Behandling av SI-leden

K

kiwi

Jag har varit hos kiroprakton med min häst o behandlat SI-leden. Ni som har gjort detta på era hästar, hur tycker ni att dom blev efteråt? Min känns väldigt svag i ridningen. Från att ha haft ett ganska så starkt påskjut så händer det inte så mycket alls. Antar att det är så att hästen måste bygga om sig och att det tar lite tid. Hur har ni andra tränat upp era hästar efter behandlingen?

Sv: Behandling av SI-leden

Hej!

Jag har ganska bra erfarenhet av rehbilitering av SI leder.. Olika från fall till fall. (På varmblodstravare.)

En har jag tömkört mkt efteråt då hon var väldigt svag, och inte orkade bära ryttare utan blev het & dum. Tyvärr återhämtade hon sig inte trots flertalet behandlingar & veckor med tömkörning mm.

Den andra har behandlats sen 2 års ålder, är idag 7 år. Honom har det varit mkt skritt för vagn under återuppbyggnads perioder. Efter 2 veckor har man påbörjat jogg, har det fungerat bra så har vi börjat snabbjobba.

Precis som du skriver måste man byga upp hästen från början. det är därför den känns svag mot tidigare. Den tappar stabiliteten så att säga. Så det är bara att börja om och arbeta upp det igen. Som efter vilken skada som helst egentligen.
lycka till :)

Mina hästar som har behandlats av equiterapeut för si-leden har jag inte märkt att dom har blivit svagare efter behandlingen. Visst är dom svagare i ena sidan och behöver lära sig att arbeta rätt och stärka sig. Men jag tror snarare att dom har fått bättre påskjut från början. Att dom har börjat röra sig rätt direkt.

Hur har hästen behandlats?

Han har blivit behandlad av equiterapeut. Märker ganska stor skillnad i att han är mkt mjukare i kroppen och rakare. Men han känns svag bak framförallt i galoppen.

Olika equiterapeuter kan behandla samma problem på olika sätt så det var mer själva behandlingsmetoden jag undrade över.

Hur länge sen är det han behandlades?

SI-leden är ingen riktig led utan mer en bindvävssammanväxning av korsben o bäcken med ytterst begränsad rörlighet. Problem uppstår vid ökad rörlighet, hur någon kan minska denna genom att knäcka till är ganska obegripligt.
PL

Hur si-leden fungerar och är uppbyggd är ganska omdisskuterat även mellan veterinärer.

Jag tror inte ett skit på din förklaring.

Jag är varken veterinär eller equiterapeut men tror på att si-leden är en planled. Inte med så stor rörlighet men med stor betydelse eftersom hästens kraft kommer bakifrån och detta är den första leden i bakdelen och ett problem där fortplantar sig led för led.
Problemen i si-leden tror jag kommer av att man har ett snett bäcken och då får en förskjutning i leden eller att ledytorna krampar mot varandra och det blir en låsning i leden.

Att dessa problem behandlas med kiropraktik ser jag inte som obegripligt.

Även om detta inte är vad som lärs ut på veterinärutbildningen så vet jag flera veterinärer som påstår att det är så en si-led fungerar.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
706
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka