Behov på travarungdommar?

Djurjouren

Trådstartare
Jag har blivit med 2 st 1,5 åriga travston som nu håller på att köras in.
Nån som vet vilket behov de har? De kommer att tränas hårt med tanke på tvåårstart.

Sv: Behov på travarungdommar?

Nån som vet vilket behov de har? De kommer att tränas hårt med tanke på tvåårstart.

Hur har du tänkt att starta hästar som inte är inkörda ännu inom 2 månader? Du behöver nog tänka om...det ser inte ut som det kan bli någon tvååringssäsong iaf?

Vänta tills de börjar träna ordentligt innan de fodras upp..Tänkte fel angående tidsaspekten dock då de har sin säsong nästa år..

Senast ändrad av en moderator:

Hehe, tänkte när jag läste först ainlägget att vad sjutton babblar du om men nu så såg jag :D
Och jag som var så glad att nån svarade

Delikat uppgift att ta på sig 2 st 1,5-åriga ston, utan den grundläggande kunskapen om utfodring och träning, var min första reaktion på din tråd.:confused: :crazy: Att utfodra en växande unghäst efter dess behov kräver både kunskaper och känsla. Störd mineralbalans är en av de viktigaste orsakerna till rubbningar i skelrttutvecklingen av unga hästar. Oftast handlar det om brist på fosfor beroende på att det fosfor som tillförs via fodret har låg smältbarhet. Brist på kalcium är mindre vanligt. Överskott på mineraler (vanligen kalcium eller zink) kan ge upphov till allvarliga rubbningar i skelettets utveckling. Rätt anpassad utfodring förutsätter att man exakt vet i vilka proportioner hästarna tillförs de näringsämnen som är väsentliga för tillväxten och hästens allmänna välbefinnande. Därför bör allt foder till växande unghästar vara analyserat eller innehållsdeklarerat.
Travhästar sätts i allmänhet i träning på hösten som ettåringar. Tillväxten pågår då fortfarande, och upphör först vid 36 månaders ålder - dvs som 3-åring. De flesta hästars grundträning påbörjas således medan de fortfarande växer och utveclkas. Det är iof riktigt, eftersom det växande skelettet genom träning skall anpassa sig för att klara framtida påfrestningar. Samtidigt kräver den tränande unghästens utfodring särskild hänsyn. Många gånger glömmer man bort detta, och ger standardiserad foderstat som är anpassad för färdigvuxna tävlingshästar.
Jag kan skriva hur mycket som helst i detta ämne, men det får räcka så. Mitt råd till dej är att du tar kontakt med någon seriös uppfödare eller foderrådgivare på t ex Krafft. Fick du inte med några anvisningar om vad och hur mycket hästarna hade utfodrats med???

Ditt svar är så dumt så jag nästan inte orkar besvara det................

Frågar gör man för att få ta del av andras åsikter, inte för att man är komplett dum i huvudet...........

Just kombinationen växande häst och tvårsstart var jag mkt nyfiken på vad andra räknar på.

Man vill liksom åt det optimala. Det optimala för mig är inte bara det som står i boken utan det som funkar i verkliga livet.

ditt råd om att ta kontakt med Krafft var lysande......Har du prövat deras foderstater?

Såja. Spy gärna galla över mitt svar. Det bjuder jag gärna på. Du frågar om råd och jag tar mej tid att skriva ett relativt långt inlägg. Varför inte bara strunta i det? Nej då. Du måste ju nästan idiotförklara mej i forumet. Förlåt så dj...a mycket då. Men din frågeställning gav intrycket att du inte hade en aning om hästarna skulle äta potatismos eller hö. Ursäkta att jag la mej i. Jag har bara relativt lång erfarenhet (ca 35 år) och är själv uppfödare. Bland annat. Resten kan du få gissa. Om du läser en gång till så kanske du förstår att vad jag menar är att det inte finns någon färdig mall att gå efter utan det handlar mycket om erfarenhet och kunskap när det gäller utfodring i allmänhet och utfodring av unghästar i synnerhet.

Och varför tror du att jag skrev frågan? Färdig mall kan jag liksom du hitta i en bok liksom.....

Kraffts foder-rådgivare är inte några som jag skulle vilja använda.
Det fungerar inte för mig, så det är säkert flera som det inte fungerar för.
Åsebro har jag däremot sett många som har fått en god hjälp av.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30