Behöver en exteriörlektion!

Sv: Behöver en exteriörlektion!

njä, det du tänker på då är en "markerad manke" och nersänkningen framför manken kallas för "lansmärke".
(ska se om jag hittar nåt foto på det i mina gömmor)

Har jag rätt i att detta är ett lansmärke om än inte så väl markerat (hittade tyvärr ingen bild där det syntes bättre). Har sett mycket tydligare variant på temat, men har ingen bild på den hästen.
IMG_0429rezize.jpg

Andra egenheter hos den här hästen som ni ser får användas som exempel. Vad jag fått höra (men ingen proffessionell bedömning) är att "understället" är lite klent i förhållande till resten av kroppen samt att halsen är lite lågt ansatt.

Jäpp, ett lansmärke. Peronligen tycker jag inte det ser ut som att halsen är lågt ansatt, men svår foto att bedöma efter.

Andra egenheter hos den här hästen som ni ser får användas som exempel. Vad jag fått höra (men ingen proffessionell bedömning) är att "understället" är lite klent i förhållande till resten av kroppen samt att halsen är lite lågt ansatt.
Håller med om att benverket ser lite gracilt ut, åtminstone på det fotot.
Håller också med borsalino om att halsen, på det fotot, inte ser särskilt lågt ansatt ut...
Jäpp, ett lansmärke. Peronligen tycker jag inte det ser ut som att halsen är lågt ansatt, men svår foto att bedöma efter.

Hur bogbladet framträder är oväsentligt.
En djup bog är måttet ung från manken till bogspetsen.
En liggande, djup bog ger bra förutsättningar till en god front, förutsatt att halsen är väl ansatt.
Och då ger det i sin tur goda förutsättningar till bra frambensmekanik (gångarter).
En kort bog, kan sällan ge längden (på gångarter) som är önskvärd för de högre poängen.
Samma sak gäller för en brant bog. De får sällan de luftiga rörelser som en häst med en välliggande, djup bog.
MEN, nu gäller det ju olika för olika raser.
Ett kallblod med en 8a på traven, kan man inte jämföra med tex ett halvblods 8a.
Var på ardennerriks i somras och blev helt förälskad i det segrande stoet. Fick gåshud trots svår värme den dagen.
Men den passar ju oavsett bättre i arbete i skogen/åkern, än som tävlingshäst i dressyr.

mvh

Håller med om att benverket ser lite gracilt ut, åtminstone på det fotot.
Håller också med borsalino om att halsen, på det fotot, inte ser särskilt lågt ansatt ut...

Halsen har jag själv haft svårt att bedömma, och just det här kortet är som sagt var inte så bra (men det visade lansmärket bäst). Sen kan det ju ha varit lansmärket personen i fråga menade, vet inte hur duktig h*n var i sin bedömning.

Benverket har jag alltid tyckt varit gracilt, stoet är dryga 160 och kunde ha samma storlek i benskydd som araben på dryga 150...(med "normala" arab ben). Vet inte hur hon blivit så gracil, resten av hennes halvsyskon och deras avkommor är mycket rejälare. Men jag har ju inte sett pappa hennes. Hon kan ha fått både grovlek, gracilt underställ och färg från honom.

Kul tråd!

Så lansmärket är det alltså exteriört?
Jag har alltid trott att det *förlåt förlåt förlåt*
berodde på illa/fel-ridna hästar... :o

Jag tror det kan vara en kombination (men har kanske fel), av fallenhet för viss exteriör och ridning som inverkar...

Eftersom det är min egen häst på korten kan jag tillägga att jag fått ett antal kommentarer om hur fint musklad hon är (bla av en häst veterinär)... Jag tror att hon oftast jobbar i en juste form även om hon inte alltid kröker maximalt på nacken (men bakbens och ryggaktionen är ju viktigare).

Vad anser ni om en häst som är/blivit efter skoning tåtrång? Är det ett stort fel?

OM hästen inte varit tåtrång före skoning men är det efteråt, så är det nog fel på - inte hästen i alla fall... Men det kan bli, eftersom den plötsligt går med snedbelastning som lätt ger ledinflammationer....

Har tyvärr ingen uppställningsbild. Men man kan kanske se på ett ungefär. Han är idag 9 år och fick på 3-års testet:

Typ: Ädel, elegant, långlinjerad 9
HHB: Litet-sött huvud, väl ansatt hals, ngt omargerad manke, välformat kors 8
Extremiteter: Välbenad, blir sedan marktrång och lindrigt tåtrång 7

4069845.jpg

Ni får gärna tycka!

Senast ändrad:

*kl*
Någon som har bilder på exempelvis "brant bog, djupt liggande bog, sluttande bog, kort bog" osv och kan förklara skillnaden? (Typ rita lite linjer så jag som inte kan någonting om exteriör kan förstå:angel: ) "Något öppet ländparti", vad betyder det?
Sluttande kors hur ser det ut? Är det bra eller dåligt?

Här en häst med brant bog enl 3-års testet i övrigt var han harmonisk i kroppen och har väl ansatt hals, bra överlinje, välbenad.

IMG_0299.jpg

Bliden är lite missvisande då han inte står på plant underlag.

KL

"EXTERIEURBEURTEILUNG BEIM REITPFERD. A.Univ.Prof. Dr. Irene Sommerfeld-Stur. Klinisches Department für Tierzucht und Reproduktion ..."

Sök på ovan på google

- om man förstår tyska finns här med tysk grundlighet en redogörelse för idealhästen och också en ganska intressant bild på vinklar men man får nog ta fram en vinkelhake o själv beräkna vinklarna men jag har haft viss nytta av bilden som ligger längst bak i artikeln

Här en häst med brant bog enl 3-års testet i övrigt var han harmonisk i kroppen och har väl ansatt hals, bra överlinje, välbenad.

IMG_0299.jpg

Bliden är lite missvisande då han inte står på plant underlag.

Intressant!
Nu tror jag jag förstår vad en brant bog innebär!

Det hade varit kul om någon skulle vilja kommentera exteriören på mina ponnyer. Jag har inga ambitioner utan köpte dem för eget bruk och som sällskapsponnyer. Båda var dräktiga när jag köpte dem. Den svarta fölade för ca 2 månader på bilden, resultatet kommer efter henne och sist kommer ett högdräktigt sto som ska föla i samma månad som kortet är taget. Dåligt väder. Det är kul att få höra vad man har för något och något kan man ju alltid lära sig, om jag någon gång skulle vilja dels betäcka och dels köpa fler...
Sommaren08028.jpg

och en bättre bild på fölet när hon var 6½ vecka..
IMG_2023.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Hur lär man sig sånt här igentligen? Finns det kurser utan att man vill aspirera till domare?

Jag tycker man kan lära sig rätt bra på nätet. Bruksprovet för halvblod är ett rätt bra sätt, tycker jag, för där får man ju bra, uppställda bilder på hingstarna tillsammans med exteriörkritik, så att man kan se hur det ser ut med "brant bog" och "brant kors". Eller åk och titta på ett treårstest! Så mitt bästa råd är titta mycket på hästar, och lyssna mycket på bedömningar, så lär man sig.

Liknande trådar

Avel Kanske en konstig fråga och kanske fel forum, ursäkta isåfall! Men min häst har okänd stam och okänd uppfödare, så vad hon "egentligen...
Svar
9
· Visningar
2 128
Senast: Sporthorse
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
983
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 646
Senast: Jealle
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 050
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka