Behöver hjälp - ensilage med högt protein

P

puckis

Hej
Har äntligen fått analysen av ensilaget efter mcket tjat på bonden. Det visade sig att det fanns gott om protein i det, lite väl gott. Jag har alltså utfodrat min häst helt fel eftersom jag haft krafft grov. Kan knappt sova på nätterna nu, stackars häst. Eftersom jag är helkass på detta och ger min häst fel mat så skulle jag behöva lite hjälp med foderstatet.

Hästen är ett magert fullblod, vikt 460 kg med 25% tillägg. Han är ganska omusklad just nu och jag vill få upp honom i vikt och muskler.
jag hade tänkt kombinera ensilaget med fibergi låg men skulle också vilja klämma in så mycket betfor och havre som möjligt innan man lägger till fibergi eftersom det ingår i stallhyran och inte fibergin. Jag är lite väl fattig just nu så att lägga extra pengar på foder känns inte så speciellt bra. Har även vetekli att tillgå.

Ensilageanalys..

ts 59%
smält.protein 44g/kg
energi 5,8 MJ/kg
ca 3.0g/kg
fosfor P 1.5 g/kg
Mg 0,8 g/kg
kalium k 13.4 g/kg

råprotein 113g/kg
smält protein 75 g/kg
enerig 9.8 MJ / kg


Tack på förhand!!
 
Om det är per kg foder har du verkligen tur! Det vore bra om du har tillgång till halm...

Du kan ge
9 kg ensilage
2 kg halm
0,25 kg havre
100 g betfor med
1 dl olja
100 g miner vit

Detta ger:
Mj 65
smp.rp 422
Smb/mj 6,5
ca/p 1,54
 
Skriv ned nuvarande foderstat.

Om överskottet på protein kommer från grovfodret behöver du inte bekymra dig. Men du har rätt i att Grooven är onödig.

mvh Jessica
 
Är det sant?!!! :bow: Då behöver jag ju inte köpa något extra foder.
Vi har pratat om att ta in halm eftersom det är fler i stallet som kommer få dessa problem.
Jag gick precis i ren panik och köpte fibergi låg. Hur mycket kan jag ge av det, innan jag köpt halm?
 
Jag har egentligen ingen "nuvarande" foderstat. Har precis bytt stall och då hade vi bara oanalyserat ensilage att tillgå tillsammans med krafft groov. Efter stallbytet blev han jättedålig i magen och det bara rann ur honom samt att han tunnat ur jättemycket. Jag trodde det berodde på att han inte tålde ensilaget men förstår nu att det berodde ju på proteinöverskott.
Har i ren panik då köpt fibergi låg för att byta ut krafften.
står på 11 kg ensilage och 3kg fibergi ( tidigare 3kg krafft groov) samt 0,2kg betfor.

Snacka om att allt bara är fel... :(
 
Jag tycker att du har lyckats himla bra med de foderstat du har nu. :)

Forsätt du på den, jag tycker inte du behöver någon halm om magen stabiliserar sig. Prova MagTarm, det kanske kan hjälpa.

11 kg hösilage
3 kg fibergi låg
200 gr betfor

MJ 96
Smrp/MJ 7,13
Ca/P 1,84
Ca/Mg 2,93

Om du vill kan du byta ut 1 kg fibergi mot 2 kg silage, men då måste du ge 1 dosmått fosforbalans.

Vill du ge mer mat så kan du bara öka silaget.

mvh Jessica
 
varför inte satsa på en foderstat med bara hösilage, havre och betfor och lite fibergi eftersom du köpt det!
Mycket bättre att utnyttja dom fodermedel som ingår i hyran!
Orkar inte räkna men
11 kg hösilage, 1,5 kg havre och 0,35 kg betfor + lite fibergi borde ju funka bra...ev lite mineraler och vitaminer!
Jag tycker att du bör ligga på en ganska högt med energin eftersom han va mager. Minst 80 Mj!
 
Ja, det stämmer att du kan byta ut fibergin mot havre i motsvarande mängd, men då måste du lägga till mineraler, ex 50 gr miner blå.

Det ger:

MJ 95
Smrp/MJ 7,57
Ca/P 1,57
Ca/Mg 2,93

Men jag tycker det är mycket kraftfoder. Jag tycker det är bättre att ge mer grovfoder och dra ned på kraftfodret.

mvh Jessica
 
Om du vill ha en foderstat med det som ingår i din stallhyra kan du ge följande:

12kg hösilage
2,5kg havre
0,2kg betfor
1 mått fosforbalans

Det ger
96 MJ
Smbrp/MJ: 7,8
Ca/P: 1,37
Ca/Mg:3,21 (inte helt ok, jag saknar värdena för magnesium i mitt program på jobbet, Jessica kan säkert kolla om det blir rätt.)

/Lina
 
Tack alla snälla för hjälpen med foderstat. Känns skönt att jag inte var helt ute och cyklade när jag nu gar 11kg hösilage, 3kg fibergi låg och 200g betfor.

Vad händer om jag skulle ge

11kg hösilage
1kg havre
2kg fibergi låg
0,2kg betfor
1dl vetekli ( har precis köpt en hel säck och vill gärna använda slut den även fast det är mycket protein)
 
Med fri tillgång på det hösilaget kan du glädja dig åt ett välmusklat fullblod i bra hull om en månad, utan vare sig fibergi eller annat.
 
Visst vore det fanatiskt med fri tillgång men vi har max-mängd i stallet på 11kg så mer än så kan det inte bli.
 
Tack jättesnälla du. Då provar jag med det och hoppas han börjar gå upp i vikt igen. :bow:
 
Kom på en sak. Gjorde en snabb kolla av den foderstaten medan jag var hemma på lunchen men jag misstänker att jag glömde plocka bort de mineralerna jag hade inlagt i min egen foderstat. Så jag är inte säker på att mineraler och vitaminer stämmer, mne jag kan återkomma om det efter 5. Men annars stämmer den bra!
 
Inte f n kan man få en häst välmusklad utan arbete.
Fodret är en förutsättning för att kunna bygga muskler, men inte kommer musklerna utan arbete.
Det står redan i arméns ridinstruktion 1930. att muskler som bara är komna från foder är fulla med insprängt fett och kommer därför icke hålla för arbete.

Allt är inte guld som glimmar :rofl:
 
Nu har jag kollat med mineraler och det ska inte bhöva snåt extra. Tyvärr kommer jag inte in på fibergis sida och kan kolla vad den innehåller men om jag jämför med andra färdigfoder så räcker det. Men kolla på din säck att den inte innehåller mindre än 0,25% magnesium för isåfall måste du ge extra av magnesiumet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: mackan
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 565
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 763
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har köpt småbalshösilage att ha under övergångsperioderna när det är för varmt för oss att öppna storbalarna. Tänkte köpa på mig lite...
Svar
7
· Visningar
945
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp