Behov åt starthäst

S

stallplattser

JAg tycker det är väldigt svårt att veta vart jag ska lägga min starthäst på för MJ nivå.

JAg ger min nu lite över 100 MJ. Jag börjar tror att det är för lite för hon tappar orken i loppen. (eller så är det min träning/hennes bristande intresse.)

Hur många MJ stoppar ni i era startande travhästar?

Hon är stor ca 168 hög men väldigt lätt och nätt i kroppen.

Sv: Behov åt starthäst

Det låter som att det är lite till en så pass stor häst!

Titta också över fördelningen av snabb och långsam energi i foderstaten!

Min (tränar för start med intervallträning 3 dagar i veckan) får 137 MJ och är fin på det.

tkr det låter lite med tanke på att mitt fullblod (ridhäst) ligger runt 145 MJ för att hålla sig i hull bara och rids varierat 6 dagar i veckan...

HUr borde denna fördelning vara?

JAg har faktist svårt att få i henne mer än vad hon äter nu.

Hon får betfor, havre och ett fullfoder. Olja har jag nyss börjat med då hon ratade det ett tag. Men nu tor jag att det går bra igen!

Se även över om hon får i sig tillräckligt med elektrolyter = salter.
Det kan också göra att "bensinen tar slut".
// Linda

Japp då har vi ett stort problem här.... hon käkar knappt något salt själv. Har provat olika varianter. Vanlig saltsten saltsten med mineraler i, banansmak och himalisalt som jag dock tcker att hon slickar mer på. Totalt får honi sig underhållet tror jag. Inget mer.
Och jag får inte i henne något i foderet hur jag än gör.

Tipps?

Får hon vatten i hink kan du ju testa att lösa upp lite salt i vattnet. Viktigt är då att bara ta väldigt lite till en början så att hon vänjer sig långsamt.

HUr borde denna fördelning vara?
Det finns väl ingen exakt rekommendation på det, men jag har för mig att man rekommenderar minst 10-12% av energin från fett till tävlingshästar!
Jag tänkte mer att du kunde laborera åt olika håll med fördelningen och se om det ger någon skillnad på din häst!

JAg har faktist svårt att få i henne mer än vad hon äter nu.
Då är det jättebra om du får i henne olja! 3 dl är ungefär lika mycket energi som 1 kg havre och dessutom energi i skonsammare form. Det tar dock ganska lång tid för hästen att vänja sig vid olja.

Hon får betfor, havre och ett fullfoder. Olja har jag nyss börjat med då hon ratade det ett tag. Men nu tror jag att det går bra igen!

Saltvatten är det bästa för att ersätta förluster. Men man måste börja med svag lösning.
Även i fodret så kan man börja med att tillsätta ett par korn salt för att sakta höja.

Det blir lätt en ond cirkel av att hästen inte får i sig salt o då dricker den inte tillräckligt. När den inte dricker tillräckligt så känner den inte sitt saltbehov. Då får den inte i sig salt... osv....

Jag har inga bra tips annat än börja med mycket små mängder som du smyger i maten. Sen ökar du sakta.

// Linda

INsåg nu att jag skrivit lite fel. Har provat med lite salt i en banan då hon älskar det. alltså inte provat saltsten med banansmak.

HUr mycket salt/dag borde hon få i sig totalt?

HUr räknar jag ut hur pass mycket fett hon får i sig genom sitt grovfoder? Havre och olja hur många procent fett innehåller det?

JAg vet att olja innehåller mycket bra energi men problemet är då att få i henne det. Jag har som sakt börjat igen och är väl uppe i 0,5 dl ppdelat på två mål. HUr mycket vågar jag öka?
Ett annat problem som oxå uppstår är kvoten säkerlgen blir för låg om jag enbart tillsätter energirika fodermedel.
Men det få rbli ett annat problem. NU blir det ju gräs snanart i hagarna!

Ojdå, 100 MJ till en så stor häst, i tävling dessutom, ÄR lite! Mina arabgaloppörer låg på minst 100 MJ. Med en vikt på omkring 400 kg och mankhöjd varierande mellan 147 cm - 155 cm. Fodra på och jag tror du märker att hon kommer orka mer =)

INsåg nu att jag skrivit lite fel. Har provat med lite salt i en banan då hon älskar det. alltså inte provat saltsten med banansmak.

HUr mycket salt/dag borde hon få i sig totalt?

HUr räknar jag ut hur pass mycket fett hon får i sig genom sitt grovfoder? Havre och olja hur många procent fett innehåller det?

JAg vet att olja innehåller mycket bra energi men problemet är då att få i henne det. Jag har som sakt börjat igen och är väl uppe i 0,5 dl ppdelat på två mål. HUr mycket vågar jag öka?
Ett annat problem som oxå uppstår är kvoten säkerlgen blir för låg om jag enbart tillsätter energirika fodermedel.
Men det få rbli ett annat problem. NU blir det ju gräs snanart i hagarna!

Lås dig inte vid kvoten!

Om din häst har normalt behov av smb rp, tex 600 gram, så låt det vara så oavsett hur mycket energi din häst behöver. Om din häst behöver mer energi så är det troligtvis inte så att den behöver mer protein för det, energibehovet skiljer mycket mer mellan olika hästar än vad proteinbehovet gör. Du får glömma det svenska kvottänkande i det här fallet.
Olja består av rent fett dvs 100%.
Vanlig havre 5-7% fett, Matilda ytterligare några procentenheter.

Tycker som övriga att det låter lite.
Har själv en varmlodsvalack på 167 går numera som ridhäst ca 5 ggr/v han kräver minst 130 och en kvot på 7,5-8 för att hålla sig fin i hull och ork till hoppträning.
Han är inget matvrak men med bra hö, soja, lusern och olja blandat med betfor och havre för smakens skull så går allt i. fodras även 4-5ggr/dygn...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 401
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 822
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 609
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
1 074
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka