Behandling av skador på brosk i leder

C

canonfrida

Hej!
Min häst har genomgått en titthålsoperation i kotleden pga en hälta som inte ville ge med sig. Syntes absolut inga förändringar på röntgen så det var då de befarade något annat. Han hade skador på brosket och kommer inte kunna fungera som ridhäst igen. Jag har varit på klinik till och från i över ett år med honom. Det började med ett fragment i hovleden som opererades bort, det blev bra och han sattes igång, gick dock omkull i hagen strax efteråt och vrickade sig i samma ben och fick inflammation i bog och kotled. Blev bra efter tre behandlingar och sattes igång. Hade hunnit rida honom i 2 månader när han inte kändes fräsch. Åkte åter tillbaka med han och det konstaterades att han hade ont i kotorna bägge fram, det var efter andra behandlingen här som de beslöt att kolla leden.
Jag är väldigt intresserad om någon vet något om forskning om detta, behandlingar och vad ni som hästägare har för erfarenheter om framtiden för en sådan häst. Ska ta kontakt med två veterinärer som jag hört ska vara bra på detta område, och höra deras åsikter. Veterinärer har ju alla olika sätt att se saker på. Man hoppas på det minsta lilla som kan göra att han kan bli så bra att man kan ha han i hagen och veta att han inte har ont av det i alla fall.
Mvh Frida

Sv: Behandling av skador på brosk i leder

Skador som uppkommit på ledbrosk kan tyvärr INTE repareras :cry:
Vad hästen kan klara eller inte klara med dessa broskskador är det endast veterinären som kan svara på.
Likaså är det veterinären som måste sätta prognos i din hästs fall.
(Men det är aldrig fel att ta en seocnd opinion från ytterligare en veterinär)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 707
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 847
L
Hästvård Hej! Vi har varit på hältutredning med min ena ponny och hon fick behandling för inflammation i BÅDA kotlederna OCH hovlederna fram...
Svar
14
· Visningar
2 197
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka