Behov under dräktigheten

Shaggy

Trådstartare
Jag har suttit nu på lunchen och lekt lite med hippocampus för att lite koll på kommande behov hos damen nu under dräktigheten. Problemet är att jag blev aningen fundersam.
Min lilla dam har ett högt proteinbehov. Får hon en normal kvot på 6 så rasar varenda muskel av henne (inte riktigt så illa men bra blir det inte) först när kvoten kommer upp över 7 håller hon sig fin. Frågan är om jag kan plussa på extrabehovet på hippocampus siffror eller om jag måste räkna procentuellt.
Exampel
Enligt hippocampus behöver stoet en kvot på 6,69 månad 8-9
Jag kan då räkna 6,69+1=7,69 eller
0,69/6=11,5% => 7*1,115=7,805
Skillnaden blir större senare i dräktigheten
Jag trodde faktiskt att ett dräktigt sto hade behov av en högre kvot än de säger i månad 11 anser de att den ska ligga på 7,34 vilket känns som en normal träningskvot för Novan (jag är nog miljöskadad ;)).

Nästa sak som gjorde mig lite fundersam är ännu senare i processen (1 år kvar till det) De påstår att behovet sjunker under digivandet så att det efter månad 3 blir ett mindre behov :confused: Jag har alltid hört att månad 4 stiger behovet eftersom det är då stoet ger som mest till fölet.
Hur mycket stämmer de siffror jag får fram via denna sida? Är det något att räkna på eller ska jag köra enligt "ös på så mycket proteiner det går"?
Jag kommer givetvis titta på henne men jag vill gärna ha koll på teorin i god tid.

Senast ändrad:
Sv: Behov under dräktigheten

Mina dräktiga shettisston går upp i en kvot mellan 10-12 efter månad 8

Jag ser att tråden hamnade på foder istället. Lite trist eftersom frågan är så extremt inriktad mot avel men okej.
Arabia
Du verkar fodra mer åt det hållet jag trott att det ska vara senare i dräktigheten även om du ligger ännu högre än jag trodde var normalt. Jag har alltid trott att kvoterna ligger runt 8,5-9 månad 8-9 för att sedan stiga till runt 10 de två sista månaderna.
Hoppas på att fler svarar så jag kan plocka ihop en egen lagom bra teori i god tid. Behöver jag nämna att detta är mitt första föl :D

Stoet ger som mest di månad 1-3. Vid månad 4 börjar ju många fölisar provsmaka annat. Det vore ju konstigt om ett sto skulle producera mindre de 3 första månaderna i fölets liv eller hur ;)

Nu handlar det ju inte bara om att fölungar smakar annat. De flesta föl äter annat än mammas mjölk betydligt tidigare än 4 månader. Nu är det dock så att fölungar inte kan smälta den maten när de är unga. Det handlar också om tillväxthastighet samt underhållsbehov av den redan existerande kroppen.

Nu svarade jag mest på att ett sto ger mest di månad 1-3 och inte i månad 4 som du skrev. För det var väl det du ville ha svar på ? Eller var det helt fel svar av mig eftersom du skrev som du gjorde ???

När jag läser ditt inlägg igen så var du inte ens hälften så spydig som jag tyckte igårkväll. Det du skrev går så tvärt emot vad jag hört hitills så det blev helt enkelt krock i huvudet. I alla trådar jag läst här inne har det präntats in att månad 4 stiger behovet. CK skickade ju dock en länk som säger samma sak som du så det vore intressant om någon som förespråkar den andra åsikten kunde svara också.

Spydig med blinkande smileys och ett helt neutralt inlägg :confused::confused: *suck*

ja ja, nog om det. I alla trådar jag läst är det inte så, tom i SLU:s bok kan läsas att störst behov är månad 1-3. Varför egentligen skulle behovet vara störst efter ett par månader om man tänker efter. Fölet måste ju ha mycket mat från början...inte sen när den är äldre och helt naturligt ska börja smaka annat ÄVEN om det nu inte ger sådär jättemycket..men det är ju en helt naturlig gång i hästvärlden. Stoet minskar sin produktion vid 4 månader...sedan sjunker det hela tiden även om fölet diar flera månader till, men det är aldrig lika mycket som i månad 1-3. visst, det finns mjölkkossor, små ponnyraser är ju tex kända för att kunna ge otroligt med di.

De påstår att behovet sjunker under digivandet så att det efter månad 3 blir ett mindre behov :confused: Jag har alltid hört att månad 4 stiger behovet eftersom det är då stoet ger som mest till fölet.

Kan det vara så att de menat att behovet av tillskottsfoder ökar efter 4 månader, eftersom det är då betets näring minskar, om fölet är fött i typ april?

Min erfarenhet säger mig att ett självständigt föl i en stor flock med många kompisar och fri tillgång på bra grovfoder och creepfeeding diar både mer sällan och mindre än en som måste dia för att den är hungrig, och heller inte har nåt annat att roa sig med.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag tycker att jag har rätt bra kläm på detta med foder och foderstater, men nu blev jag en smula förvirrad... Har ett sto som är i...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Antiqua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama