som jag känner till här uppe tyvärr... Om jag inte ska göra en rövare och ringa till min gamla pålle å fråga igen.. svårt med folk som vill rida ut här. De tog lång tid innan jag hittade någon som ville ta sig an Pelle 2 dagar i veckan

Anna-Carin

Jag tycker att du skall forsoka att fa tag pa en hast i samma storlek som din. Da har dom lite mer gladje av varandra.

Ok, ja men en pensionerad shettis är väl inte helt fel då, jag tror hästar har lika stor glädje av varandra oavsett storlek. Men ta som sagt en äldre häst, att sätta en ung häst som sällskap tycker jag är fel, oavsett ras.

Jag har just ringt på en foderhäst. Ett halvblod född -94 ..så alla snälla bukare kan väl hålla tummarna för att vi får åka de 50 milen för att provrida och titta på herrn som dessutom som en BONUS råkade vara körd...
Denna häst ska i sånna fall DELAS mellan mig och hon som nu har häst hos oss!!

Anna-Carin

varför skulle inte fjordingar behöva lika mycket mat som andra hästar?
min bestämda uppfattning är att shettisar, kallblodsraser ofta går med ett ständigt proteinunderskott, får stora magar och ser allmän sjabbiga ut för att de inte får tillräckligt med hö eller kraftfoderkomplement.

Vill bara bryta den ständiga myten om att vissa raser inte behöver lika mycket som ex ett halvblod. Hbl får ofta för mycket mat å andra sidan :)

AC Lycka till med hästtitten!

finns en mini shettis i stallet som på vintern käkar 1/2 dl havre+1/8dl mineraler.
så vf inte shettis?:p

Så du påstår att alla hästar ska ha lika mycket mat oavsett storlek?

Fjordingar kräver inte lika mycket hö som ett halvblod då dom tar till vara på energin mycket bättre, visst har dom samma tuggbehov, men då kan man med fördel ge t.ex. halm ist. Det är ju som med människor, vissa kan äta hur mycket som helst utan att lägga på sig och andra går upp i vikt bara av att titta på mat.

En häst som får tillräckligt med grovfoder (och som inte är i hård träning) behöver inte kraftfoderkomplement (om inte grovfodret är väldigt näringsfattigt), jag ser tvärt om många som petar i sina hästar allt möjligt som bara åker rakt igenom och snarare att dom har ett proteinöverskott.

Våra får hö+betfor+örtmineraler, och kraft om dom tränas hårt. Mineraler tycker jag är ett måste då få grovfoder innehåller tillräckligt av alla mineraler (vårat gör det iaf inte) och betforen ges bara för att ha något att blanda ut mineralerna med.

Senast ändrad:

Min fjording Pinokkio fick GRÄSLIGT mycket foder det sista året han bodde hos mig..
FRI tillgång på hö..soja betfor kornkross havre mineraler..
Han åt helt klart mer än de stora varmbloden som stod i travträning en period.. så det finns alltid variationer..

Anna-Carin

Självklart finns det det, även vissa fjordingar har svårt att lägga på sig, men det är ju inte så vanligt, jag skriver utifrån hur dom flesta fjordingar är. Vi har tidigare fött upp shettisar och även där fanns en del som krävde mer än andra, men över lag så är det ju ingen ras som kräver mängder med mat, då hade dom inte klarat det klimat dom kommer ifrån från början.

jag menade inte att dra någon över en kam, utan att jag bara inte gillar när man säger att vissa raser är lättfödda på slentrian. Det finns raser som är svårfödda ex fullblod, men alla raser kräver mat.

Vet tyvärr en del shettisar, islandshästar, fjordingar som går på minimalt med hö för att de blir så tjocka annars. handlar inte om att vara tjock utan antagligen om hängbuk och bukfylla bara.

En shettis kan inte leva på 1 kilo hö om dagen, vilket många tror. Säger inte att ni härinne tror det..utan att JAG inte gillar ordet lättfödd. :) Ursäkta urspårningen

Ok, ja men en pensionerad shettis är väl inte helt fel då, jag tror hästar har lika stor glädje av varandra oavsett storlek. Men ta som sagt en äldre häst, att sätta en ung häst som sällskap tycker jag är fel, oavsett ras.
Det tror jag inte en sekund på. Det är ju bara att kolla i en hage vilka som tyr sig till varandra. Man har ju sett hästar klia manke+manke. Men mer sällan ser man dom klia manke-skenben..

En pensionerad shettis kan ju vara en idé, men har du ingen i din närhet som kanske skulle tycka det va roligt att rida med ut ibland? Isf kan man ju skaffa en äldre trygg fjording (t.ex.), dom äter inte så mycket (behöver inte äta så mycket iaf) plus att dom är trygga och viktbärande. Bara ett förslag :)

Äter inte så mycket?? Mina fjordingar glupskade i sig ganska rejlt... Men du kanske inte är med då Karin fodrar och har mindre koll på det?

varför skulle inte fjordingar behöva lika mycket mat som andra hästar?
min bestämda uppfattning är att shettisar, kallblodsraser ofta går med ett ständigt proteinunderskott, får stora magar och ser allmän sjabbiga ut för att de inte får tillräckligt med hö eller kraftfoderkomplement.

Vill bara bryta den ständiga myten om att vissa raser inte behöver lika mycket som ex ett halvblod. Hbl får ofta för mycket mat å andra sidan :)

AC Lycka till med hästtitten!
Men så har det alltid varit. Att fjordingar och shettisar inte behöver så mycket mat..:crazy:
Samma sak som att en fånghäst skall ha gammalt hö. Många missar visst att alla hästar måste ha i sig näringsrik kost. Man ger ALDRIG mindre än 1.5 kg hö/100 kg häst. Det är ett minimum.

Senast ändrad:

Jag har just ringt på en foderhäst. Ett halvblod född -94 ..så alla snälla bukare kan väl hålla tummarna för att vi får åka de 50 milen för att provrida och titta på herrn som dessutom som en BONUS råkade vara körd...
Denna häst ska i sånna fall DELAS mellan mig och hon som nu har häst hos oss!!

Anna-Carin
Hoppas att du kan ta han på foder nu då. Det vore ju verkligen roligt. Lycka till.

Hoppas att ni kommer tycka om halvblodet!

Oavsett om man ska ha sällskapshäst eller inte så är ju "kemin" det viktiga när man får hem en ny häst!

För den lösningen låter ju perfekt!
Kan ni ju rida/köra ut tillsammans med någon gång ibland!

Annars är mitt råd att skaffa en borksork!

Det tror jag inte en sekund på. Det är ju bara att kolla i en hage vilka som tyr sig till varandra. Man har ju sett hästar klia manke+manke. Men mer sällan ser man dom klia manke-skenben..

Ok, det är din tro, jag skriver utifrån mina erfarenheter och när vi hade både fjordingar och shettisar så var det ofta dom parade ihop sig liten+stor, våran fjordvallack och vårat ena shettis-avelssto var dom bästa kompisar man kan tänka sig, trots att det skillde 45 cm på dom.

Äter inte så mycket?? Mina fjordingar glupskade i sig ganska rejlt... Men du kanske inte är med då Karin fodrar och har mindre koll på det?

:rofl: Ja men hur såg dom ut då?? Jag har tidigare haft totalt 22 EGNA hästar, däribland 4 fjordingar och 17 shettisar, så jag har nog gjort min del av fodringar :smirk:

Att påstå att en fjording eller en shettis kräver lika mycket mat som ett halvblod tyder bara på enorm okunskap. Båda raserna kommer från karja landskap där dom var tvugna att klara sig på lite mat och då anpassar dom sig till det, dom som krävde mer överlevde inte, men du kanske aldrig har varit på vestlandet och sett hur det ser ut?? Som sagt, visst finns det extremer imon alla raser, men dom flesta fjordingar och shettisar kräver inte lika mycket energi som andra raser.

1½ kg hö per 100 kg kroppsvikt är inte mycket mat... Säg då att en fjording ligger på 400 kg, då skulle h*n ha 6 kg hö/dag, det skulle jag säga var ganska normalt, lite om det är en hingst.

Liknande trådar

Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 456
Senast: Jenka
·
Katthälsa Detta är långt men hoppas att någon orkar läsa. Jag vill gärna ha lite goda råd av er kattälskare. Själv har jag haft många katter i...
Svar
2
· Visningar
2 375
Senast: lis
·
Hästvård Min häst har pga av trauma en mycket liten hov. Hon tappade hela tån pga en hornklyfta som växte ner. När hästen blev ohalt så började...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 462
Senast: Mitra
·
Körning Jag vill ha lite tips för att inte fastna i gamla spår.. Med 2 hästar på såå olika nivå i sin utbildning inom körningen så gäller det...
Svar
11
· Visningar
1 264
Senast: Vindelkusken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur