Behöver hjälp - ensilage med högt protein

Jodå, men du bygger ju inte fram Briar-muskler förstås. En bukig häst med taskig rygg som får proteinrikt grovfoder och har NÅGON möjlighet att röra sig bygger upp en väldigt trevlig kropp på förvånansvärt kort tid. Promise! Och man arbetar kanske hästen litegrann? Men, kör muskelträning med låg proteinkvot om du gillar det bättre, låt inte mig hindra!
 
Vad det gäller fodret är jag och du nog överens. Jag har aldrig påstått att man ska fodra med ett proteinfattigt foder.
Men vi har nog lite olika åsikt om vad muskler är förnågot.
Ett exempel: Du har en vältränad häst med bra med muskler i gått hull, ställer du av den ett halvår med fri tillgång på ett protenrikt hö ,så har du en häst som troligen är i gått hull. Men kan man säga att den är välmusklad?
Mina erfarenheter är att den tappar en hel del muskelmassa.
Så det jag vill säga, är att kan man inte bibehålla muskler med proteinrikt foder och utan arbete, kan man knappast bygga nya muskler med enbart foder.
Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Det beror väl på hagen och hästen? Står den still i en liten grushage så lär den tappa muskelmassa. Har den en stor kuperad hage och kompisar så rör den sig och behåller muskelmassan till största delen.
 
Nu har det gått ett tag sedan jah haft denna foderstat och han har inte blivit bättre i magen, eller jo det har han men den är ostabil. Ena dagen bra, ibland dålig. Och så då äntligen har stallägaren förstått att det börjar bli farligt för min häst att enbart stå på ensilage som grovfoder och har nu beställt halm. I samma veva beställde han också kornkross så jag tänkte byta ut fibergi och havre mot den.
Har ni några bra lösningar på hur den foder staten ska se ut.

Han har idag

11kg ensilage - blir 9kg + halm så fort halmen kommer.
3kg fibergi låg
1dl vetekli
1,5kg havre
0,5kg betfor
samt magmedicin som påminner om bryggjäst- ska bara vara en koncentrerat version, 1 matsked.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: mackan
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 565
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 763
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har köpt småbalshösilage att ha under övergångsperioderna när det är för varmt för oss att öppna storbalarna. Tänkte köpa på mig lite...
Svar
7
· Visningar
945
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp