Behöver gå upp i vikt!

N

Naike

Hej. Jag har ett shettis sto på 6 år som har under den senaste tiden tappat vikt. Jag har gjort, kolla masken och avmaskat henne. Vart till veterinären och raspat tänderna då hon hade munsår med skarptbett. Hon är dräktig och vi har vänjt av hennes föl från i sommras. Hon har ingen feber och är pigg o glad.

Nu kommer min fråga. Har någon nå bra tips att få upp henne i vikt igen. Hon vill inte riktigt äta hö men kraftfoder som kornkross,betfor och lucern kastar hon i sig. hon får även a-fil då hennes tarmflora var rubbad. Hon tuggar gärna morötter och äpplen. Men varför ratar hon hö? Jag vet inte riktigt vad jag ska göra och vänder mig för en andra åsikt.

Tacksam för all hjälp.

Sv: Behöver gå upp i vikt!

Testat hösilage istället för vanligt hö?

Vilken grovled är det på grässtråna i höet? Vissa hästar äter bara grova och vissa bara tunna.

Hennes tarmflora är kanske rubbat för att hon inte äter höet, en hästs magen ska ga konstans genomflöde av grovfoder...

Hur mycket lucern får hon då?
Äter hon inget annat strå så är det väl bara å ge fri tillgång på lucer och på med olja. Borde göra susen.

Hon kanske får i sig 2 kg hö om dygnet. Höt i sig är nå ganska varigerat. visa balar är tjockare strån än andra..

Lusern ger jag henne ca 1 kg morgon och 1 kg kväll..

va är de för olja ni tycker ja ska ge. Har linfrö olja i stallet.

Kan hon äta mer lucern så hade jag lagt till ordentligt med sånt. Eller prova med silage om du har möjlighet? Viktigt är det ju att hon får i sig grovfoder, särskilt eftersom hon haft problem med tarmfloran. Lucern är ju bra för magen och räknas som grovfoder :)

Okej men då ska ja nå prova att lägga på nåt kg morgon o kväll.. Hon hade sån diarre och vetten sa åt mig o ge a-fil och hon vart mycket bättre dagen efter. så nu gör hon små kluttar igen istället för koblajor..

Hon behöver nog både fibrer och proteiner för att få ordning på magen. Hur ser höet ut i kvaliteten? Är det dammigt alls? Jag hade nog åkt till någon granne och köpt lite annat grovfoder (hösilage, t.ex.) och testat. Tills hon börjar äta mer hö behöver hon mer lusern, som du ju redan ger.

Det kan vara så enkelt att fölet i magen trycker på magsäcken så att hon inte får plats med så mycket grovfoder. Därför är det extra viktigt att fodra på med lusern och kraftfoder i slutet på dräktigheten. När ska hon föla?

Hon kanske vill ha blött hö...min pålle blötlade höet själv och stod och slaskade o slurpade. En del gillar inte torrt...men sedan kan det ju bero på liten magsäck p.g.a föl också.

*KL*

Ska man inte passa sig lite med fodret och hålla koll efter fångtecken när en häst är dålig i magen så där?
Bara en liten fundering.....????

// M

hö som jag köper är av bra kvalite, har nå aldrig haft så bra hö som jag har iår! vi har en ko bonde som fodrar med ensilage men de är nå den enda jag vet som har annat än hö.. då vi bor i en liten ort. Då fölmagen försvann, så vart vi oroliga att hon kastat men vi kolla och fölet ligger väldigt långt ner. Man ser inte på henne att hon är dräktig.. hon har lixom inte svalt en "badbol" utan är helt rak på sidorna. Hon är beräknad att föla mitten av maj.

Jag fick Banhmint av vetten och tog en dos på 300. hon hade 750 epg men enligt laddet kan de visa lågt antal beroende på de kalla vädret.

Jag fick Banhmint av vetten och tog en dos på 300. hon hade 750 epg men enligt laddet kan de visa lågt antal beroende på de kalla vädret.

750 EPG är ganska mycket såhär års. Banminth håller borta äggen i 4v, så när det gått 4v, kör en dos till och ge lite mer än dubbelt mot måttskalans dosering så kommer du åt ev. bandmask också som kan vara svår att se på träckprov.

Då hon kommer från ett större stuteri med många hästar på lösdrift är hon van att gå ute och äta hö. Hos mig är dom 10 st på lösdrift och fri tillgång på hö. Hon har alltid stått vid höhäckarna o pillat i höt. sen så helt plötsligt så börja hon magra av o vi trodde att de var fölet som sög ur henne, att hon inte klara av att både ha föl vid sidan om o i magen. men de var tänderna som krångla. Så nu känns de så snopet att hon inte vill ha så mycket hö.. Hur mycket lusern tror ni hon behöver/klarar av att äta per dygn??

Okej de ska jag göra.. Jag fick extra "sprutor" Då vetten vill att jag skulle avmaska i vår. Men de sa aldrig att jag skulle avmaska igen efter 4 veckor. då de mena att de skulle ta allt nu.. ibland blir man inte klok..

Okej de ska jag göra.. Jag fick extra "sprutor" Då vetten vill att jag skulle avmaska i vår. Men de sa aldrig att jag skulle avmaska igen efter 4 veckor. då de mena att de skulle ta allt nu.. ibland blir man inte klok..

Läge att fråga mer eller byta veterinär i parasitfrågor. Banminth tar bara vuxna maskar i tarmen, dvs efter 4v är det lika mycket ägg som sprids igen. Tar man ett ivermektin-medel tar det 8v innan man behöver avmaska igen, och moxidektin tar det 12v, det tar alltså flest maskar på en avmaskning.

Liknande trådar

Hästvård Kompisens ena häst, 25 årigt sto (okänd ras men ngn kallblodig sak, mycket man och svans och kraftig), behöver gå upp i vikt. Ägaren...
Svar
6
· Visningar
2 803
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst