Behov fullblod

Alexandra_W

Trådstartare
Hämtade ju hem nya pållan idag. Fullblod, född 03, och något så utrotningshotat som ett LÄTTFÖTT fullblod. Är i utmärkt ridhästhull och utmärkt muskling just nu. INTE varit i full träning utan gått i walker, hage och skogsturer.

Har innan fått:

7 - 8 kg hösilage (analys okänd, analysen inte kommit *sucka*)
2,4 kg havre
1,2 kg Hestekraft
½ l blöt betfor
och mineral, vitlök och B-jäst då.

Nu är frågan vad jag ska prova lägga damen på för MJ?

Född 03 som sagt, lättfödd för att vara fullblod, 157 cm hög, inte den här 'spensliga' typen av fbl, men ändå en nätt dam.

Sv: Behov fullblod

Jag tror du kan söka på "MJ" och fullblod" och få ett gäng träffar, det har varit flera trådar om hur mycket våra fullblod står på.

Min som jag betraktar som lättfödd brukar ligga strax under 100 och det verkar vara det vanliga, de mer svårfödda på cirka 120.

7-8 kg hösilage?
Jag ger min mellan 12-15 kg hösilage om dan, och han äter upp varenda strå! (svårtfödd vbl iof...)

Försök räkna ihop vad hon fick innan på en höft. Kan tänka mig att det var ca 100MJ. Sen får du justera efter vad som händer med henne.
// Linda

Håller med om att fullblod brukar ligga nånstans rund 100 MJ, men kanske en lite högre kvot.

Minnie har jag lagt på 98 MJ och en kvot på 6,6 för tillfället och det verkar fungera bra.

Min är en stor herre på 1,70, också lättfödd som du vet sen tidigare. Han står på kvot strax över 9. Om hon är lättfödd och du får en analys som är bra så är det ju bara att utgå från grovfoder som grund och snarare isåfall ta ner kraftfodret. Jag tycker hon får ganska mycket kraft för att vara lättfödd med den ridning du beskriver.

Hestekraft om du vill ge det har en maxgiva på 2kg så det är det krut i det säljer ju de i österby
Inte så dyrt heller
Mycket stråfoder är aldrig fel han jag jobbade åt de fick i stort sett fri tillgång på hö +ensilage oavsett arbetsmängd han hade ju heller aldrig problem med vävning o dylikt

*KL*

Tack för svar!

Då är jag inte så fel ute som jag tänkt att prova lägga henne på 90 och se vad som händer. Jag har en kvot på 9,5 på hösilaget, så ingen fara med kvoten inte. (Lägger iofs aldrig mina hästar under 7, men..). Däremot kommer hon inte än iaf kunna 'stå sig' på bara hösilage, hon äter rätt krattigt än. Men det kommer säkert, enligt förre ägaren äter hon 'så mycket som hon får', men det är ju massor att titta på nu ju, hon är alldeles fascinerad av alla saker som finns på landet. Så har inte riktigt 'tid' att äta ute, och går hellre och 'plockar' tistlar och grässtrån, fnattar runt och pyser i ren glädje över att ha stor hage & lekkompis eller står och glor på får/posten/traktorer/stallkatten/etc etc än att äta.

Men hon har ju bara varit här några dagar. Hade iaf ätit upp sina 3 kg natthösilage inatt (mellan 12 och 07, hon fick ju besök av jourvet och fick inte äta förrän sederingen gått ur, så gav tilllbaka hennes mat vid midnatt), plus kraftfodret som hon åt upp direkt. Åt kanske ½ kg hösilage till frukost imorse. Gick in och fick käk strax innan nio idag, men hade ätit kanske 1/4 av kraftfodret och ½ kg av hösilaget vid elva. Men med tanke på hur hysteriskt de fnattat i hagen timme efter timme idag så tror jag hon är helt slut och behöver vila lite innan hon äter :angel:

Jag har inte tänkt fortsätta med hestekrafft om jag inte behöver, jag skulle vilja ha henne på Krafft Rehab och lite havre jag. Men än så länge får hon havre, lite lucern och betfor. Lucernet för att öka mängden strå, havren för det är det hon är van med, samma sak med betforn.

Hon har ju råd att tappa en del (trind madame), samtidigt gör hon av med mer energi nu än tidigare, fullt ös medvetslös i hagen, kallstall osv. Så får ju inte bli för mycket hon tappar.

Men då provar jag lägga henne på 90 då, och så fasar jag ut kraftfodret i takt med att hon äter mer strå, så får vi se var det landar (dvs hur mkt kraftfoder som behövs för att täcka upp till 90).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka