behandling för aktivt överben

Pontevecchio

Trådstartare
Min pålla lyckades sparka lite på sig själv i helgen och skaffa sig ett fint överben.

Pratade med vet som inte rekommenderade "löksoppa" (DMSO) då det var så starkt att risken är att benet får en kraftig reaktion.

Jag har hållt på och kylt men det känns som om man borde kunna göra nåt mer?

Vad tror ni om back on track-paddar?
Vad jag förstått är det ju som en inflammation överbenet? Då borde man väl ha nåt antiinflammatoriskt på??

kyl kyl kyl=) Och vad jag lärt mig så skall du ej anstränga hästen under tiden det mineraliseras.

/Malin med 3 överben på hästen, som mår lika bra för det=)

Vad jag förstått så är det en inflammation, man kyler för att stoppa den. Och för att stoppa svullnaden.

BoT reagerar ju visserligen med värme men skapar ju ändå en reaktion som ska vara antiinflammatorisk.

Travtränare som använder BoT gör ju det istället för att kyla. För de har väl inte värmeliniment på benen? :confused:

Möjligt. :o Jag kan alldeles för lite om dem märker jag.

Jag har använt dem som cirkulationshöjande iom att de höjer värmen. Ofta i kombo med arnikaliniment (också värmande) - på ryggen då framförallt. :crazy:

Skulle tro de flesta använder BoT för att värma. Har dom ens en kylande effekt? Travtränare brukar ofta använda värmeliniment, eller ja, många liniment kyler ju först för att sedan värma.

Värmen i sig påskyndar ju läkningen, så ja, man kanske kan kalla det antiinflammatoriskt.

Kyla är viktigast i det akuta skedet. Efter det så skulle jag linda med arnikaliniment under. Det blistrar ej, och påskynder läkningen.

Tänk på at nu som det är så varmt lär det vara extra stor risk för blister om man använder vanligt liniment och lindar!

Liknande trådar

Hästvård Går här och funderar fram och tillbaka och behöver lite input om mina tankegångar. Historien kort. Min hingst fick en kraftig...
Svar
9
· Visningar
1 563
Senast: Lindsen
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 973
Senast: frittan
·
Hästvård Kära Bukefalister nu behöver jag er hjälp, ska försöka göra en lång historia kort. För 1,5 vecka sedan när jag kom ut till stallet var...
Svar
12
· Visningar
1 191
Senast: zeppelin
·
P
Hästvård Hejhejhej... Usch, nu känner jag mig lessen :crazy::crazy: Hovslagarn var hos mig för några dagar sedan och skodde min häst. När han...
Svar
4
· Visningar
2 199
Senast: Bialitt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv