Har haft diskbråck på 2 hundar, ena tror jag var mellan 4-6 år (har inte papperen tillgängliga) och den andra 5 år när de fick diagnosen.
Första tiken reagerade med smärta när hon skulle hoppa upp i bilen. Den andra hade svårt att ta sig upp på bakbenen en morgon, gick lite styltigt och vingligt och ville absolut inte gå i trappen. Efter veterinärbesök och smärtstillande tyckte hon dock att hon var fullt frisk igen (det var hon inte). Ingen av dem opererades.
Den första hade inga återkommande problem. Var noga med att täcka henne vid kyligt väder men i övrigt ingenting. Hon var dock en väldigt lugn hund, gick mest och lullade i sin egen takt.
Andra hunden gjorde jag mer rehab i form av laser, massage och simning. Det diskuterades operation och veterinären sa att de flesta operationer går väldigt bra. Min fysioterapeut höll inte riktigt med och rekommenderade inte operation om det inte verkligen behövdes. 3 år senare mår hunden fortsatt bra. Det händer att hon blivit halt eller "tappat" ena bakbenet (går över på några minuter) men det är svårt att säga om det kommer från diskbråcket eller inte eftersom hon är helt galen och alltid lyckas skada sig.