Behov till fullblod?

glitter

Trådstartare
Funderar lite kring mitt fullblod.
Har haft honom i ett år nu och har fått fin överlinje och buk, men visar lite revben så kampen för lite mer vikt fortsätter.
Förra året gav bondens skörd 73gr/8,9MJ per kilo foder och med fri tillgång och trots försök till ökat energi-intag i kraftfodret så hamnade kvoten på ca 8 och hästen va inte direkt fin...

I år skördades allt senare pga skitvädret å värdet blev istället 38gr/5,9MJ. Ihop med kraften som han får nu blir kvoten istället ca 6,4 och jag får i honom 825gr SMRP och 127,9MJ, tror ni detta räcker i behov???
Fullblod, 170cm, fälttävlanshäst.

Tacksam för ideér/tankar!!

Sv: Behov till fullblod?

Är det mängden han hinner äta som är begränsande?
Huruvida det räcker beror ju helt på hur hårt han jobbas och hans normala energibehov. Stirra dig inte blind på kvoten - hans proteinbehov är tillgodosett och sen kan du rikta in dig på att skyfla i honom så mycket mer energi som behövs för att han ska hålla ett bra hull och orka med det arbete du vill att han ska utföra. Det gör absolut ingenting om kvoten blir lägre än 6, eftersom hans proteinbehov är tillgodosett.

ok, så du tycker proteinet bör räcka och jag kan fortsätta fokusera på att få i energi??
Kan inte MJ bli "för" högt?
Önskar ju som sagt viktökning även om han sakta ökar hela tiden...

det som händer om du ökar energin till mer än han behöver är just att hullet ökar
blir det alldeles för mycket så blir han fet - hur stor tror du risken är? ;)
(feta fullblod är rätt sällsynt, även om jag faktiskt haft ett själv...)

ja, jag tror att proteinet räcker.
Men om du inte ger olja för att få upp energin, så brukar ju lite protein följa med på köpet i de flesta andra foder.
Hästar med stora behov är nästan bara att skotta i så mycket mat de kan äta, är det bara "bra foder" så behöver man inte fundera så mycket.

Mitt fullblod behövde MYCKET mer än rekomenderade värden för att hålla sig i hull. Samtidigt så behövde han lättsmällt mat eftersom han var gammal och åt så mycket. Jag tror du borde klara dig på detta men om den ändå inte tar sig rekomenderar jag att lägga på ett högvärdigt kraftfoder iaf. Jag provade mycket olika men det som fungerade bäst var Spillers conditioning mix, vanlig eller senior.

Kanske "Equi Jewel" kan vara nåt som tillskott? Stabiliserat riskli, som har högt fettinnehåll och låg stärkelse. Ska vara skonsam energikälla. (har dock ej provat själv)
Jag har också ett fullblod som behöver hög kvot protein/MJ. Jag har prövat mig fram lite och sett att om kvoten ligger på ca 6,5 håller han muskelmassan fint. Du får väl helt enkelt pröva dig fram. Fördelen med fullblod är att de ändrar sig rätt snabbt både uppåt och neråt.

(kollat tänder och mask)?

Respons de flesta:

Tänder och mask under stenkoll, ska faktiskt till tandis idag!

Att jag fäster mig vid kvoten beror på just att han gick på ca 8,4 förra vintern och verkligen inte ökade, trots dubbelt så mycket SMRP/MJ än uträknat behov... Så nu hoppas jag att lägre kvot hjälper, va bara osäker på om det räcker med ca 850 SMRP eller om jag blir tvugnen till tillskott denna vintern istället!

Han äter det fina hösilaget (som jag analyserat) fritt i hagen, och får i sig minst 15-16kg (tar in ca 6-7kg till natten)
Samt hippo action, hestekraft speed och senaste två veckorna har jag lagt till D&H build up som jag hoppas mycket på...

Men då kör jag på och hopaps det visar ännu mer reslutat snart, ska nog ge lite olja i dec, eftersom han faller ur på våren om man inte ökar i dec...

Jag är också inne på detta problem för i år är det första gången jag fått hösilage som har 91gr smrp och 11 mj så enligt foder rådgivare ska det täcka hela behov med enbart grovfoder och mineraler till men på andra sidan är jag orolig om det är för hög kvot för min häst (eng.fullblod).

Jag är van att få kass värdena och alltid fodrat med extra kraft foder men i år vet jag inte hur jag ska göra, våga chansa och se om han klarar sig på enbart hösilage+mineraler.

Hur ska jag göra om det börjar gå dålig med hull?

Att jag fäster mig vid kvoten beror på just att han gick på ca 8,4 förra vintern och verkligen inte ökade, trots dubbelt så mycket SMRP/MJ än uträknat behov... Så nu hoppas jag att lägre kvot hjälper, va bara osäker på om det räcker med ca 850 SMRP eller om jag blir tvugnen till tillskott denna vintern istället!
det var det jag försökte antyda tidigare, att du inte ska stirra dig blind på kvoten. Kvot kan vara bra att hålla reda på för att veta hur bra grovfoder man har, men sen måste man vara lite flexibel.
det kan till och med vara så att det blir för mycket protein så att det går åt för mycket energi för att bryta ner proteinet. Håll nere kvoten och öka bara energitillförseln i stället.
Proteinbehovet ökar inte nödvändigtvis för att energibehovet är större.

Jag är också inne på detta problem för i år är det första gången jag fått hösilage som har 91gr smrp och 11 mj så enligt foder rådgivare ska det täcka hela behov med enbart grovfoder och mineraler till men på andra sidan är jag orolig om det är för hög kvot för min häst (eng.fullblod).

Jag är van att få kass värdena och alltid fodrat med extra kraft foder men i år vet jag inte hur jag ska göra, våga chansa och se om han klarar sig på enbart hösilage+mineraler.

Hur ska jag göra om det börjar gå dålig med hull?
Prova kan du alltid göra. Det gäller bara att du är på din vakt och börjar ge tillskottsfoder bums om du ser minsta lilla antydan till viktnedgång.

Jag har ett 3-årigt fullblod i min hage som "legat back" i hull under större delen av sin uppväxt, trots stora mängder av bra foder. Hon är nu äntligen ikapp, har förmodligen vuxit ganska färdigt och håller hullet jättebra på bara fri tillgång till "medelbra" hösilage... Men bara för att det funkar på henne betyder det inte att det funkar på alla.

Tack för ditt svar

Okej då får jag vara på vakt och kolla.

Men vad för typ av tillskott ska jag ge om det börjar gå snett? Då är det energifoder som jag ska satsa på i första hand även om MJ är hög i hö? Hästen är 17 år och är medel svårfödd

Energirikt foder ja.
Höet innehåller så mycket protein att du inte behöver fundera på tillskott med protein i.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! hur gör ni när ni räknar ut foderstaten räknar ni så att ni får en bra kvot lr följer ni hästens näringsbehov ?? Jag köpte min...
2
Svar
22
· Visningar
2 609
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar