Behandling/operation

För- och nackdelar med konservativ behandling av diskbråck respektive operation. Han är halt på höger bakben, men inget annat symtom. Hältan mycket bättre med medicinering. Han är bara 3 år. Återbesök om en vecka och undrar hur andra tänker som varit i denna situationen.

Om han blir bättre på konservativ behandling så skulle jag inte operera i nuläget. Är alltid en risk med operationen. Men står det mellan operation och smärta (och veterinär bedömer prognosen god med operation) så skulle jag operera.

För- och nackdelar med konservativ behandling av diskbråck respektive operation. Han är halt på höger bakben, men inget annat symtom. Hältan mycket bättre med medicinering. Han är bara 3 år. Återbesök om en vecka och undrar hur andra tänker som varit i denna situationen.
Om han blir bättre på konservativ behandling så skulle jag inte operera i nuläget. Är alltid en risk med operationen. Men står det mellan operation och smärta (och veterinär bedömer prognosen god med operation) så skulle jag operera.
Tack! Ja lite så tänker jag också. Han är absolut bättre och hältan är borta så när som på kvällen när han sovit och haltar ett par steg. Veterinären ville väl främst operera på grund av ålder. Vill såklart det bästa för vår hund och ville höra hur andra tänker.

Har haft diskbråck på 2 hundar, ena tror jag var mellan 4-6 år (har inte papperen tillgängliga) och den andra 5 år när de fick diagnosen.

Första tiken reagerade med smärta när hon skulle hoppa upp i bilen. Den andra hade svårt att ta sig upp på bakbenen en morgon, gick lite styltigt och vingligt och ville absolut inte gå i trappen. Efter veterinärbesök och smärtstillande tyckte hon dock att hon var fullt frisk igen (det var hon inte). Ingen av dem opererades.

Den första hade inga återkommande problem. Var noga med att täcka henne vid kyligt väder men i övrigt ingenting. Hon var dock en väldigt lugn hund, gick mest och lullade i sin egen takt.

Andra hunden gjorde jag mer rehab i form av laser, massage och simning. Det diskuterades operation och veterinären sa att de flesta operationer går väldigt bra. Min fysioterapeut höll inte riktigt med och rekommenderade inte operation om det inte verkligen behövdes. 3 år senare mår hunden fortsatt bra. Det händer att hon blivit halt eller "tappat" ena bakbenet (går över på några minuter) men det är svårt att säga om det kommer från diskbråcket eller inte eftersom hon är helt galen och alltid lyckas skada sig.

Tack för ditt svar!
Jag ska ha detta i åtanke när vi ska till veterinären på måndag. Med tanke på att han inte haltar längre, så känns det onödigt med operation. När jag har läst lite om det verkar det som att det är först vid förlamning som de flesta opererar. Han är också en ganska lugn herre. Det som är prio för oss nu är att kunna ha en vardag med normala aktiviteter.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
471
Senast: The Beast
·
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 095
Senast: WildWilma
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
11
· Visningar
640
Senast: Badger
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka