Behandling i leder - hur lång konvalencens är brukligt

T

traffic

Har fått hästen sprutad i framkota och bakknä (diagonalt). Hur lång tid rekommenderar era veterinärer att konvalencen ska ta. Min häst ska vila tre dagar, sedan ridas som vanligt. Återbesök om drygt en vecka för att se om hon svarat på behandlingen. Det känns kort tycker jag men det kanske är så?

Sv: Behandling i leder - hur lång konvalencens är brukligt

Låter väldigt kort om det är en ledinflammation. Tre veckor har jag fått rekommenderat på kliniker här nere och då har det handlat om skritt från och med vecka två har jag för mig.

Jag läger alltid på extra tid för säkerhets skull, kroppen måste få tid på sig och det är bättre att skynda långsamt.

traffic skrev:
Har fått hästen sprutad i framkota och bakknä (diagonalt). Hur lång tid rekommenderar era veterinärer att konvalencen ska ta. Min häst ska vila tre dagar, sedan ridas som vanligt. Återbesök om drygt en vecka för att se om hon svarat på behandlingen. Det känns kort tycker jag men det kanske är så?
Min häst har också kotledsinflammation och gonit i bakknät, och blivit behandlad.

Jag ska leda honom promenader om 15-30 min/per dag i 2 veckor, och sedan v 3 ska jag ta skrittpromenader i 2 veckor efter det, sedan, om allt känns ok rida mer och mer succesivt.

TYcker att det din vet sagt låter som rent vansinne!

Min häst hade inflammation i ett framknä. Sprutad. Blev sen ordinerad skritt för hand, ca 20 min, i 3 veckor. Därefter återbesök och igångsättning på ett par veckor.

En kompis dotter som var inne med sin häst och fick behandlat båda kotlederna fram fick samma knepiga upplägg, låt den ta det lite lugnare i 3 dgr sedan rid som vanligt, behöver jag tillägga att jag trodde hon hade missuppfattat och fick henne till att ringa vet igen, jo det skulle vara så ???

För mig har det varit:

Sprutad hb knä boxvila 3 dagar sedan ut i liten hage och skrittas för hand i 10 min till återbesöket 4 veckor efter.

Eller sprutad i Rygg, rumpa, kota och knä boxvila 2 veckor tills återbesöket där dom sprutade i igen och samanlaktså blev det 8 veckors boxvila.

Allt detta är gjort på samma klinik.

Min häst sprutades med kortison och tuppkam vä fram kota. Fick sedan stå i box ett dygn, efter det sjukhage med två 10-15min promenader/dygn i tre veckor. Sedan under en vecka promenad 10 min och skritt under ryttare 10 min varannan dag. Efter det hade jag ett schema på upp till åtta veckors igångsättning, kommer dock ej ihåg hela, men det var ett väldigt försiktigt schema. Kommer inte heller ihåg exakt när återbesöken inföll. :confused:

Min häst sprutades i båda hovlederna fram + h.framkotled. = 3 veckors boxvila ut och beta 30min/dag... :o :crazy:
Var nere igen i måndas då han blivit mycket bättre, gör om samma behandling igen.
gillar ionte alls boxvila egentligen men vill ju inte trotsa veterinärerna, så han går i en utebox 5x5 meter, ska testa att ha honom + ett högdräktigt sto i gräscorallen se hur lugn han är då. (De två älskar varandra, nu står de över staketet och kelar hela dagarna).

En kompis fick sin häst strutad i kotlederna 3 dagars vila sedan igångsättning, tror de hållt på i ett år nu utan att hästen blivit frisk..

Pinky var på kliniken igår och fick tuppkam och kortison i sin inflammerade has.

Nu ska hon äta butta i 10 dagar, skrittas 15 min/dag i 3 veckor och sedan återbesök. Sen får vi väl se vad det bli... :crazy:

Kul :crazy: att du tog upp detta, jag har grannar vars travare (tävlas framgångsrikt) sprutats ett par gånger och fått schema 1 dag boxvila, hagvistelse 1 vecka, långsam körning 1 vecka därefter återbesök.

Jag med ridhäst (kotled fram och hasledsbursa bak, cortison+tuppkam) fick som du, 1 dag inne därefter boxvila inne eller lsjukhage 3 veckor, 10 dagar 2x10min skritt vid hand och sedan 10 dagar 15 min. uppsutten skritt. :confused: Fattar inte hur det kan vara sådan skillnad på häst och häst...

Har varit lite olydig och haft henne i sjukhage 10 dagar utom 2 timmar på kvällen då hon har fått gå och beta på sommarbetet (inget skritt alls eftersom hon har vandrat runt i hagen hela dagarna). Därefter har hon fått gå i stora beteshagen med en kompis och visst, några galopper genom hagen har det ju blivit men den är slät och med bra underlag...

Ska på återbesök på fredag så håll tummarna :angel:

Fast min häst gick på sommarbete när han blev behandlad och det gick bra, blev friskförklarad efter 3 v, så hoppas att det går bra med din.

Kan rapportera från dagens återbesök att hon var ohalt bak och bara en liten reaktion kvar fram så jag får börja skritta uppsuttet :D

Alltså verkar det inte som om hon mått sämre av att gå och beta. Fast det är klart, har man hästar som drar runt mycket i galopp så kanske det inte är att rekommendera.

Min häst har en hovledsinflammation på höger fram, som är en belastningsskada från en felställning i hoven.

Han ska endast gå promenader i 3 veckor, (2 veckor har gått på måndag) första veckan var det 10min skritt 2 ggr per dag, den här veckan har det varit 20 minuter skritt 2 ggr om dagen och nästa vecka blir det 30min 2 ggr om dagen.

Snacka om att jag kommer att få bra kondis! Dessutom går jag till skolan fram och tillbaka (35 minuter totalt) och sen går jag till och från tåget när jag ska till stallet. (20minuter)

Sen ska vi på åter besök den 8e och se om inflammtionen e utläkt och om det uppkommit adnra skador.
E han inte ridbar om 3 veckor så ska vi upp i domstol och skicka tillbaka han för dolda fel :cry:
Efter de veckorna så ska han skrittas uppsuttet 3-4dagar, sen skritt+jogg en vecka och sen beroende på hur kan känns så ska vi börja rida som vanligt..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
672
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
485
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama