Behöver gå upp i vikt

Rumpnissen

Trådstartare
Hur skulle ni göra om hästen har en uträknad foderstat som bör passa, men hästen har börjat gå ner i vikt.

När min häst vilade fick hon 15 kg hösilage och lite betfor. Det var hon lite små rund på.
Under igångsättningen fick hon 15 kg hösilage, 0,5 kg betfor och 0,5 havre. Efter hand började jag rida mer och utökade då kraftfodret till 0,8 kg betfor och 1,5 kg havre. Hästen har dock börjat tunna av lite grann och jag funderar kring hur jag ska reglera foderstaten. Jag anser att hon går i lätt arbete, hon rids ca 5 dagar i veckan. Ca 3 pass i veckan är "hårda" pass där hon verkligen får ta i och jobba. Övriga pass är återhämtningspass och jogging. Hon tränas på LA nivå (dressyr och kaninhoppnings nivå i hoppning...) så hon är ju inte i någon hårdträning...

Hösilaget har värdena (per kilo foder);
TS 50%
33 g smb rp
4,9 MJ
2,3 Ca
1 P
1,2 Mg
5,6 K

Det är tyvärr inte möjligt att ge mer hösilage. Jag funderar på lucern, det har fungerat förut när hon har behövt gå upp i vikt men har redan ett överskott på ca 100 g smb rp (om jag minns rätt) från grovfodret. Olja har jag också övervägt men funderar kring vilka mängder som behövs för att göra skillnad.

Hur skulle ni göra?
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver gå upp i vikt

Det låter som ett typiskt exempel på en häst som inte exakt följer tabellvärdena, bra att du utvärderar och ser att det inte stämmer.

Det gör förvisso inget om du får proteinöverskott eftersom det kommer från hösilage och ev. lusern. Annars kan du alltid öka på betforgivan ordentligt, det ger bra fibrer till magen att jobba med och lite extra energi också. Det går ju att öka havren en aning också om det verkar behövas.
 
Sv: Behöver gå upp i vikt

Går hästen ner i vikt så får den för lite mat.

Jag skulle nog lagt till lusern precis som du funderar på.
 
Sv: Behöver gå upp i vikt

Lusern säger jag som alla andra. Sen funderade du på Olja, börja på 1 dl/ dagen i 14 dagar så magen får vänja sig sen kan du öka till 2-3 dl/ dagen 3 dl olja ger samma energi som 1 kg havre. Olja är bra att ge året om för pälsen, tarmarna mm.
 
Sv: Behöver gå upp i vikt

Tack för era svar.

Känns bra att höra att lucern låter klokt. Betfor skulle gå att öka men hon tycker inte om det och står mest och klabbar med máten om det blir för mycket betför. Havren vill jag helst inte heller öka eftersom energin räcker och blir över (Det är svårt att avgöra om hon blir havre-pigg eller om det är något annat men tycker det är onödigt att fodra på med havre om det går att lösa på annat sätt).

Killerqueen: Att hästen får får för lite mat har jag ju konstaterat. Men känns bra att fler än jag tycker lucern låter bra.


Kan även tillägga att det är ett helklippt halvblod som väger ca 500 kg. Går ute ca 13 timmar per dygn. Om någon undrar ;). När jag funderat så är det ju inte konstigt att hon behöver mer mat än "medelhästen" med tanke på helklippningen och utevistelsen.
 
Sv: Behöver gå upp i vikt

Ett tips är att prova låna lite lucern av någon och prova om det går ner innan du handlar hem en massa. Är den kinkig med betforn tycker den kanske inte så mkt om uppblött mat? Smaken på lucern är lite besk, så alla hästar tycker inte om den. Lusernhack kan gå ner lättare, men då får man ge välidgt stora mängder.

Annars kan du ju lägga till lite korn och/eller olja.
 
Sv: Behöver gå upp i vikt

skulle lägga till lusern, hellre mkt lusern och mindre havre. mina äter nästan bara lusern och betfor (och hö då såklart), min stora får knapt 1 kg havrefri müsli när han tränas som mest. dom är kanonfina i kroppen och är pigga men inte nippriga.

om den är kräsen så finns det flera olika sorter lusern och dom har olika smak.
 
Sv: Behöver gå upp i vikt

Förut har hon fått lucernhack, det har hon tyckt väldigt bra om så det lutar åt det igen. Det här med blöt mat är helt enkelt inte hennes grej ;).
 
Sv: Behöver gå upp i vikt

Tack för era svar.

Kan även tillägga att det är ett helklippt halvblod som väger ca 500 kg. Går ute ca 13 timmar per dygn. Om någon undrar ;). När jag funderat så är det ju inte konstigt att hon behöver mer mat än "medelhästen" med tanke på helklippningen och utevistelsen.

Nja det finns ju en orsak till - ensilaget har en tshalt på 50% så 15 kg blir inte så mycket. 1,5 kg Ts/100 kg häst till 500 kg häst är ju minst 7,5 kg Ts vilket är precis det du ger. Då ska - teoretiskt - underhållsbehovet vara täckt. Sedan har du arbete till det. Nu säger du att du inte kan öka ensilaget - varför berättar du inte. Annars hade jag sagt mer grovfoder/ensilage men nu håller jag med dem som säger lusern då du inte kunde öka vanliga grovfodret.
 
Sv: Behöver gå upp i vikt

Jag skulle också kolla upp parasitstatusen. Nu börjar bandmasken göra sig synlig på vissa hästar genom vikttapp.
 
Sv: Behöver gå upp i vikt

Är många hästar som inte följer tabellerna, prova ge lusern och olja kanske...
Kmr överskottsproteinet från grovfoder (som lusern oxå räknas som) är det inte farligt :)

Min häst behöver oxå lägga på sig och enligt tabellen ska hon klara sig på 60 MJ och ca 500 Smrp och hon ligger på 145 MJ och runt 1000 g Smrp... I och för sej så visade det sig att min häst har mkt mask, men min förra häst låg oxå nästan på sitt dubbla proteinvärde enligt tabellen...

Så man får ju se till individen, vissa behöver mer än tabellen, vissa behöver mindre...
 
Sv: Behöver gå upp i vikt

Nja det finns ju en orsak till - ensilaget har en tshalt på 50% så 15 kg blir inte så mycket. 1,5 kg Ts/100 kg häst till 500 kg häst är ju minst 7,5 kg Ts vilket är precis det du ger. Då ska - teoretiskt - underhållsbehovet vara täckt. Sedan har du arbete till det. Nu säger du att du inte kan öka ensilaget - varför berättar du inte. Annars hade jag sagt mer grovfoder/ensilage men nu håller jag med dem som säger lusern då du inte kunde öka vanliga grovfodret.

Nja. Minimigiva av grovfoder är 1 kilo torrsubstans per 100 kilo kroppsvikt och dygn. Att rekomendera är 1,5-2 kilo torrsubstans per 100 kilo kroppsvikt och dygn.

Jag hade gärna gett henne mer hösilage, om det var möjligt. Eftersom det inte är det så tycker jag lucern känns bra. Anledningen till att jag inte berättar varför det inte är möjligt med mer hösilage är för att det inte är intressant i diskussionen.
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver gå upp i vikt

Jag skulle också kolla upp parasitstatusen. Nu börjar bandmasken göra sig synlig på vissa hästar genom vikttapp.

Redan? Det var faktiskt mer än jag visste. I höstas hade hästarna inga parasiter alls, inte i våras heller så vi hade inte tänkt att ta ett nytt träckprov fören längre fram, i mitten av maj ungefär. Men vi bör göra det redan nu alltså?
 
Sv: Behöver gå upp i vikt

Tycker lucernhack låter som en bra idé. Det är ju också grovfoder, om än lite dyrare än hösilage. :) Och att hästen faller ur just i feb-mars är ju jättetypiskt för en häst som gått på en ganska bra foderstat men kanske lite lite i underkant. Då brukar det ju visa sig den här tiden på året när det inte funnits något alls att plocka med i hagen på ett tag och hästarna istället brukar ägna sig åt att fara runt i snö= ännu lite mindre intag och högre förbränning. Jag brukar öka foderstaten lite just i januari oavsett om det verkar behövas eller inte så bruakar man inte behöva bli tagen på sängen av att hästen helt plötsligt från ingenstans verkar ha blivit för tunn. :laugh:
 
Sv: Behöver gå upp i vikt

Min häst svarade väldigt bra på musli, blev väldigt fin i kroppen när jag började med det. Lusernhack är ju också en idé om hästen inte gillar uppblött foder, jag ställde in en stor tunna ocg gav så mycket hästen orkade smälla i sig, till mitt gammelsto.

Hoppas du hittar nåt som funkar :)
 
Sv: Behöver gå upp i vikt

Nja det finns ju en orsak till - ensilaget har en tshalt på 50% så 15 kg blir inte så mycket. 1,5 kg Ts/100 kg häst till 500 kg häst är ju minst 7,5 kg Ts vilket är precis det du ger. Då ska - teoretiskt - underhållsbehovet vara täckt. Sedan har du arbete till det. Nu säger du att du inte kan öka ensilaget - varför berättar du inte. Annars hade jag sagt mer grovfoder/ensilage men nu håller jag med dem som säger lusern då du inte kunde öka vanliga grovfodret.

Förtydligade, kände att jag lät lite sur i förra inlägget. Hade det varit möjligt hade jag definitivt ökat hösilage givan. Så jag håller med dig på den punkten. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver gå upp i vikt

Tycker lucernhack låter som en bra idé. Det är ju också grovfoder, om än lite dyrare än hösilage. :) Och att hästen faller ur just i feb-mars är ju jättetypiskt för en häst som gått på en ganska bra foderstat men kanske lite lite i underkant. Då brukar det ju visa sig den här tiden på året när det inte funnits något alls att plocka med i hagen på ett tag och hästarna istället brukar ägna sig åt att fara runt i snö= ännu lite mindre intag och högre förbränning. Jag brukar öka foderstaten lite just i januari oavsett om det verkar behövas eller inte så bruakar man inte behöva bli tagen på sängen av att hästen helt plötsligt från ingenstans verkar ha blivit för tunn. :laugh:

Sant :bow:. Så har jag också gjort något år med den andra hästen. Har inte tänkt på det i år, troligen för hon var lite småfet i januari men sedan fallit ur ganska snabbt, delvis på grund utav den ökade träningen.
 
Sv: Behöver gå upp i vikt

Redan? Det var faktiskt mer än jag visste. I höstas hade hästarna inga parasiter alls, inte i våras heller så vi hade inte tänkt att ta ett nytt träckprov fören längre fram, i mitten av maj ungefär. Men vi bör göra det redan nu alltså?

Bandmasken är knepig att hitta på träckprov. Den är "värst" vår och höst.
 
Sv: Behöver gå upp i vikt

Förtydligade, kände att jag lät lite sur i förra inlägget. Hade det varit möjligt hade jag definitivt ökat hösilage givan. Så jag håller med dig på den punkten. :)

Svarar på både detta inlägg och ett lite längre upp.

Tog inte alls illa upp. :) När jag skrev 1,5 kg TS var det mest ett räkneexempel men med utgångspunkt i vad som kan vara ok. Sen får kanske både du och jag revidera oss. Det finns en rekommendation vilket jag visste men jag var lite för frikostig. Så här står att läsa hos jordbruksverket: Den svenska rekommendationen för dagligt intag av grovfoder är minst 1,2 kg t.s/100 kg kroppsvikt. (http://www.sjv.se/download/18.1d8730ed11439d875d180003006/foreskriftsmotiv_4_2007_L101.pdf)

Så jag tyckte de skulle ha lite mer än vad rekommendationen är.:angel:
 
Sv: Behöver gå upp i vikt

Svarar på både detta inlägg och ett lite längre upp.

Tog inte alls illa upp. :) När jag skrev 1,5 kg TS var det mest ett räkneexempel men med utgångspunkt i vad som kan vara ok. Sen får kanske både du och jag revidera oss. Det finns en rekommendation vilket jag visste men jag var lite för frikostig. Så här står att läsa hos jordbruksverket: Den svenska rekommendationen för dagligt intag av grovfoder är minst 1,2 kg t.s/100 kg kroppsvikt. (http://www.sjv.se/download/18.1d8730ed11439d875d180003006/foreskriftsmotiv_4_2007_L101.pdf)

Så jag tyckte de skulle ha lite mer än vad rekommendationen är.:angel:

Där ser man. Har jag fått välja helt fritt hade hästen fått 17-18 kg hösilage och dragit ner på kraftfodret. Nu går tyvärr inte det. Fri tillgång hade ju varit det bästa av världar men fungerar inte med det här hösilaget, hästarna tycker det är för gott. Bonden provade att sätta ut en sådan här bal till sina kor, den tog slut dubbelt så fort som den balen som var skördad senare.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
896
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 698
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 302
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hemstädning - hiss eller diss?
  • Valet i USA
  • Problem med sambons ex..

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp