Sv: Behov fullblod
*KL*
Tack för svar!
Då är jag inte så fel ute som jag tänkt att prova lägga henne på 90 och se vad som händer. Jag har en kvot på 9,5 på hösilaget, så ingen fara med kvoten inte. (Lägger iofs aldrig mina hästar under 7, men..). Däremot kommer hon inte än iaf kunna 'stå sig' på bara hösilage, hon äter rätt krattigt än. Men det kommer säkert, enligt förre ägaren äter hon 'så mycket som hon får', men det är ju massor att titta på nu ju, hon är alldeles fascinerad av alla saker som finns på landet. Så har inte riktigt 'tid' att äta ute, och går hellre och 'plockar' tistlar och grässtrån, fnattar runt och pyser i ren glädje över att ha stor hage & lekkompis eller står och glor på får/posten/traktorer/stallkatten/etc etc än att äta.
Men hon har ju bara varit här några dagar. Hade iaf ätit upp sina 3 kg natthösilage inatt (mellan 12 och 07, hon fick ju besök av jourvet och fick inte äta förrän sederingen gått ur, så gav tilllbaka hennes mat vid midnatt), plus kraftfodret som hon åt upp direkt. Åt kanske ½ kg hösilage till frukost imorse. Gick in och fick käk strax innan nio idag, men hade ätit kanske 1/4 av kraftfodret och ½ kg av hösilaget vid elva. Men med tanke på hur hysteriskt de fnattat i hagen timme efter timme idag så tror jag hon är helt slut och behöver vila lite innan hon äter
Jag har inte tänkt fortsätta med hestekrafft om jag inte behöver, jag skulle vilja ha henne på Krafft Rehab och lite havre jag. Men än så länge får hon havre, lite lucern och betfor. Lucernet för att öka mängden strå, havren för det är det hon är van med, samma sak med betforn.
Hon har ju råd att tappa en del (trind madame), samtidigt gör hon av med mer energi nu än tidigare, fullt ös medvetslös i hagen, kallstall osv. Så får ju inte bli för mycket hon tappar.
Men då provar jag lägga henne på 90 då, och så fasar jag ut kraftfodret i takt med att hon äter mer strå, så får vi se var det landar (dvs hur mkt kraftfoder som behövs för att täcka upp till 90).