Behöver ett BRA balsam!!!

I

Idka

Min ena skogispojke har en otroligt tunn, ullig och yvig päls som gör att tovorna dyker upp titt som tätt och blir på någon dag stora och sätter sig direkt mot huden så man inte kommer in med kammen.
Idag var vi hos vet. för att raka bort några mellan frambenen, ville inte ens försöka med kammen för jag tycker så synd om honom :cry: .

Vi har hela tiden trott att det är någon slags babypäls som ska växa bort men börjar inse nu när han är över tre år att så är nog inte fallet... :angel:

Nu har vi tänkt skaffa oss ett bra leave-in-balsam och se om det kan hjälpa, men jag behöver TIPS på bra balsam som verkligen funkar bra!

Så... om ni har några råd... bring it on! :bow:

Sv: Behöver ett BRA balsam!!!

Japp använder mirakelkammen flitigt! Men jag lovar, de kan komma över natten, så var det idag. Men missar man en (vet. kände igen han flera gånger och missa ändå någon) så hinner den växa och sätta sig vid huden tills nästa dag.

Gör inpackning innan du badar! Använd ett återfuktande schampo, tex KW minkoljeschampo. Slarva inte med sköljningen, en smutsig päls tovar mer än en ren. Sedan ska Miracle coat ha ett bra spraybalsam, jag har använt Ring 5 Protein Conditioner (eller något liknande) också. Silkedroppar kan också ge resultat.

Generell "skogisvård" fungerar inte om det är en perserullig katt man fått..

Ok tack för tipsen!!! :bow: Vet du någon sida på internet som säljer dessa produkter?

Nu har ju jag en ras med en helt annan pälskvalitet än din, men "mitt" schampo, #1 All systems Super Cleaning & Conditioning funkar superbra på mina katters pälsar. Det gör pälsen "krispig" och varje hårstrå separeras. Eftersom det är schampo och balsam i ett så är det svårt att göra fel för det blir bra doserat. Hade du bott närmare hade du gärna fått låna och prova. :) Jag skulle iofs kunna posta en liten test-flaska om du vill? (haha, jag låter som en försäljare :o )

Jag använder dessutom alltid Bio Groom Super Cream inpackning innan jag schamponerar.

/Erica

Senast ändrad:

Tack för tipset!!!! :) Jag ska leta upp den, borde finnas i någon internetbutik?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 512
Senast: Pratsch
·
Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 690
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 117
Senast: Lobelia
·
Däggdjur Jag försöker borsta men hans päls är väldigt statisk nu så den tovar ihop varje gång jag borstar och jag har på senaste tiden gett upp...
Svar
14
· Visningar
3 267
Senast: Rizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama