Behöver goda ide'er

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare trotters.inc
  • Startdatum Startdatum
T

trotters.inc

Unghingsten (3 år) sköter sig perfekt framför sulkyn. MEN, på sista tiden när han körts en stund börjar han halta. Nickar först med huvudet och därpå följer haltandet. Har varit på ATG och röntgat knäna. Han har fått kortison och tuppkam.... fast de såg inget så behandlingen och vilan har inte tjänat något till. Det jag reagerar på är att när han är lös i hagen kan han rasa i 30 minuter utan den minsta hälta. Mina ide'er just nu är: vargtänder (vet. kommer på onsdag), ömhet i ryggen vid belastning av sele/ sulky..... Någon som har fler/ bättre ide'er? Kiropraktorn kommer troligen senare i veckan.....

Sv: Behöver goda ide'er

trotters.inc skrev:
Unghingsten (3 år) sköter sig perfekt framför sulkyn. MEN, på sista tiden när han körts en stund börjar han halta. Nickar först med huvudet och därpå följer haltandet. Har varit på ATG och röntgat knäna. Han har fått kortison och tuppkam.... fast de såg inget så behandlingen och vilan har inte tjänat något till. Det jag reagerar på är att när han är lös i hagen kan han rasa i 30 minuter utan den minsta hälta. Mina ide'er just nu är: vargtänder (vet. kommer på onsdag), ömhet i ryggen vid belastning av sele/ sulky..... Någon som har fler/ bättre ide'er? Kiropraktorn kommer troligen senare i veckan.....

Intressant att höra vad kiropraktorn har att säga.... Låter som det skulle kunna sitta i manken?!

Jag tycker det verkar som att utrustningen inte sitter som den skall...kolla däckeln på selen....en del hästar har inte mankar som passar till selarna...det finns ju idag olika däcklar för olika mankar....( tack gode gud)

Skötte en 2 åring som travade perfekt uppför och på plant. Men haltade ngt i nerförsbacke/ hemmåt.
Han hade iaf hovbensspricka.
Varför behandla knäna om dom inte såg nåt? Reagerade han på böjprov då??
En annan häst visade enbart hälta (framknän) när hela benet böjdes. Kanske det är nåt sånt??

Har en 3årig kallblodstravare, honom vilade jag bort
en hälta i januari, för att sedan 6 veckor senare ha en halt
häst igen. Jag blev rek att spruta. Gick istället
till en ostiopat och han fick även vila några veckor
till. Han har på denna tiden grovnat i lite och är nu
piggare och mer framåt än förut. Det tog 2 behandlingar
innan det kändes helt ok men det är det värt. Det sitter i ryggen
på han + att det flyttar sig nacke,armbåge knä.
Rekomenderar starkt att prova det.

Vet. tog bort vargtänderna och hingsten funkar nu mycket bättre. Har ännu bara longerat, men rörelserna verkar bättre. Ska sela på i morgon och se om "nickningarna" kommer tillbaka. Kiropraktorn hittade inget att anmärka på. Hoppas nu bara på det bästa.......

Liknande trådar

Hästvård Hur mycket ska man stå ut med innan man ger upp om sin kuse? Hösten 2003 konstaterades det på klinik att min pålla hade hov- och...
Svar
19
· Visningar
1 937
Senast: Mitrolle
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 729
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10