Behov till gammal ponny?

WaterLily

Trådstartare
Ni som har gamla hästar, vad räknar ni på för näringsbehov till era hästar? Finns det något särskilt att sikta på i MJ och smrp per dag? I det här fallet handlar det om en 28-årig c-ponny i underhull, men jag är osäker på hur mycket jag ska räkna på att han behöver. Han är ju för gammal för att passa in i tabeller för "normalhästar", men jag hittar inga tabeller för seniorhästar.

Min förra tråd blev raderad eftersom det hävdades att jag ville få en foderstat uträknad, trots att så inte är fallet (... :crazy: :grin:...), så nu får jag väl lov att poängtera - jag är intresserad av näringsbehov till seniorhästar och det är också frågeställningen i den här tråden.

Sv: Behov till gammal ponny?

Skit i tabellerna.
Räkna på vad han får och höj om det behövs.
Du kan räkna med ett större proteinbehov.
Tänk även på att tänderna blir sämre och grovt foder blir svårare att tugga.
// Linda

Mycket protein och se till att maten är lättuggad, olja kan också vara bra :)

Sista året räknade jag med ett behov som motsvarade hård träning trots att ponnyn bara gick i hagen. Det höll han sig hyggligt på i alla fall. Jag räknade med att ponnyn kunde tillgodogöra sig ungefär hälften av det hö han fick och fyllde upp näringsbehovet med kraftfoder (soja, vetekli och betfor). Det blev mycket mat kan jag säga...

Behov för 'högdräktig häst i hårdträning' ungefär och så lite till.. typ.. ;) Svårfött halvblodssto på 27 år som rids ca 5 dagar i veckan. Man får se till att mineraler och sådant täcks och så fodrar man på med energi och mycket protein så att de håller bra hull. Vi ger i huvudsak hö, lucern, potatisprotein, hippo grow alfa, betfor, vetekli och olja. Sedan lite annat jox också i form av tillskott och 'fjäskmat' (typ lite havre, melass o liknande som gör att den andra maten blir lite roligare) för att hon ska äta när hon inte har lust.

min gamling är ju rena ungdomen jämfört med era, med sina 24 år. :love:
Han håller hullet utmärkt på fri tillgång till ett bra grovfoder - det är skönt att inte behöva räkna...

Alltså, mitt bästa tips är att ge hästen så mycket som behövs för att den ska hålla hullet. Vill man räkna, så se till att behoven är täckta, utifrån den foderstat han faktiskt får.

Kan hålla med dig i det här fallet faktiskt. Foderstatsprogrammen ska skrika FÖR MYCKET MAT!!! när det gäller gamla hästar. Då brukar det bli lagom :) OT kan jag säga att min ponny höll hullet super fram till ca 28 års ålder, sedan blev det knepigare och knepigare och mer och mer foder krävdes(då hade han inte några tandproblem ska tilläggas), så, ja, 24 år är en ungdom i sammanhanget;).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka