behandling vid värme?

N

Nora

Min häst är aningens aningens varmare en bit på senan vä bak, var lite tjockare tidigare men nu bara lite varmare. En liten skillnad bara som man kan lägga märke till om känner länge och noga. Men det slog mig då, vad gör man åt det? Kanske inte just för det här men om hästen är varm/lite tjockare i en sena. Behandlas det på nåt sätt annat än vila? Sent att kyla? Ska det värmas? Kan ju vara bra att veta!!

Sv: behandling vid värme?

Om hästen blir lite varm och lite tjock i en sena är det oftast en varning på senan. Dvs senan har reagerat och är överansträngd. Om man kör på som innan då får man ofta en uttröttningsskada på senan som ett brev på posten.

Naturligtvis kan det vara en senskada redan med, alla senskador får ju inte det klassiska bananutseendet (antar du talar ytliga böjsenan förresten).

I akuta läget med senskador/senvarningar - kyl, kyl, kyl. Sen beror det ju på omfattningen, men om vi antar det är en varning så låt hästen vila och bara skrittas, minska arbetet helt enkelt. Och fundera på varför senan reagerade.

Och vid tveksamhet om omfattningen så är det alltid bäst att ultraljuda.

Men om din hästs sena skulle reagera lite igen så kyl, vila (dvs skritt) och fundera varför du fått en senvarning. Lycka till! =)

Jag tror jag vet vad det kommer av på honom, hans snubblingar vid markarbete (kbltravare). Just det han har bedömer jag inte om något allvarligt då det förbättrats fort, men det fick mig att tänka på vad man egentligen bör göra... Så om jag fattat rätt; Första reaktion, kyla. Sedan skritta, men om det blir värre (ny reaktion?) så ska det kylas. Bör en gammal reaktion värmas? Ger det något att kyla en gammal reaktion?

Ganska meningslöst att kyla en gammal reaktion, men det skadar inte direkt. Men att man kyler i akuta fasen är för att dämpa svullnad och blödning, dvs göra vad som går för att minska reaktionen/skadan.

Ang värme så tvistar de lärde om det, men det skadar sällan gamla skador, dock behöver det inte hjälpa heller.

JAG skulle dock kolla upp hästen om den är snubblig och får senreaktioner.. Vad beror snubblandet på liksom?

Upprepade småskador/senvarningar är ju inte heller bra..

Nej han är inte konstant snubblig.. Men travbommar kan vara besvärliga, han måste satt benen i kors eller nåt. Vet precis vilket tillfälle. Han hade ett hål i det andra bakskyddet på fram/utsidan så jag är rätt säker på att det kommer ifrån det. Hästen är nogrannt kollad pga annat. Men det var väl inte enbart denna reaktion jag tänkte på när jag frågade utan mer allmänt, om det nu tex varit en värre reaktion.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Stergo
·
Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
395
Senast: Hellhound
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 845
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka