Behandling i ryggen...

B

bofinken

Hej !
Är det någon här som har erfarenhet av att få sin häst behandlad med kortison och DMSO i ryggen ?
Min häst har blivit behandlad vid korsleden och vid ligamenten mitt på ryggen pga att hästen inte ville fatta galopp och var allmänt stel i sin rygg. Han har vilat därefter ca 4 veckor med lite longering utan inspänning och lite lätt ridning. Var ok vid återbesök hos veterinären och jag skulle sätta igång honom försiktigt. Provade att rida och det kändes sådär, hästen känns som om det är svårt att få något samband mellan fram och bak, Han kröker på nacken och benen rör sig men varken bak eller rygg är riktigt med. Provade att longera lite med inspänning för att se hur det såg ut och då ser man att han har ett kort steg bak framförallt på vänster bak. Han är också lite stel i vänster lårmuskel och vill inte riktigt stretcha det bakbenet framåt.

Min undran är nu om det är någon annan här som har råkat ut för något liknande och hur igångsättningen gick ? Man kan kanske förvänta sig att hästen är så här i början eller ?
Snälla svara jag vet inte hur jag ska göra nu mer än att jag får väl ringa vet igen på måndag....:(

Mvh B

Sv: Behandling i ryggen...

Ingen som har fått sin häst behandlad i ryggen ???????:(

hejsan jag skulle föreslå att du kontaktade en equieterapet eller kiropraktor att titta på din häst.Dmso o cortizon är bra om problemet endast är muskellärt men ibland uppkommer ju dessa muskelspänningar av att hästen är låst irygg eller bäcken o då kan kiropraktiskbehandling behövas

Vet du varför han behöde behandlas? Alltså vad felet kom ifrån.

Håller med föregående om kiropraktor.

Skulle inte spänna in den, då det är väldigt viktigt att hästen går rätt.

Min häst har blivit behandlad två gånger i ryggen pga av sammanväxningar mellan kotorna som i sin tur har lett till (tror vi) inflammation i muskulaturen, bägge frambenen samt bägge baknäna, han är även behandlad där.

Jag har dock inte börjat rida ännu då jag känner att jag vill ha besked från vet att allt är ok innan jag rider.
Just nu så motioneras han med longering (alltid inspänd) på stor volt (ca 30m) samt tömkörning 4 dagar i veckan, tex lörd, sönd tis och torsdag, så att musklerna får en chans att återhämta sig mellan träningen. Dom dagarna han går pressar jag honom lite grann men är noga med att variera arbetet mellan samlande och lösgörande.

Min har oxå fått en reaktion på vänster bak men det blir bättre och bättre. Jag frågade vet om denna reaktion och han trodde att det kanske var en svaghet som kom fram när man tog bort smärtan och spänningen, vi röntgade oxå baknät för att se att det inte var annat störde.

Om jag var du skulle jag vänta med ridningen till han är helt ok vid tömkörning/longering och inte belasta ryggen innan han är besvärsfri. Är han röntgad i ryggen så att det inte är något skelettproblem som stör honom?

Skulle oxå kontakta vet och fråga om det verkligen är ok, det är svårt att hitta bra veterinärer tycker jag.

Den första vet jag var till med min häst sa att det inte var något fel alls utan det var bara att köra på som vanligt. Men jag kände att det inte kan stämma så jag gick till en annan vet och han hittade sammanväxningarna i ryggen och även om det inte är en kul nyhet så känns det ju ändå skönt att får reda på det så man sas inte plågar hästen i ren ovetskap.
Så lyssna på din känsla som säger att det inte är som det ska, det är trots allt du som känner din häst bäst.

Vet du varför han behöde behandlas? Alltså vad felet kom ifrån.

Håller med föregående om kiropraktor.

Skulle inte spänna in den, då det är väldigt viktigt att hästen går rätt.

Så du menar att hästen går rätt utan inspänning och fel med:confused:

Det är väl bättre att spänna in den lätt (och lågt) än att den springer runt med huvudet i vädret och får ännu fler spänningar i ryggen!!

Nej jag menar inte att den går fel med.
Men jag tror på att hästen själv ska kunna gå i en avspänd form.
Finns de hästar som går helt fel när de får på sig inspänningar.

Om den inte klarar det så kanske man ska jobba med det.

Nej jag menar inte att den går fel med.
Men jag tror på att hästen själv ska kunna gå i en avspänd form.
Finns de hästar som går helt fel när de får på sig inspänningar.

Om den inte klarar det så kanske man ska jobba med det.

Nu är det ju kanske inte alltid så enkelt att få ett djur med spänningar i muskulaturen att söka sig frammåt neråt och gå i en avspänd form..

Prova att rätta till en ryttare som sitter snett, den ryttaren upplever ju inte att den sitter snett, den tror ju att den sitter rakt och rättar du till ryttaren som kommer det för ryttaren kännas jättekonstigt och väldigt snett.

Det är samma med hästen, om den är spänd och hopdragen i ryggmuskulaturen så måste du ju tvinga den lite för att den ska sträcka ut muskulaturen, hästar gör ju alltid det som känns mest bekvämt för stunden och att gå i en lång låg form kommer förmodligen inte att kännas bekvämt för hästen i början!!

Jag har ridit till travhästar som fortfarande gick på trav och hade ryggproblem pga spänningar. Dom flesta blev bra mycket bättre i ryggarna efter ganska kort tid men det krävdes inspänning för att sas visa vägen.

Du får ursäkta men jag tror inte att det finns en chans att du skulle få dom hästarna att gå i lång och låg form utan inspänning, jag tror faktiskt att det är svårt i huvudtaget på en häst med spänd ryggmuskulatur, du får förlåta men det är enligt min mening en väldigt naiv inställning.

Jag har aldrig sett en häst som gått sämre med inspänning än utan, om du har gjort det så kanske ni inte spände in den på rätt sätt!

Senast ändrad:

Jag behöver ingen tillrättavisning av dig.
Jag vet vad jag pratar om.
Sen om du inte har lyckats kan ju inte jag hjälpa.
Du kanske inte gör rätt.

Hej!

Du har uppenbarligen inte sett min tjej.. Oavsett vilken inspänning och hur den är inspänd går hon alltid sämre inspänd. Hon kämpar emot alla typer av inspänning och blir jättespänd. Utan inspänning får hon jobba med sej själv på ett annat sätt.

Vet som behandlade hennes spända rygg i 2 omgångar ville inte ha henne inspänd när vi longerade, utan ville att hon skulle jobbas i longeringen och genom arbetet slappna av och senare även samla sej.. Funkade super!!

Men visst, vet man inte hur man ska arbeta hästen i longeringen är en inspänning bättre för att få hästen att länga överlinjen..

/ Lavinia

kl

Jag är inte ute efter bråk och jag är inte ute efter att tillrättavisa någon. Men jag tycker att det är en lite romantisk inställning att hästar går långa och låga av sig själva och jag blir lite irriterad när ni i er tur insinuerar att vi som spänner in våra hästar inte kan jobba dom utan inspänning!

Har hästen spänningar så tror inte jag att den går ner av sig själv!

Vad är det för speciella övningar som ni påstår gör sådana underverk?

Min häst har inte heller några problem att gå i lång och låg form utan inspänning men han har heller aldrig lärt sig fel eller varit särskilt spänd av sig! Ska jag däremot samla honom då måste jag spänna in honom och sas spänna bågen lite.

Jag antar att ni inte rider western utan att ni har kontakt med munnen när ni rider så varför ska dom gå annorlunda när ni longerar?

Och jag undrar en en gång om dom blir spända när ni spänner in, kanske ni inte gör på rätt sätt..

Jag antar att ni inte rider western utan att ni har kontakt med munnen när ni rider så varför ska dom gå annorlunda när ni longerar?

Och jag undrar en en gång om dom blir spända när ni spänner in, kanske ni inte gör på rätt sätt..

Anta kan du ju göra. Men eftersom du inte vet så ska du inte ha några utlägg om hur vi rider.

Jag skulle då aldrig spänna in om jag inte visste vad jag höll på med.
Men eftersom bla min häst går avspänd och jobbar som han ska
så ser jag ingen anledning till att spänna in honom.

Häste går inte automatiskt rätt för att man spänner in dem.
Så det är inte konstigt att så många hästar går fel och går sönder.

Du kanske ska ge de hästar du håller på med mer tid att jobba med sig själva.

Det är synd att det inte funkar för dig.
Men du ska ändå inte hoppa på andra och säga att de har fel.
Väldigt omoget.

Hej !

Intressant med åsikter och att kunna bolla funderingar med andra med samma erfarenheter. Min häst är röntgad i ryggen = u.a. Han har väldigt lätt för att "krulla" ihop sig och se tjusig ut men bjuder då inte framåt och jobbar inte rätt över ryggen, jag får jobba med att få en förbindelse mellan fram och bak. Han fick antagligen ont i ryggen muskulärt pga att han har fått jobba lite mera ffa i galopp arbetet. Var lite öm och spänd i lårmusklerna ffa vänster och han ville inte fatta ffa vänster galopp.

När jag longerade honom första gången med inspänning (=ungefär som att rida med kontakt med bettet ) efter behandlingen såg han katastrofal ut bak ffa vänster bak där han ej ville ta ut steget. Men han är ju också svagare där.

Har nu sen jag la in inlägget skrittat på lång tygel samt longerat inspänd igår ca 5-6 min i varje varv och han såg betydligt bättre ut så antagligen var han stel och tyckte det var allmänt besvärligt att behöva jobba. Kan säga att denna hästen kan ha lite jobbigt med bjudningen ibland, han slipper helst jobba om han får bestämma.....

Pga hans inställning till arbete kan jag tillägga att han rör sig alldeles förträffligt på lina i "akademisk" kapson där han kan röra sig utan krav på att arbeta med motorn bak....men så lång i formen vill jag ju inte ha honom i all framtid.....så han får allt lära sig att faktiskt jobba inspänd/på tyglen också ;)

Mvh B

Vad skönt att han är bättre! Min blev ju oxå lite konstig bak efter behandlingen så det kanske är så att svagheterna kommer fram mycket tydligare när vissa spänningar släpper.

Lycka till i fortsättningen ;)

Anta kan du ju göra. Men eftersom du inte vet så ska du inte ha några utlägg om hur vi rider.

Jag skulle då aldrig spänna in om jag inte visste vad jag höll på med.
Men eftersom bla min häst går avspänd och jobbar som han ska
så ser jag ingen anledning till att spänna in honom.

Häste går inte automatiskt rätt för att man spänner in dem.
Så det är inte konstigt att så många hästar går fel och går sönder.

Du kanske ska ge de hästar du håller på med mer tid att jobba med sig själva.

Det är synd att det inte funkar för dig.
Men du ska ändå inte hoppa på andra och säga att de har fel.
Väldigt omoget.

Har jag någonstans kommenterat hur du rider? Var i så fall?

Vem är det igentligen som hoppar på andra och säger att dom har fel?!?!

Men dom går automatiskt mer rätt utan??

Jag skrev oxå att jag inte var ute efter bråk eller att tillrättavisa någon!!

Den fråga jag ställde var: Varför ska hästen gå utan inspänning vid longering men med kontakt när man rider, om man inte rider western förståss?? Jag ville ha ett ärligt svar och argument på den frågan och inte någon fånig pajkastning!!

Jag frågade oxå vad det var för övningar ni gjorde som ger sådana fantastiska resultat??

Forumet är väl till för att man ska få tycka och tänka men till skillnad från dig så går jag inte till personangrepp!!

Jag tycker att det är en romantisk inställning och det står jag för! Men det är inte ett personangrepp om du inte kan tåla att andra tycker annorlunda utan att ta det personligt så kanske du inte har på forumet att göra!

*KL*

Nu kan vi lugna ner oss lite, det vore synd om tråden stängdes pga gnäll mellan andra användaren än trådskaparen. Jag tycker och tror att det finns mer att tillföra i tråden, så vi återgår nu till den istället.

Boj/moderator

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 537
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 554
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
812
Senast: Hästanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V