Behov för dräktigt sto

J

javill

Jag har ett dräktigt islandssto och jag undrar hur jag ska räkna ut hennes behov. Jag väntar på att anlysen ska komma *hänger vid brevlådan*.

Hittills har hon fått fri tillgång på hösilage som antagligen har bra värden (vet så fort analysen dyker upp). Sen får hon lite havre och fibergi låg, mest för att jag ska kunna öka upp kraften när det börjar bli dags.

Hon väger normalt (utan föl) ca 385 kg (uppskattat), är nu fin i hullet och hon ska föla i månadsskiftet mars/april.
Frågan är alltså hur mycket protein och MJ behöver hon den närmsta tiden, så jag vet hur jag ska räkna när väl analysen kommer (vågade inte skicka den innan jul när jag fått ihop från tillräckligt många balar, med tanke på alla helger och nu kommer den aldrig :crazy:).

Hennes arbete består i att hon skrittas mellan 30 min och en timme varannan dag.
 
Dräktig 8-9 månaden 54 Mj 395 smrp 28 ca och 21 p.
Dräktig 10 månaden 58 Mj 450 smrp 29 ca 22 p.
Dräktig 11 månaden 61 Mj 478 smrp 30 ca 23 p.
 
Nu är värdena beräknade på pålla som faktiskt inte var fet ens in i det sista, men det kan bero på olika orsaker som vi inte tar upp nu. Så kanske måste du modifiera dessa något, du märker säkert själv om det behövs.
 
Tack snälla Boj! Nu har jag lite siffror att räkna på. Analysen kom inte igår heller. :( Hoppas den inte kommit bort på posten.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 133
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 008
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Har fått analysen på årets hösilage och det är väldigt lite protein. Har räknat foderstat mha gratisprogram som säger att jag förvisso...
Svar
19
· Visningar
1 940
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Avel Jag har fått hem mitt sto efter två år hos sin fodervärd då alla hästar hos fodervärden omhändertagits av länsstyrelsen på grund av...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 945
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp